Снимка: БГНЕС

Още преди месеци туристите, които бяха отплавали с последните круизни кораби, преди кризата с COVID-19 да се разрази, стъпиха на твърда земя и бяха свободни. Но не така стоят нещата за екипажите. Повече от 85 круизни кораба са блокирани в американски води. Екипажът им от над 54 хил. души още е на тях. 

В световен машаб цифрата е немислима - според Miami Herald в световните води са блокирани около 100 хил. човека.

Кайо Салдана и годеницата му Джесика Фурлан пристигат в САЩ в началото на март. Те ще се опитат да изградят нов живот, работейки на борда на луксозен круизен кораб. Да се трудят на Celebrity Infinity трябвало да е свеж старт, началото на следващата глава от живота им заедно. На 13 март, когато корабът отплава, той се превръща в техен дом. Малко по-късно се превръща и в техния затвор.

Ден след като бразилската дойка се качва на кораба, САЩ забранява движението на круизни кораби. На същия ден компанията Royal Caribbean спира работата на всички свои плавателни съдове, включително и на тези на дъщерната им компания Celebrity Cruises. Само за 24 часа животът на Кайо и Джесика се преобръща.

"Това се случи на първият ни ден. Беше шок за нас. Не бяхме планирали подобно нещо. Все едно бяхме в кошмар", казва 31-годишният DJ Кайо пред BBC.

Повече от два месеца той и 29-годишната му годеница са все още в морето, прехвърлени на друг круизен кораб. Те отчаяно искат да се приберат у дома, но за тяхно нещастие, това е невъзможно. В подобна ситуация са още десетки хиляди служители на круизни кораби.

В началото на пандемията компаниите спират корабите си за 30 дни. Струва им се достатъчно вирусът да изчезне. Но това не се случва. Тези 30 дни се превръщат в 40, в 50, в 60 и повече. Екипажите са на вода, а краят на пандемията все още не се вижда.

Royal Caribbean все пак успява да изпрати част от екипажа си на суша. Самолетът с британски граждани излетя от Маями и кацна в Лондон преди дни. Но големият брой на хората, които са блокирани в морето, превръща прибирането им у дома в логистичен кошмар. За да се приберат екипажите, трябва да се спазват много стриктни правила на чартърните полети.

Невъзможността на компанията да поеме отговорност вбесява хората на блокираните кораби. Съвсем наскоро някои от членовете на екипажа умират, което допълнително задълбочава кризата. Миналият месец, един от работещите на круизен кораб, собственост на Royal Caribbean, пада зад борда. От компанията казват само, че ще съдействат на разследването, но не казват и дума за това дали човекът е оцелял. Украински член на екипажа на кораба Regal Princess, собственост на Princess Cruises, се самоуби, скачайки от борда на крузиа, който е блокиран край Нидерландия. 

Според един от канадските членове на екипажа на Majesty of the Seas, собственост на Royal Caribbean, тези трагични случаи водят до допълнителна тревожност у хората. На неговият кораб миналата седмица избухват протести.

"Аз не бях част от него. Не излязох от кабината си, защото хората бяха много разгневени", казва 36-годишният мъж, който иска да запази името си в тайна. Един от постерите на протестиращите гласи: "Колко още самоубийства са нужни?" Нито една компания обаче не потвърждава за случаи на самоубийство. От Royal Caribbean са категорични, че екипажите им имат достъп до 24-часова гореща линия за психическо здраве.

Канадският гражданин твърди, че протестите са били подтикнати от отлагането на план за прехвърлянето на персонала на сушата. На един от корабите румънски гражданин обявява гладна стачка заради това.

В понеделник вечерта Дениз Груби, майката на британски член на персонала, заяви, че синът й вече се е отчаял и се е отказал от идеята, че ще се прибере у дома със самолет. 37-годишният  Кристофър Груби, е избрал да остане на борда на Majesty of the Seas, което трябва да отплава от Маями за Саутхемптън във вторник.

"Те бяха изоставени. Сигурно е ужасно да бъдете в такова положение", казва г-жа Груби пред BBC. Но някои членове на екипажа са имали по-голям късмет. Румънски служител, който пожелава да остане анонимен, казва, че Royal Caribbean са платили полета му към дома на 22-ри феврураи. Той очаквал да се събере отново с партньора си, който също работи за компанията. Но няколко месеца по-късно агонията продължава.

"Моето гадже е в капан на борда на Majesty of the Seas. Не е в най-доброто настроение, но аз се опитвам да го развеселя", споделя мъжът. Според Royal Caribbean 16 хил. души вече са се прибрали у дома. А прибирането на останалите е в ход.

Прибирането у дома не е единственият проблем. Според много служители, компаниите са намалили драстично заплащането им. Те се съмняват, че така работодателите им дори печелят пари от кризата, вместо да губят.

 

 

 

 

 

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase