Снимка: БГНЕС
fallback

Музиканти поискаха квота от 50% от песните, пускани по БНТ и БНР, да са от български изпълнители. Кампанията за това започва преди три години, припомни композиторът и председател на Музикаутор Ясен Козев като в нея, по думите му, са се включили много родни музиканти с желание да се постигне баланс между чужд и наш репертоар.

"Направени бяха и видеообръщения, които са депозирани в Министерствотона културата. Не постигнахме успех, но се научихме на полезни неща, които сега могат да ни донесат полза", допълни той вчера по време на  събрание на  парламентарна комисия.

"Мина първи етап на Евровизия. Нас ни отсвириха, макар че пяхме на английски. Украинците си пяха на украински и тяхната песен може и да спечели дори.", коментира въпроса певицата Йорданка Христова. Според нея българските автори няма как да се състезават с чуждестранните си колеги, тъй като нямат условия да творят и произвеждат репертоар.

"Може да не ми личи, но имам най-голям международен опит. Пътувала съм по света и съм пяла в много държави. Когато отида някъде, знам къде съм. Във Франция основно музиката е на френски, в Германия - на немски, в Гърция -  на гръцки. Тоест езикът в ефира е национален. В България е точно обратното. Говорим за разграден двор и ефирът ни е за общо ползване", обясни певицата като отбеляза, че дори според нея са малко исканите квоти. Причината: "Българското не трябва да се губи, защото широката публика на БНТ и БНР говори български език."

Съвсем противоположна позиция зае депутатът от "Продължаваме промяната" Христо Петров, познат като Ицо Хазарта: "Изпълнител съм. С музика се занимавам от около 26 години. Имал съм сравнително успешни периоди и имам бегла идея какво се случва с музиката, макар и сега да съм в друга ситуация."

Той поясни, че позицията, която има е същата, която е изразявал и във времето преди да се занимава с политика.

"По една странна ирония в моя дом се слуша много българска музика. Знам песните, които са хубави не заради квотите. Според мен квотите са спасителен пояс за некадърници във всеки един отрасъл.", уточни депутатът.

Христо Петров коментира и дадения пример, че във Франция се слуша много френска музика."Не е правилно просто да си харесаме една държава, едно правило в нея и да си го вземем. Във Франция има данък-печалба от 60%, ами да си го вземем." По думите му, ситуацията там е такава, защото в страната живеят над 20 националности различни хора и те не биха оцелели като народ културно, ако не наложат подобни квоти.

"Нека да си кажем честно - съвременната българска музика в огромната си част е отвратителна и няма никакъв белег за това да е българска. Това са битове купени от 20 евро с простотии, речетатив, как някой е ходил да се татуира, да тренира и после да пуши наргиле. И това е българска музика, за която ако има квоти, наред с чалгията и тази простотия ще бъдат длъжни да я въртят.", обясни позицията си Петров.

По думите му, съвременната българска музика не притежава белези на такава. "Няма и стойност. Ако има истинска и стойностна българска музика, в огромната й част тя е правена преди няколко десетилетия", заключи той.

По думите му, в момента БНР пуска около 42-44% българска музика, тоест борбата е за още около  6%.

Той се обърна към творците: "Вие сте част от кампанията на едни търговци. На тях не им пука за това дали ще въртят вашите песни. Моето мнение е, че всякакво ограничение и квоти са неправилни. Съгласен съм да гласуваме за стимул и той да е свързан с български фолклор, защото той е автентичен. То е нещо истински българско и има нужда да бъде подкрепяно. А съвременната българска музика трябва да си намери път на пазара. Когато съм правил хубави песни, съм изкарвал хубави пари. Когато не съм - нещата не са се получавали и не съм обикалял по комисии за да търся пари за моята тъпа песен да се върти", коментира още рап-изпълнителят.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

108

vlady

преди 1 година

До МимиГрупите са наистина на високо ниво, се слушат се от ценители и имат немалко публика - примерно Deadscape, Eufobia и Hyperborea напълниха Live&Loud, Gwendydd имаха доста публика пред сцената на Sofia Metal Fest . Реването е високо певчевско изкуство, второ по сложност след оперното пеене и при неправилна техника има реален риск от тумори. Бил съм на много екстремни концерти и фестивали и не съм попаднал на конфликтни ситуации, да не говорим за скандали и сбивания обичайни по чалготеките.

107

Мими

преди 1 година

До vladyГ-н, ценителю, само като прочетох заглавията на въпросните групи, си дадох сметка колко трениран е слуха ти. Явно врещенето е реването на препотени и друсани метъли ти се ослажда. Истински ценител никога не би слушал нищо от това, което препоръчващ.

106

vlady

преди 1 година

Има качествена съвременна българска музика, но е малко и за ценители с тренирани уши - примерно новите албуми на Deadscape, The Revenge Project, Engineer Of Death, Gwendydd, излизащия след по-малко от месец нов албум на Eufobia и т.н. Няма качествен масов продукт и квотите няма как да работят.

fallback