Снимка: БГНЕС

В най-новата история на автомобилната индустрия няма друга компания, която да е преживяла толкова бърз растеж като Tesla. Несъмнено това е главният герой от последните 10 години.

Tesla успя да поведе световния пазар на електрически превозни средства, като представи атрактивни и конкурентни модели в точното време и на правилните места, категоричен е Фелипе Муньос от JATO Dynamics в своя анализ за изданието Motor1.

Компанията, притежавана и ръководена от Илон Мъск, се превърна в еталон, когато вече почти всеки шофьор мисли за електрическа кола. Но всеки бърз успех не идва сам. Има и предизвикателства.

Ето най-големите предизвикателства, пред които Tesla е изправена:

1. Локализация

Въпреки че на теория живеем в глобализирана икономика, нарастващото търговско напрежение между страните води до по-голяма локализация на сектора. Това означава, че поради засиленото регулиране, насочено към защита на местната индустрия, вносът на автомобили става все по-труден.

Последствието е нарастваща тенденция към локализация, при която производителите на автомобили увеличават своето местно производство, разширяват клъстери от местни доставчици и намаляват зависимостта от чуждестранни компоненти.

В момента Tesla управлява четири производствени обекта по целия свят (два в САЩ, един в Китай и един в Германия). Ако иска да увеличи присъствието си на развиващите се пазари, ще трябва да се установи в много от тези страни, а не само в Мексико, както е планирано.

Чрез локализиране на производството Tesla може да отговори по-добре на динамиката на всеки пазар, но също така може да има отрицателни ефекти върху печалбите на компанията, тъй като няма глобални продукти и доставки.

2. Китай

Основното предизвикателство е силната зависимост от Китай. Една трета от глобалния обем на Tesla през първата половина на 2023 г. е доставен в Китай. Заедно с Volkswagen, BMW и Mercedes, Tesla е западната компания, която е най-силно подчинена на китайското търсене. Тази силна зависимост от най-големия автомобилен пазар в света може да бъде добра в мирно време, но може да се превърне в проклятие в случай на потенциален търговски/политически конфликт между Китай и САЩ/Европа. Особено ако много китайски клиенти продължат да преминават от чужди към местни марки автомобили.

Другата заплаха е бързият растеж на китайските марки автомобили с техните електрически модели. Електрическите превозни средства са съществена част от икономическото развитие на Китай през следващите години и начин за разширяване на индустрията в чужбина.

В Китай ма повече от 170 местни марки, много от които се грижат за сегменти, подобни на тези на Tesla. NIO, Xpeng, BYD, Avatr, Geely Galaxy и много други се възползват от щедрата държавна подкрепа, за да предложат продукти с много атрактивна производителност на батерията, което може да се сблъска с потенциалните клиенти на Tesla.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase