Снимка: Димитър Кьосемарлиев

"Нямам търпение всичко да се върне към нормалното“. Това беше изречение, което често сме чували и вероятно дори сме изричали поне веднъж, откакто е започнала пандемията. Съществуват обаче различни аспекти от живота ни, които вероятно никога няма да се нормализират. Начинът, по който пазаруваме, е един от тях, пише Entrepreneur.

Да вземем например мястото, където най-често пазарувахме. За много от нас то се е променило и съвсем естествено последва бум на електронна търговия. Особено в началото на пандемията, тъй като всички се стараехме да останем вкъщи и на определена дистанция, не само се увеличи честотата на онлайн поръчките, но се увеличи и броят на хората, които купуват онлайн.

Проучване на технологичната компания Bazaarvoice показва, че три четвърти (74%) от хората пазаруват в магазините по-рядко след настъпването на Covid-19, Този начин на пазаруване се е превърнал в навик, който 32% от американските и 37% от европейските купувачи смятат да продължат и след пандемията.

Електронна търговия продължи и през тази година и изобщо не показва признаци на отслабване. Всъщност една трета от купувачите казват, че купуват нещо онлайн поне веднъж седмично, а 9% - ежедневно . Заради това компаниите, които вече бяха започнали да се ориентират към електронната търговия или вече бяха разработили бизнес стратегия в тази посока, имаха предимство, когато физическите им магазини се затвориха в началото на 2020 г.

Вероятно няма да се изненадате, ако чуете, че купувачите не просто купуват повече онлайн, но и повече сърфират онлайн. Оказва се, че купувачите не само разглеждат и откриват артикули по-често онлайн (61%), отколкото в магазина (34%), но и им харесва да го правят онлайн (54%) повече, отколкото в магазина (40%). Също според хората е по-лесно онлайн (64%), отколкото в магазина (32%). Купувачите обясняват ситуацията с това, че електронното пазаруването е по-удобно (55%), има по-голям избор (46%) и възможност за бързо намиране на мнения за дадени продукти (45 процента).

За да постигнат голям успех обаче, компаниите трябва не само да адаптират своите електронни стратегии, но и физическите си: Потребителите не се отказват напълно от магазините. Търговците на дребно, които са имали разработени програми за онлайн поръчване и взимане от магазина, са забелязали огромна възвръщаемост на тази инвестиция по време на пандемията. Например Target споделя, че когато потребителите поръчват, използвайки тази опция, разходите за изпълнение спадат с 90% в сравнение с това, което би струвало изпълнението на поръчка до дома на клиента.

Доста голяма част (83%) от потребителите, които са изпробвали новите начини на пазаруване по време на пандемията възнамеряват да продължат да купуват по този начин и в бъдеще.

Нарастващото предпочитание на потребителите към тези нови начини за пазаруване налага физически промени в самите магазини. Някои от по-големите търговци на дребно вече са започнали да преработват плановете си за етажи на магазини, за да могат едновременно да съществуват и като центрове за изпълнение на поръчки, и като обиковен магазин. Други стават все по-малки по плащ, за да отделят повече място за онлайн изпълнение, но това от друга страна води до по-малък избор на продукти на магазина - още едно нещо, което кара клиентите да пазаруват онлайн.

Още икономически анализи - на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase