Карикатура: Стоян Камбуров
fallback

Тъкмо се убедихме, че БДЖ наистина горят в работата си, когато последва нов инцидент с влак.

Този път от типа “камъните падат”.

Авариите в железопътния транспорт вече са толкова много, че скоро ще изчерпим филмовите заглавия, чрез които търсим спасение в иронията.

Онзи ден колегите написаха “Пожарен експрес” като препратка към кошмара в “Среднощен експрес” на Алън Паркър, а защо не и към приказката на Робърт Земекис “Полярен експрес”.

Молбата ми е БДЖ да разнообразяват събитията, за да можем в бъдеще надлежно да използваме за заглавия и следните киноленти:

“Влакът беглец”
Филмът на Кончаловски, който се появи у нас с една от първите кинопанорами през 1987/8 година. Подходящо заглавие за открадната и предадена на вторични суровини композиция. Става и за сурнал се по склона влак, да речем в живописния старопланински участък Кръстец – Трявна.

Разбира се, всички сценарии в този текст са без жертви. Пътниците по една или друга причина оцеляват, а машинистите са слезли до РСВ-то за по две кебапчета с лютеница.

На едно по-висшe, термично ниво, заглавието може да се използва и като алюзия за студа в купетата. Но до зимата има още време.

“Влакът трезор”
Този филм с Уесли Снайпс е за метрото в Ню Йорк, но шефовете на БДЖ едва ли ходят на кино, така че може да се използва съвсем спокойно.

Подходящо е за обир на влак, който е пренасял ценни колети или дискове на НОИ с данни за осигуровките на половин България (половин за повече автентичност, би било клише, ако кажем “цяла България”).

Заради високите цени на горивата заглавието става и за източване на композиция с цистерни от Нефтохим.

“Непознати във влака”
Класическото заглавие на Хичкок всъщност описва най-нормалната за един пътник ситуация – да пътува с непознати.

Заглавието е чудесно за по-късен етап в разследването на някоя ЖП злополука, когато мустакат говорител на МВР, БДЖ или която и да е там организация (важното е да е мустакат и да говори трудно и с леко сумтене) обявява загадъчно пред плахите репортерки “Във влака е имало непознати и съмнителни лица”.

“Мъжът от влака”
Копродукцията на четири европейски държави също предлага много загадъчност и поливалентност. Може да се използва както за някой от личния състав на композицията, така и за пътник с неясна роля в драмата – свидетел, спасител, провокатор или злосторник.

“Последният влак”
Руското платно за Втората световна носи в заглавието си оптимизъм. Идеално е за репортаж, описващ последното пътуване на последния влак в България.

Какъв е смисълът българските железници постоянно да изпращат автобуси за извозване на закъсали пътници, когато може изцяло да бъдат заменени от автобусния транспорт?

В цял свят влакът е по-бърз от автобуса, само при нас е обратното. Тогава какъв е смисълът от релсите и напоения с мазут чакъл?

Няма да изброявам всички “влакови” филми, но ще завърша с най-емоционалния за мен.

“Влакът стрела”
Японският филм от детството ми в Стара Загора, който гледахме в кино “Вапцаров”. Сядахме на първия ред на балкона и мачкахме билетчетата от 35 стотинки в изпотените си от напрежение (и задух) ръце.

Между другото, това кино се намира точно до ЖП гарата, възпята от Стефан Вълдобрев, а по-късно бе и временен дом на изгорялата опера.

Заглавието е подходящо за елементарна ирония относно скоростта на нашите тренове, но става и за инцидент, при който влак се е забил в нещо. Нека БДЖ да решат в какво – скала, плевня, вековна мура или кантон (за да няма жертви обаче стрелочничката е на двора и плакне някакъв леген).

Накрая трябва да признаем и чувството за самоирония на БДЖ. Ето какво пише на техния сайт в раздела за атракционни пътувания:

“За атракционни, юбилейни или туристически пътувания БДЖ ЕАД предлагат различни варианти за композиране на ретро-влак...

Луксозният влак “Корона експрес” се състои от вагони, произведени специално за цар Борис III, царица Йоана и принц Кирил през 1938 г. в Германия...

Запазено е автентичното обзавеждане от преди Втората световна война. Със съвършените си динамично-ходови качества влакът осигурява максимален комфорт при пътуване...”

Да, сигурен съм, че немският влак от 1938-а е по-комфортен от много не-немски влакове, произведени далеч по-късно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

33

Анонимен

преди 13 години

стига с тия платени публикации от авто-мафията :-)))))))))))))

32

как румънците могат,

преди 14 години

Румънската държавна железопътна компания е най-печелившата за 2008 г.Дата: 29.09.2009МетодологияВ тази категория са подредени компаниите от класацията SEE TOP 100, които са отчели най-висока норма на печалба за 2008 г. Показателят се изчислява, като нетната печалба на дружеството се раздели на приходите му.Компаниите от телекомуникационния сектор доминират класацията на най-печелившите. Те успяха да изместят петролните гиганти поради срива на индустрията в края на миналата година.Първо място заема румънската държавна железопътна компания CFR SA. Нормата й на печалба за 2008 г. се равнява на 46.8%. Дружеството е регистрирало печалба за миналата година при загуба за 2007 г. Началото на 2009 г., смятано за най-тежкия период на кризата досега, се оказа трудно за CFR SA. Компанията регистрира значителен спад на пътническия трафик, което доведе до нетна загуба от 2.7 млн. евро за първото полугодие.Румънската електрическа компания Electrica SA се класира на второ място с нетна печалба от 196.29 млн. евро. Въпреки доброто си представяне през миналата година обаче дружеството също усети последиците от кризата. През април от компанията обявиха, че ще намалят парите за инвестиции през 2009 г. поради слабите резултати за първото тримесечие.

31

катил

преди 15 години

абе катили ,като падна големия сняг,на х.я ли се вози.ама пак бдж ви спаси,да не умрете от студ в преспите!

fallback