Дивна. Снимка: Архив Булфото
fallback

2012 година се оказа изключително плодовита за българските музиканти, по-известните от които не само че вече не се броят на пръстите на едната ръка, но и успяха да създадат доста продукции, определяни като хитове.

Като изключим чалгата, то българската сцена беше в абсолютен крах през последните пет години. Без да възхваляваме прекалено родните музикални творения на годината, то няма как да не признаем, че 2012 г. беше най-силната от много време насам. Отчасти заради неговите водачи, отчасти заради факта, че тазгодишните продукции бяха насочени към това набързо да станат хитове и след цяло лято въртене поомръзнаха на хората, това развитие не получи сериозно признание. И въпреки че нито едно от изброените парчета няма дори да се доближи по качество до по-старите класики, то все пак е нужно да им отдадем заслуженото с надеждата, че надграждането ще продължи и на българската сцена ще настъпи някакъв по-продължителен творчески процес.

Криско изпъкна с няколко хита и се опита да прави в общи линии слушаеми парчета. Неговите „Почивни дни” останаха със средна популярност, но големият удар дойде с парчето „Кой ден станахме” с финалистите от X Factor Моисей и Ангел. Зареждащата смесица от рап, поп и фолклор беше изненадващо добра комбинация, а ударната рима „Сутрин лягане, вечер ставане” бързо стана култова. Това все пак обаче не можа да замаже очите на публиката за постоянните гафове и публични излагации на рапъра, най-дразнещата от които беше участието му в трудната за приемане кампания на bTV за борба с пиратството. В последните дни пък се завихри скандал, след като Криско отказа да пее на благотворителен концерт за болно момче. Със сигурност ако не спре в тези си прояви, той ще продължи да трупа колкото фенове, толкова и противници.



Като споменахме култови парчета, няма да изпуснем едно, което макар да не се приближава до споменатите по популярност, си остава едно от най-обичаните по Черноморието. „Обичам” на The Pomorians и без това се е превърнало в любимо парче за много български летовници, а с новата си версия „Обичам го” Янко Бръснаря с участието на Young BB Young съживи парчето и му даде допълнителен тласък с много рими и по-бърз ритъм. Друга морска песен, звучала от всяко капанче по морето, беше „Айде на морето” на Лео и Играта, която се знаеше наизуст, преди дори хората да разберат кои са нейните изпълнители, което често се среща при по-лесните за възприемане летни хитове.

Друг хит се появи още преди лятото – Миро продължи да съдейства на малката Дивна, която с участието на Криско, успя да грабне тийнейджърите с нелошото „И ти не можеш да ме спреш”. Ако тя продължи да се развива добре, можем да очакваме големи неща от нея в бъдеще, а не само леки поп парчета, след като е доказала отдавна прекрасните си гласови възможности.

Ъпсурт също издадоха нова песен в края на годината, която обаче се прие със смесени чувства. Клипът към „Бела жига” отново беше смахнат и бързо привлече феновете на може би най-култовите звезди в България на последните 10 години, но като цяло римите не бяха на обичайното високо ниво и не изстреляха толкова много култови фрази, както се случваше при предишните хитове на рапърите.

„Дим да ме няма” беше водачът на групата парчета с лесно запомнящ се текст и бърз ритъм и стана първата песен от доста години насам, позната на почти всички групи от населението – от най-малките до най-възрастните. С нея Графа успя да натрупа още един голям хит в дългата си кариера и може би единствената грешка беше, че към края на лятото с включването й в една от най-въртените реклами в ефира, „Дим да ме няма” започна да минава допустимата и търпима граница на брой излъчвания на ден в медиите. Като цяло обаче тя достигна доста колосални за българско парче в днешно време размери и дори само за това си заслужава признанието.

В голям любимец се превърна доста завладяващото „Цяла нощ” на 100 Кила, който без да изпъква с нещо особено, трябва да обявим за най-прогресиращия български изпълнител в последните две години, след като изведнъж успя да завоюва неимоверни фенски маси както сред почитателите на хип-хопа, така и сред всички други меломани с множеството си нови парчета. Припевът тук бе поверен на Лора Караджова, която се отличи и с малко по-слабото „Оставам тук” с Кристо. Килата обаче продължи да бъде активен и след като заби може би най-големия хит на годината, издаде още две парчета през есента – System и Aз съм 6, като и двете взривиха социалната мрежа в дните след излизането си, което само показва, че въпреки голямата доза хейт такива нови български продукции се приемат с радост от публиката.

Всички тези хитове не се отличават с някаква особено запомняща се класа. И все пак сцената ни беше толкова на дъното в последните години, че дори това леко раздвижване трябва да бъде подкрепено в очакване на бъдещо добро развитие. Новите имена се опитват да правят нещо, макар и в тази неблагоприятна за артистите среда. Повечето от тези хитове няма да оставят дълготрайна следа на сцената и може би след година ще бъдат забравени. Тяхната популярност обаче ще даде някакъв оптимизъм на още млади артисти да пробват да пробият. Собствениците на заведения в страната и особено по морето наскоро признаха, че най-пълните вечери през това лято са били тези, в които гости са били Графа, 100 Кила, Криско и други млади български рап и поп изпълнители.

През 2012 г. според тях тези два жанра са представлявали доста по-голям интерес за гостите, отколкото чалгата, и винаги са пълнили клубовете. Това е първата стъпка, която трябва да се надгради през следващата година.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

71

ivo

преди 11 години

Дали чалга или Янко Бръснаря и Young BB Young то все тая. Като гледам какви са половината хитове то маи по добре да се слуша чалга. ДА ВИ ИМАМ ХИТОВЕТЕ.

70

Анонимен

преди 11 години

ДИВНА колко взима за час

69

селъо

преди 11 години

ще гледам *** фуртадо, депеш, роджър уотърс през 2013. пък тия наште пъчи да си пеят по гейските седянки

fallback