Снимка: БГНЕС

Коронавирусът нанася сериозни щети върху бизнеса не само по света, но и у нас. Първите жертви бяха туризмът и транспортът. Отменени резервации, намалени доставки, затворени културни институции - какви са ефектите?

Транспортът е един от първите сектори, който усети удара на коронавируса у нас. Спадът в производството и доставките на суровини и стоки, както и пълната непредвидимост по пътищата за превозвачите, вече трупа сериозни загуби за бранша. Не се знае дали тировете на някои компании ще могат да заминат на редовните си курсове през следващите дни, съобщават от NOVA.

Haмaлявaт и тъpгoвcĸитe cдeлĸи cъc зaceгнaтитe дъpжaви, a нaй-големи щети ce oчaĸвaт в ceĸтopитe нa тypизмa, инфopмaциoнните тexнoлoгии и eлeктpoниĸaта, както и cвъpзaнитe c aвтoмoбилнaтa индycтpия пpoизвoдcтвa.

В последните дни телефоните в туристическите агенции звънят по-скоро за отмяна на пътувания, отколкото за резервации.

"В началото започнаха с трицифрени числа – това е всеки ден. Тоест към момента имаме поне 500-600 души, които са се отказали и тази тенденция засега продължава. Ежедневно имаме отказ на резервации, без оглед вече от дестинации и от период на пътувания. Хората предпочитат да изчакат”, разказва Александър Балтов, управител на туристическа агенция.

"Едни от най-масовите кампании, свързани с годишния цикъл – около Великден и Гергьовден, на практика вече са провалени, тъй като в туризма нещата не става от днес за утре. Някои от записалите се туристи си прехвърлят датите за есента. Но така или иначе може да се каже, че първото полугодие е абсолютно загубено и това ще донесе тежки последствия за целия бранш”, смята Балтов.

Хотелите по морето също вече усещат негативите от коронавируса. Ранните записвания за летния сезон, които традиционно продължават до края на март, в момента на практика са замразени. Най-сериозно това се усеща при германските туристи. Това поставя под въпрос летния туристически сезон, в който традиционно се трупат около 70 % от приходите в сектора.

"Над 30 % са отменени резервациите в хотелите в Booking и ако не спре тази психоза ще имаме нулев или отрицателен летен сезон, което за икономиката е пагубно”, каза Ричард Алибегов от Асоциация на ресторантьорите.

"Основните пазари, на които разчита България, са скандинавския, германския, съседните страни – Румъния, Гърция, Сърбия. Във всичките страни има случаи на коронавирус и навсякъде има въздържане от пътуване, така че това ще се отрази несъмнено и на българския туризъм. Ако тази епидемия се развие в пандемия, може да се очаква наистина катастрофален туристически сезон", обясни председателят на АИКБ Добрин Иванов.

Спад при пътуванията отчитат и самолетните компании. Много от тях се наложи да коригират летателните си програми – особено към най-засегнатите от вируса дестинации. 

Психозата от разпространението на короновируса води до отказ от пътувания и до дестинации, в които дори не е регистриран коронавирус. Това може да доведе не само за загуби, но и до съкращаване на служители и дори фалити, предупреждават от бранша.

"Имаме най-екзотични примери – миналия месец се отказаха едни клиенти от пътуване до Куба – просто няма особена логика освен една паника, която е сред нашите клиенти. Това носи голям риск за нашия бранш. Ще има фирми, които в един момент няма да могат да издържат", смята Балтов.

"Българският туризъм генерира около 13 % от БВП на България заедно със съпътстващите отрасли – хранително-вкусова промишленост, транспорт, спедиция и т.н. Ако се изтрият тези 13 % от БВП – това също ще е пагубно за българската икономика. Там са заети голяма част от българските работници и служители – т.е. може да се очаква повишаване на безработицата, намаляване на ръста на доходите и т.н", каза още Добрин Иванов.

На ръба вече са и ресторантьорите. Още в първите дни на потвърдени случаи на коронавирус у нас те отчитат сериозен спад на клиентите в заведенията. Масово се отменят планираните семейни празници и се изтегля платено капаро. От бранша не изключват и масови фалити. И искат финансова помощ от държавата.

Загуби вече трупат кина, театри, галерии и други културни институции, които са затворени за публика от дни. Посещенията във фитнесите и спортните зали също леко намаляват. А запитванията за замразяване на абонамента при вече закупени месечни карти – растат.

Във фитнес залите се взимат допълнителни хигиенни мерки. Затова от бранша призовават да не се стига до паника и затваряне на спортните зали.

Около 60% от износа на България е към страни от ЕС. Затова всяко блокирано производство в страна-партньор се оказва удар и върху нашата икономика, пресмятат от Асоциацията на индустриалния капитал.

"Това е доста кризисна ситуация и ако се развие в Европа и с Германия, и с Франция, с Румъния, Гърция и Турция, които са другите наши партньори, несъмнено ще има отражение върху българската икономика, върху българския пазар на труда след това", заяви Добрин Иванов.

Засега дефицит на стоки у нас няма. Търговците на техника твърдят, че все още успяват да зареждат стока, тъй като заявките са направени още преди половин година, когато фабриките в Китай са работили с пълна мощ, а и в Европа има много буферни складове. Ако кризата обаче продължи – до два месеца доставките могат сериозно да намалеят.

"Фабриката на света – Китай, повече от месец не работи. Китай е основен доставчик на материали и суровини на български предприятия и когато липсва основна суровина, това възпрепятства производството на продукти, които все пак трябва да стигнат до пазара и крайния потребител", каза още председателят на АИКБ.

Не е изключено търговците да трупат загуби и заради по-малкото покупки, които потребителите правят по време на криза, предупреждава бизнесът. Дефицит на хранителни стоки, включително и на такива от първа необходимост, не се очаква, предупреждават търговците. В логистичните центрове на всички големи вериги има достатъчно стоки, които ще бъдат ритмично зареждани. Така че нужда от презапасяване с храни и лекарства не са нужни.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase