Снимка: БГНЕС

През последното десетилетие две думи преследваха Ли Ерю – изгубен контакт. Това му казаха от Malaysia Airlines, когато полет MH370 изчезна със сина му Янлин на борда.

"От години се питам какво имаха предвид под "загубен контакт"? Струва ми се, че ако загубите контакт с някого, трябва да можете да се свържете отново с него", казва Ли.

Той и съпругата му Лу - фермери от село южно от Пекин - се борят да осмислят това, което се превърна в една от най-големите мистерии в историята на авиацията.

На 8 март 2014 г., след по-малко от час рутинен нощен полет от Куала Лумпур до Пекин, пилотът пожела лека нощ на малайзийския контрол на въздушното движение. Боингът 777, превозващ 227 пътници и 12 членове на екипажа, е на път да навлезе във въздушното пространство на Виетнам.

След това внезапно промени посоката си и всички електронни комуникации бяха прекъснати. Той се обърна обратно, първо над Малайзия, а след това в отдалечения южен Индийски океан, докато се предполага, че е изчерпал горивото си.

Най-голямата и най-скъпа издирвателна операция, организирана някога, продължи четири години, но не успя да открие никакви следи от изчезналия самолет. Хиляди океанографи, авиоинженери и детективи аматьори са се вгледали в откъслечните данни от полета, опитвайки се да изчислят къде е завършил пътуването му.

За семействата на тези на борда това бяха 10 години неизбежна скръб, борейки се да продължат търсенето, да разберат какво точно се е случило с MH370 и защо.

Ли обиколи света в подкрепа на тази кампания. Той казва, че е изразходвал спестяванията си, пътувайки до Европа и Азия, както и до плажовете в Мадагаскар, където са открити някои отломки от изчезналия самолет.

Той казва, че е искал да опипа пясъка на място, където синът му може да е измит. Той си спомня как извика към Индийския океан, казвайки на Янлин, че е там, за да го отведе у дома.

"Ще продължа да пътувам до края на света, за да намеря своя край", казва той.

Двойката, която сега е в края на 60-те си години, живее в селска част на китайската провинция Хъбей. По-голямата част от доходите им отиваха за плащане на училището на децата им и никога не разполагаха с пари за пътуване. Янлин беше първият човек в тяхното село, който отиде в университет и първият, който си намери работа в чужбина, работейки в Малайзия за телекомуникационна компания.

Той се връща в Китай за подновяване на виза, когато самолетът изчезна. "Преди този инцидент да се случи, ние дори не бяхме ходили в близкия град Хандан", казва Ли.

Вече опитни пътешественици, те се върнаха в Малайзия, за да отбележат 10-ата годишнина с други семейства.

Янлин беше един от 153 китайски пътници на полета. Родителите му са сред около 40 китайски семейства, които са отказали компенсациите от страна на малайзийското правителство и са завели съдебни дела в Китай срещу авиокомпанията, производителя на самолети и други страни.

Повече от 10 години животът на засегнатите се е променил, но те също се чувстват приковани към изчезналия самолет.

Грейс Нейтън полагаше последните си изпити по право в Обединеното кралство, когато MH370 изчезна. Майка й Ан е била на борда. Днес тя е адвокат със собствена практика в Малайзия и майка на две малки деца.

На честването на годишнината в Куала Лумпур тя си спомни, че държеше снимката на майка си, докато вървеше по пътеката към олтара по време на сватбата си. Така и не получила съветите й докато преживяваше две трудни бременности.

На дисплея имаше няколко очукани парчета от самолета, единственото физическо доказателство, което някога е било извадено от него. Имаше части от крилото, корозирали от дългото им потапяне в морето, с изненадващо крехката на вид вътрешна структура на пчелна пита.

В тълпата беше Блейн Гибсън, който е открил повече парчета от MH370 от всеки друг.

Един от колоритен състав от герои, включени в сагата за MH370,  Гибсън може най-добре да бъде описан като аматьор авантюрист. Той се облича в стила на Индиана Джоунс и е използвал приходите от продажбата на семейния си дом в Калифорния, за да финансира любовта си към пътуванията с лична цел да посети всяка страна по света.

"Когато присъствах на събитието по случай годишнината, научих, че не е имало организирано търсене на бреговете за плаващи отломки. Просто не е било направено. Те харчеха милиони долари тогава за търсене под вода", казва той.

И все пак идеята, че един от пилотите умишлено е управлявал самолета и всичките му пътници до смърт, разбивайки се във водата, също е трудно приемлива. Нито един от пилотите нямаше история, която да обясни подобно действие.

Всички тези трескави спекулации нанесоха жертва на семействата.

"Не бих пожелала това и на най-големия си враг", казва Джакита Гонзалес, съпруга на Патрик Гомес, ръководител на полета на MH370. "Минахме през такова влакче на ужасите. Когато за първи път започнаха търсенето, чувахме, че са видели нещо, и тогава нашите надежди се събуждаха. А след това ни казваха не, това не е MH370. И ние се приземихме обратно на земята. Всеки път сякаш някой беше застанал отгоре ни и ни беше спрял дъха."

От самото начало малайзийското правителство беше критикувано от семействата. Първо за обърканото боравене с първоначалния отговор, с грешки като липсата на бързо действие при проследяването на военния радар на MH370. И по-късно, заради очевидното му нежелание да разреши по-нататъшни търсения, след като последната операция на Ocean Infinity приключи в средата на 2018 г.

Компанията е предложила да възобнови търсенето на принципа "без намиране и без такси", но се нуждае от одобрението на правителството.

Частно някои малайзийски служители признаха, че правителството е можело да направи повече. Част от това може би може да се обясни с това, че страната преминава през период на изключителни политически сътресения през последните години. След това имаше пандемия, огромно разсейване, което също попречи на семействата да проведат годишното си честване.

Настоящият министър на транспорта Антъни Локе се опита да се справи с това, като присъства на събитието за 10-та годишнина в Куала Лумпур и обеща на семействата, че ще направи всичко възможно, за да намери изчезналия самолет. Той обяви, че сега обсъжда с Ocean Infinity възможността за възобновяване на търсенето по-късно тази година.

Ocean Infinity сканира площ от 112 000 км през 2018 г. Това обаче обхваща някои изключително предизвикателни терени, като дълбоки подводни каньони, и е възможно да е пропуснал самолета.

Пенсионираният британски аерокосмически ИТ специалист Ричард Годфри, друг човек, който е бил привлечен във вихъра MH370, вярва, че сега е определил много по-малка зона за търсене, използвайки иновативен анализ на тестови предавания на къси вълни, правени рутинно от любителски радио ентусиасти. Това трябва да позволи по-концентрирано търсене от дроновете, извършвайки няколко преминавания над една и съща зона.

"Те записват 1,7 милиарда записа годишно в своята база данни. Представете си огромна рибарска мрежа по целия свят, пълна с радиосигнали. Всеки път, когато самолет минава през тази мрежа, той пробива дупка в мрежата. Това ми казва къде е самолетът беше в определено време. За шест часа полет на MH370 в южната част на Индийския океан успях да намеря 313 аномалии в радиосигналите в 95 различни точки във времето. Това ви дава много по-прецизен маршрут на полета и по- точно определяне на мястото на катастрофата."

Методът на Ричард в момента се тества от университета в Ливърпул, който очаква да установи колко е валиден по-късно тази година.

Семействата казват, че са окуражени от последните обещания, дадени от министъра на транспорта - така необходима промяна на тона от малайзийското правителство, казват те. Но те остават предпазливи. Надеждите им са били повдигани много пъти преди.

"Просто искам самолетът да бъде намерен", казва Гонзалес. "Тогава поне мога да оставя съпруга си да почива в мир. В момента не съм направила нищо за него, знаете ли, за да му дам паметник. Не мога, защото нямаме нищо осезаемо от него."

На възпоменанието беше поставено голямо табло, на което хората можеха да напишат послания за надежда, съчувствие или скръб.

Ли коленичи, за да напише съобщение до Янлин с големи китайски букви, а след това седна облян в сълзи и го гледаше.

"Сине, минаха 10 години",
беше написал той. "Майка ти и баща ти са тук, за да те върнат у дома. 3 март 2024 г."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase