Снимка: БГНЕС

Коронакризата представлява най-голямото предизвикателство за световната икономика след Втората световна война, нанасяйки сериозни щети на автомобилния сектор. В рамките на пазара на леки автомобили глобалните продажби за 2020 г. в момента се очаква да спаднат с 20-25 процента. В най-тежко засегнатите страни кризата може да предизвика поразителни спадове до 45 процента при продажбите на годишна база.

Но освен промени в автомобилната индустрия, коронавирусът предизвика и дълбока трансформация в начина на живот на обикновените хора, които се преориентираха радикално като потребители в условията на пандемия.

Промяната в приоритетите

Пандемията успя да обхване цялото земно кълбо за няколко месеца, излагайки на опасност живота на хората, разрастващия се бизнес, изпращайки страните в дълбока икономическа криза.

Потребителите, които се фокусираха върху опазването на собственото си здраве и това на близките, промениха своите навици и предпочитания, за да избегнат заразата.

За сектора на мобилността това означава, че много потенциални пътници ще предпочетат онези видове транспорт, които се възприемат като по-безопасни и хигиенични. Това дава нов тласък на частните автомобили, хвърляйки сянка върху развиващата се индустрия на споделено пътуване. Дистанционната работа продължава да намира все повече привърженици, докато бизнес пътуванията и всички услуги, свързани с тях остават на заден план.

Може би изглежда така сякаш развитието на мобилността изглежда временно спряно от пандемията, но това първо впечатление пренебрегва редица скорошни събития, които ще окажат огромно влияние върху сектора.

Много градове по света, особено в по-развитите страни, прекроиха улиците, за да предоставят повече пространство за електрическите скутери и велосипедите, тъй като хората започнаха да избягват обществения транспорт. По същия начин правителствените стимули за подпомагане на автомобилната индустрия насърчават използването на въглеродо неутрални решения  и стимулират развитието на електрическите превозни средства.

Друга промяна, произтичаща от пандемията, е свързана с префокусирането на потребителите към цифровите канали – от удобните доставки до дома на различни видове продукти до стрийминг услугите.

Тези фундаментални промени, заедно с други събития, подтикват лидерите в индустрията на мобилността да преосмислят нейното бъдеще. Те вече приспособяват своите стратегии към появата на ACES - автономен транспорт, свързани автомобили, електрически превозни средства и споделена мобилност, като сега изследват въздействието на пандемията върху поведението на потребителите, създаването на политики и икономиките.

В допълнение към защитата на здравето потребителите все повече се фокусират върху цифровите канали и устойчивостта. Достъпът до опциите за микромобилност – малки превозни средства като велосипедите, електрическите скутери и подобните на тях, увеличава своето значение за потребителите.

 Ударът на коронавируса

Общо 298 автомобилни завода действат в рамките на Европа, като 196 от тях са ситуирани в страни от ЕС, според данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА). Появата на пандемията принуди много от концерните да затворят временно производствените съоръжения заради наложените мерки за ограничаване на разпространението на заразата.

Редица шоуруми затвориха врати през 2020 г., което доведе до сериозен спад при покупките на автомобили, особено през първите месеци на годината. През февруари продажбите се свиха със 71% в Китай, през април намаляха с 80 на сто в Европа и с 47% в САЩ. По същия начин мобилността се измени драстично, тъй като много от обичайно пътуващите работници останаха в домовете си, а други започнаха да избягват обществения транспорт заради здравословни проблеми.

В началото на юни АСЕА призова Европейската комисия да засили фокуса си върху изграждането на зарядна инфраструктура за електрическите автомобили, след като от Брюксел изчислиха, че ще бъдат необходими 2,8 млн. публични зарядни пункта до 2030 г.

В израз на своето икономическо възстановяване Китай отчете 19-процентен ръст на продажбите на автомобили с алтернативно задвижване през юли, докато другите пазари по света оставаха помрачени от пандемията. Положителната вълна в сегмента беше поведена от Tesla, която оглави класацията при електромобилите с продадени над 11 000 броя превозни средства.

Мащабните производствени блокади

Постепенният ръст в броя на заразените с коронавирус в страните по света принуди много от автомобилните производители да преустановят работа в своите съоръжения и да изпратят в принудителен отпуск работниците си.

В средата на март американският концерн Ford затвори свой завод в Испания за седмица заради разпространението на коронавируса сред местните работници. Малко след това PSA Group заяви, че затваря всичките си фабрики в Европа заради заразата, която наруши веригите на доставка и предизвика дълбоки спадове на автомобилните пазари. В същото време Fiat Chrysler обяви, че ограничава производството в редица европейски фабрики заради проблемите при доставките на компоненти и растящия броя заразени с COVID-19 служители.

Целият анализ четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase