Снимка: БГНЕС

Докато теорията "Бетовен е бил черен" звучи като безмислица и голяма част от тази дискусия изобщо не е нова, се появява отново осемдесет години след смъртта на известния немски композитор, в началото на миналия век. Защо?

Теорията за корените на Бетовен започва със спекулациите на британския композитор Самюъл Колридж-Тейлър. Той казва, че не може да игнорира забележителни прилики между собствените му черти на лицето и изображенията на Бетовен и че спекулациите се основават на факта, че майката на германския композитор може да е имала връзка с испанец от африкански произход или че фламандските предци на Бетовен са се смесили с хора от африкански произход, когато техният регион за кратко е бил под испанско монархическо управление. Теорията посочва берберите от Северна Африка, известни на европейците по това време като „маври“, които вече са имали дългогодишна историческа връзка с Испания.

Митът за Бетовен също е подхранван от историите на младостта му. Историците отбелязват, че Бетовен е бил известен в училище като "Der Spagnol" ("Испанецът"), поради тъмния му тен. По същия начин тези, които подкрепят тези теории, са търсили доказателства в композициите на Бетовен, стигайки толкова далеч, че дори са възприемали западноафриканските полиритмични структури в неговите пиано творби.

Въпреки опитите да се потвърди, тази теория не се основава на генеалогични изследвания на миналото на Бетовен, които са достъпни за обществеността. По същия начин много учени също не са намерили съществени доказателства, че Бетовен е от африкански произход. "Няма фактическа основа за това предположение, че Бетовен е бил черен", каза д-р Геса Финке, музикален специалист от Музикалния колеж в Хановер, в интервю за "Дойче Веле".

Ако на експертите е ясно, че тази теория няма историческа или научна подкрепа, тогава защо тя е валидна и до днес?

Всичко датира от 60-те години на миналия век, в рамките на движението за граждански права в САЩ, където популярното убеждение, че "Бетовен е черен", започва да придобива все по-голяма популярност сред афроамериканската общност. Отвъд историческата си достоверност, теорията започва да се използва като символ и мантра за овластяване и съпротива.

"Импликацията на идеята, че Бетовен може да бъде черен, беше толкова мощна, толкова вълнуваща и толкова изкушаваща, защото заплашваше да промени начина, по който хората разбират или говорят за расата и расовата йерархия в Америка и по света", каза историкът и музиковед Кира Търман, цитирана от списание "Smithsonian".

С други думи, твърдението, че "Бетовен е бил черен", е нарушение в начина на мислене за историята, в това как е установен канонът в музиката и кой му принадлежи. Като твърди, че Бетовен е свой, той иска да привлече вниманието към културата, която е дала на музиката му толкова голяма видимост. И какво озадачава мнозина: ако Бетовен беше черен, щеше ли да бъде класиран като каноничен композитор? Какво се случва с други чернокожи композитори, изгубени от историята?

"Ясно е, че Бетовен нямаше да влезе в музикалния канон, ако беше черен", казва Финке. "Цялата дискусия предполага, че канонът в класическата музика е бяла привилегия", добавя той.

Днес дискусията, в рамките на движението "Черни животи", взе нов обрат. И има много, които критикуват използването на този мит като портал, за да говорят за расизма в музиката. Според Финке обаче, освен дали това е правилният начин за влизане в дебата, дискусията определено помага да се говори за механизмите, които създават канона, като обобщено правило и предписание на каталога на авторите, считани за примери.

В рамките на дебата мнозина избраха да направят преглед на историята на класическата музика, за да дадат видимост на чернокожите композитори. Сега се появиха няколко имена, някои в по-голяма степен от други. Сред тях Джордж Бриджитауър (1778-1860), виртуозен цигулар, на когото самият Бетовен посвещава соната за цигулка; Жозеф дьо Булон, шевалие дьо Сен Жорж (1745-1799), с прякор "черният Моцарт"; Самият Самюъл Колридж-Тейлър (1875-1912); Флорънс Прайс (1887-1953), първата афроамериканка, която изпълнява музиката си в голям симфоничен оркестър и дори кубинският композитор Хосе Уайт (1836-1918), който печели голяма слава в Париж, където живее по-голямата част от живота си, сред други музиканти.

Прегледът и погледът назад обаче, освен преоткриването на композиторите, може да ни помогне да разкрием как продължаваме да градим историята днес. "Канонът е отражение на обществото и е проектиран в съответствие с патриархални, националистически и империалистически принципи", каза Финке, който също вярва, че макар канонът да не е нещо, което може да се игнорира, дебатите за него могат да направят повече демократичен и разнообразен.

Например, Финке казва, че в Германия политическият дискурс, че страната няма проблеми с расизма, е много актуален, аргументирайки: "Ние нямаме черна култура." "Пълна глупост. Тук има подобни механизми", казва той.

За Финке в Германия и в света на класическата музика, все още има структурен расизъм в институциите. Черните композитори и музиканти продължават да имат по-малък достъп до оркестри и по-малко възможности в университетите.

"Това, че чернокожите музиканти не са влезли в канона на европейската музика, има няколко причини. Наистина не мисля, че това е свързано само с цвета на кожата", каза от своя страна д-р Непомук Рива, етномузиколог от Висшето училище на "Хановер Мюзик" , в интервю за "Дойче Веле".

Рива вярва, че дискусията има много фронтове, така че контекстът също трябва да бъде взет предвид, както настоящ, така и отминал. В миналото Европа е била много хомогенен континент, казва той, така че очевидно ще има по-малко чернокожи композитори. Това обаче е и защото те са имали по-малък достъп до образователни институции, което според Рива и днес е привилегия. "Всички музиканти, които са влезли в европейския канон, са музиканти, които са имали привилегията да бъдат в елита на музикалното образование. Това продължава до момента", казва той.

Тогава за Рива съществува проблемът с расизма, но той го описва с по-голямо внимание. "Може би не винаги можете да говорите за структурен расизъм, но винаги можете да говорите за дискриминация. Просто има много хора, които нямат същите възможности".

Въпреки че никой не се съмнява, че Бетовен има неговото повече от заслужено място в историята на музиката и че неговото майсторство е послужило като вдъхновение за поколенията, дебатът за неговия произход и за това как се стига до там да се даде видимост на определени композитори пред другите, може да ни помогне да разберем по-пълно как изграждаме и приемаме историята и на какви ценности сме я основавали.

Този дебат може също да ни помогне да модернизираме канона, за да го направим по-приобщаващ.

"Вече можете да видите малка промяна. Присъстват все повече и повече чернокожи композитори", казва Финке, който също твърди, че демократичните общества имат за задача да изготвят по същия начин демократичен канон.

Днес работата на композитори като Илейн Митченер или Сами Муса, наред с много други, си струва да бъде проследена.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase