Снимка: БГНЕС

Спорно е как Свети Валентин се свързва с романтиката. Някои предполагат, че празникът на мъчениците от трети век е "християнизирал" римски фестивал на плодородието. Но първото му споменаване във връзка с любовта идва повече от 1000 години след смъртта му, в Parlement of Foules на Чосър.

Според разказа на Чосър Свети Валентин е денят, в който всички птици намират своите партньори, подпомагани от персонифицираната Природа. Но съвременният Свети Валентин е не толкова момент за намиране на половинка, колкото за празнуване на онези, които вече имат такава. Какво ще кажете тогава за тези, които все още са необвързани? Има много статии, предлагащи съвети за справяне на Свети Валентин, което предполага, че за някои това не е празник на самодоволната двойка, а ежегодно напомняне за самотата.

И днес не самодоволните двойки, а самотните необвързани са във възход. Това е първият Свети Валентин, откакто главният хирург на САЩ издаде предупреждение за общественото здравеопазване, че самотата е достигнала нива на епидемия. Но самотата достига отвъд Америка: домакинствата от един човек сега са белег на богатите общества по целия свят и единственият град, който изпреварва Лондон по отношение на самотните домове, е Стокхолм.

Пред лицето на нарастващата самота все повече хора търсят помощ при намирането на половинка. За разлика от птиците на Чосър обаче, те се обръщат не към "благородната богиня Природа", а към технологиите – особено "социалните" медии и сайтовете за онлайн запознанства, които сега представят повече двойки, отколкото социалните мрежи в реалния свят.

Това е отровен потир. Тъй като използването на дигитални платформи за създаване на социални връзки е като пренасочването на влаков вагон като статичен дом: можете да го направите, но хаквате нещо, конструирано да прави точно обратното. Без изключение привличането на цифровите устройства и платформи не е тяхната социална, а тяхната антисоциална природа: способността им да ни освобождават от непосредствената реалност и социалния контекст в полза на светове, по-пригодени към индивидуалните предпочитания. И въпреки че това е привлекателно за мнозина, не е безплатно.

Цената може би е най-лесна за разбиране чрез една визуално удивителна иновация: очилата за добавена реалност Vision Pro на Apple, пуснати преди седмица. Това устройство, което прилича на маска за сън от космическата ера, прожектира дигитално генерирани дисплеи върху всичко, което потребителят гледа в реалния свят. Дисплеите са видими само за потребителя и се манипулират с жестове.

След стартирането бързо се появиха видеоклипове, изобразяващи потребители, които изглежда използват очилата, докато седят в самоуправляваща се кола - или дори докато "разхождат" роботизирано куче Boston Dynamics. И докато тези видеоклипове бяха инсценирани, колективната реакция към света, който предвещават, с право беше гадене. Гледането през Vision Pro е изнервящо. Потребителят вижда разширена реалност; всички останали виждат някого с покрити очи, реагиращ по необясними начини на стимули, които изпитва само той.

Но Vision Pro е само най-новият и визуално натрапчив пример за преминаване към култура, в която персонализираните реалности имат предимство пред тези от плът и кръв. Например, отдавна е нормално в онези заможни градове, където едночленните домакинства се увеличават, хората да се разхождат без да говорят с никого. Това поведение някога е било свързвано с остра шизофрения; днес е по-вероятно да означава, че човекът се обажда чрез безжични слушалки. И ако жестикулирането срещу нищо или говоренето в пуста улицата е екстремен пример за технологично активирано оттегляне от "IRL", един по-малко драматичен е далеч по-разпространен: смартфоните.

Те предоставят на всеки потребител достъп до персонализиран виртуален свят, пълен със стимули, до които никой друг няма достъп, плюс съзнателни други, които отговарят. И както при Vision Pro или телефонното обаждане, прието чрез AirPod, изживяването за хората около тях е изключение. Как се достига до някой, който се оттегля в паралелен свят? Интернет е (може би по ирония на съдбата) пълен с есета за това как да говорите с някой, който няма да остави телефона си. Натрупват се и доказателства, че това колективно отстъпление в индивидуализираните дигитални реалности разяжда дори установените връзки: една трета от женените американци съобщават, че съпругът им често е на телефона си, когато биха предпочели да направят нещо в реалния живот като двойка.

Как, в този контекст, някой трябва да създаде нова връзка? Очевидно хората го правят - често, наистина, с помощта на интернет. Но въпреки че има много щастливи дългогодишни двойки, които са се запознали онлайн, проучванията показват, че тези дигитално изковани връзки са малко по-малко стабилни и удовлетворяващи от тези, при които двойките са се запознали чрез приятели. Дори когато ни помага да се свържем по някакъв начин, тези връзки често изглеждат от различно естество - и понякога по-малко здрави.

Но какво може да направи всеки? Тъй като всеки от нас се оттегля в нашите виртуални светове, социализирането в реалния свят намалява, а с него и възможността за среща с хора по друг начин.

Платформите за запознанства поемат риска  на флирт, като същевременно увеличавате пула; и ако технологичното търсене на връзка стане твърде изтощително, можем да използваме същата технология, за да се отдръпнем от връзката, благодарение на платформите, които за мнозина съставляват нарастваща част от социалното взаимодействие. Нищо чудно, че поколението, родено откакто интернет стана вездесъщ – Gen Z – е най-самотното в историята и има особено недостиг на онези "странни приятели", които виждате от време на време.

Тези технологии не посредничат толкова в реалния свят, колкото го колонизират и заменят – като същевременно предлагат илюзия за освобождение от ограниченията на истинския живот. В тази светлина може би е по-лесно да разберем ужаса на "тихата дискотека", която се състоя миналата седмица в катедралата в Кентърбъри. Защитниците посочиха, че това е далече от първото сервиране на алкохол в църква, а в тези пространства често се случват концерти и други събития. Но не музиката, алкохолът или дори танците предизвикаха гнева, а машинното бягство от реалността. Християните правилно усетиха, че това превръща тихата дискотека в смущаваща пародия на друг вид общение, което по-често се празнува в същото пространство.

Сърцевината на рейв изживяването е парадоксална: празненство на пълната свобода да "бъдеш себе си" без задръжки, но в същото време също да бъдеш част от нещо по-голямо: тълпата като единно, потно цяло, слято от ритъма. В този смисъл има паралели с по-стари езически религиозни събития, но това, което отличава рейва от многото екстатични танцови традиции е, че той изобщо няма духовен компонент, освен това, което хората приписват за себе си. Неговата единствена цел е да осигури вид единство в атомизацията.

Това, което държи "събранието" заедно за този хедонистичен ритуал на индивидуалността, е музиката, изключително силна, обгръщаща всички – музиката и диджеят. И тук се вижда неразривността на рейва от неговата позволяваща машина: защото диджеят е един вид празнуващ киборг, чиято сила е равна част от човешка ръка и техническо скеле. Един рейв не би бил същият без жив човек зад пулта; но без огромни високоговорители, светлини, атмосфера и така нататък, нямаше да е наистина рейв.

Мълчаливата дискотека довежда до още по-голямо ритуално сливане на човек и машина. Сега не само диджеите не могат да работят без техника. В тихата дискотека същото важи и за тълпата: не сте обгърнати от ритъма, освен ако не сложите специалните слушалки. Наистина, за някой "тиха дискотека" изглежда толкова странно, колкото потребител на Vision Pro.

Това също така прави общуващите в дискотеката дори по-разпръснати от тълпата на рейв. Докато рейвърите са обгърнати от звук, те поне могат да говорят помежду си, макар и с вик. Но хората в тихата дискотека не могат да общуват, без да нарушат цифровото общуване. Ако искате да чуете друг човек да говори, трябва да премахнете слушалките, което означава, че вече не споделяте същото звуково пространство като танцьорите. Сега вие сте само един от тези извън магическия кръг на машината, гледайки как хората се спазмират в отговор на сигнали, които не са там за вас.

Ако тиха дискотека в родното място на английското християнство предизвиква отвращение, докато, да речем, театрално представление или концерт не, това е така, защото това не е просто светско използване на свещено пространство, а пародийно: карикатура на Светото Причастие, в която спасението от самотата идва не чрез физическо споделяне на тялото и кръвта на Бога, а чрез слушалки, които предоставят достъп до машинно единство. От гледна точка на вяра, основана на въплъщението на Бог като Човек, е трудно да се измисли дума, която описва това с достатъчна сила, освен "богохулство".

Това, че англиканското ръководство не може да види това, е меко казано обезпокоително. Но може би не е толкова странно, идващо от епископи, които вдигнаха рамене и се присъединиха към "Zoom църквата" през 2020 г. с леко мърморене; и които в продължение на месеци тръбяха думи за въплъщение пред "виртуално" събрание. Може би не трябва да се изненадваме, че много от тези конгрегации не са се материализирали след COVID.

Така изглежда, че ставаме все по-самотни в пряка зависимост от това колко пълно приемаме дигиталната илюзия. Едва ли е съвпадение, че първото място, което обяви самотата за "извънредна ситуация за общественото здраве", е окръг Калифорния, който включва част от Силиконовата долина. Но когато дори лидери в Църква, основана на теологията на неразтворимата материя и дух, прегърнат нашето колективно технологично медиирано оттегляне, каква надежда има за нас, останалите от неговата привлекателност?

Няма лесен отговор. Но макар това да е  студен комфорт, на Свети Валентин от всички дни тук има едно положително. Ако технологиите ни правят самотни, а хората са фундаментално социални животни, логично е, че онези, които оцелеят в тази културна криза в достатъчно добра форма, за да създават връзки и да имат деца, няма непременно да бъдат най-умните, най-богатите или най-добрите сложен. По-скоро ще бъдат тези, които оценяват човешкия копнеж за връзка, култура и бъдеще в истинсикя живот достатъчно, за да надделеят над привлекателността на дигиталните реалности.

Следователно бъдещето принадлежи на тези, които могат да устоят на дигиталната песен на сирената. С други думи: подобно на времето на Чосър, нашето човешко бъдеще принадлежи на природата.

Анализът е на Мери Харингтън за UnHeard

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase