Снимка: БГНЕС
fallback

Има една популярна поговорка на италиански – подобно на начина, по който англичаните използват "когато адът замръзне", която се превежда по следния намин: "Ще го направя, когато мостът до Месина бъде завършен".

Мечтата за мост, свързващ континенталната част със Сицилия през Месинския проток, датира от римско време, когато консул Метел наниза варели и дърво, за да премести 100 бойни слона от Картаген до Рим през 252 г. пр.н.е., според писанията на Плиний Стари.

Оттогава различни планове, включително краткотрайна идея за тунел, идват и си отиват – като вода под мост.

Ако бъде построен, мостът през протока Месина ще се простира на 3,2 километра и ще бъде най-дългият висящ мост в света.

Сега мащабният проект може действително да бъде реализиран, благодарение на указ, приет от правителството на Джорджия Мелони миналия месец, след като министърът на транспорта Матео Салвини съживи план, прокаран за последно, когато Силвио Берлускони е заемал поста на министър-председател.

През 2006 г. офертата за изграждането на моста беше присъдена на консорциум, ръководен от италианската фирма Salini Impregilo, сега наречен WeBuild. Когато правителството на Берлускони падна същата година, плановете за изграждане на моста се сринаха с неговото правителство, след като следващият министър-председател Романо Проди го счете за загуба на пари и риск за околната среда.

Оттогава различни правителства се опитаха да го съживят, а сегашната управляваща коалиция на Мелони, Салвини и Берлускони го постави в списъка си с предизборни обещания. Когато Салвини стана министър на транспорта, той го направи свой приоритет, залагайки наследството си на моста.

"WeBuild, която все още има офертата на хартия, съди правителството за нарушаване на договора, след като проектът беше спрян, но остава най-вероятната компания, която ще получи обратно работата въпреки „изразения интерес от цял свят, включително Китай ", каза Салвини пред Асоциацията на чуждестранната преса в Рим през март, когато представи плана. "Тези, които спечелиха търга през 2006 г., са тези, които най-вероятно ще продължат с окончателната версия на проекта."

Инженерният директор на WeBuild, Микеле Лонго, беше поканен в парламента, за да говори за възобновения план на 18 април.

"Мостът над протока Месина е проект, за който може да се направи първа копка веднага. Веднага след като договорът бъде възстановен и актуализиран, проектът може да започне", каза Лонго пред парламента. "Очаква се изпълнителният проект да отнеме осем месеца, докато времето, необходимо за изграждането на моста, ще бъде малко повече от шест години."

Стойността на проекта е 4,5 милиарда евро само за моста и 6,75 милиарда евро за инфраструктурата, която да го поддържа от двете страни, което включва модернизиране на пътни и железопътни връзки, изграждане на терминали и извършване на подготвителна работа на сушата и морското дъно, за да "намалят хидрогеоложките рискове" по време на строителството, според плана, представен на транспортното министерство.

От 1965 г. насам 1,2 милиарда евро публични средства вече са били изразходвани за проучвания за осъществимост, според италианското министерство на финансите. Салвини обича да казва, че ще струва повече "не да построим моста, отколкото да го построим".

Разломни линии и мафията

Плановете може да изглеждат напреднали, но предизвикателствата са много.

Южна Италия е предразположена към корупция, като в нея се вихрят два големи организирани престъпни синдиката – калабрийската "Ндрангета" и сицилианската "Коза Ностра",  които се славят с проникването в строителни проекти.

Неотдавнашният арест на шефа на "Коза Ностра" Матео Месина Денаро след 30 години престой в Сицилия представлява победа.

Денаро беше против изграждането на моста, както и някои други мафиотски босове, според свидетелствата на информатори, допринесли за арестуването на боса, отчасти защото синдикатите на организираната престъпност се хранят с бедност и изостаналост.

Въпреки това страховете остават. Антимафиотско проучване от мозъчния тръст Nomos Center, публикувано преди 20 години и сега актуализирано, предупреждава, че части от проекта, като транспорт и доставки, могат да попаднат под криминален контрол, както и че има възможност местните мафиоти да поискат пари за защита .

Салвини омаловажава опасенията. "Не се страхувам от проникване на престъпници", каза той наскоро в парламента, "ще можем да гарантираме, че най-добрите италиански, европейски и световни компании работят там. Ще има надзорни органи, върху които работим за всяко евро, инвестирано в моста."

Има и геофизични проблеми, с които може да е още по-трудно Италия да се пребори.

Проливът Месина е по протежение на разломна линия e, където земетресение с магнитуд 7,1 през 1908 г. уби повече от 100 000 души и предизвика цунами, които опустошиха крайбрежните райони от калабрийската и сицилианската страна на водата. Това остава най-смъртоносното регистрирано сеизмично събитие в Европа досега.

Водите също са бурни. Теченията са толкова силни, че често откъсват водорасли от морското дъно и се променят на всеки шест часа, според НАСА, която отбелязва, че силните вълните се виждат от космоса.

Съгласно първоначалния план на WeBuild, който е единственият, който в момента се разглежда, тъй като офертите не са били и може да не бъдат отворени, мостовата настилка ще бъде построена така, че да издържа на ветрове до 300 километра в час – и може да остане отворена за движение с вятър със скорост до 150 километра в час.

Ще има по три ленти за превозни средства във всяка посока – две за движение и една за аварийна, с влакови линии по средата. Според сегашния план всеки час могат да преминават 6000 коли и камиона, а на ден - 200 влака.

Мостът ще бъде на около 74 метра над морското равнище и ще има навигационен канал от 600 метра, позволяващ преминаването на товарни кораби и дори на най-високите круизни кораби. Той също така ще бъде проектиран да издържи на земетресение с магнитуд 7,5.

Само строителната фаза ще допринесе с 2,9 милиарда евро за националния БВП и ще наеме 100 000 души и 300 доставчици, каза Лонго пред парламента, добавяйки, че "повечето от тези хора ще дойдат от регионите на Сицилия и Калабрия, където нивата на безработица са високи".

Относно географските предизвикателства, Лонго казва пред CNN, че това е "един от най-динамичните водни проливи навсякъде между дълбините и теченията, но също така е и една от най-изследваните зони. Има милиони страници изследвания, посветени на тази област. Прочетохме ги всичките." Относно опасностите от намесата на организираната престъпност той каза, че "нищо не е невъзможно, но рискът е нисък".

"Опустошително" за дивата природа

Еколозите отдавна твърдят, че мостът ще бъде опустошителен за терена и дивата природа.

"В Месинския пролив, много важно място за преминаване на птици и морски бозайници, е концентрирана една от най-високите концентрации на биоразнообразие в света", казва говорител на групата Legambiente, добавяйки, че мостът – както по време, така и след строителство – би нарушило миграционните пътища между Африка и Европа.

Световният фонд за дивата природа също води кампания срещу съживяването на проекта. "Цялата зона на Месинския проток е защитена зона съгласно Директивата за местообитанията на ЕС", каза в изявление директорът на институционалните връзки на WWF Стефано Ленци. През 2006 г., преди планът да бъде отложен, групата подготвяше дело, за да се опита да го спре за нарушаване на защитените зони на Европейския съюз.

Екологичните групи твърдят, че половинчасовият ферибот е най-малко разрушителният маршрут.

Въздействието върху икономиката ако моста бъде построен безспорно ще бъде голямо, настоява Салвини, като казва, че товарни кораби от Азия могат да акостират в Сицилия и тези стоки могат да бъдат транспортирани с високоскоростни влакове до Европа, след като високоскоростни релси бъдат построени в Сицилия – въпреки че в момента не съществуват.

Общественото мнение от двете страни на проливите остава смесено, като тези, които са в състояние да просперират чрез увеличена търговия и по-лесен туризъм, като цяло го подкрепят, а тези, които нямат нищо против да държат Сицилия изолирана, са против него.

Мостът никога не е бил толкова близо до изграждане, колкото е сега, след като Мелони подписа указа, за да проправи пътя за въвеждането на конкретни планове. Указът ще стане закон през юни, а Салвини каза, че се надява да започне работа до юли 2024 г.

Проливът Месина отдавна е приравнен към размирните води. Омир създава бърлогата на морските чудовища за Сцила и Харибда с причина. И докато единствените чудовища може да са екологични и престъпни, няма съмнение, че независимо кога ще се случи, мечтата на някои за изграждането на моста до Месина няма да бъде спряна, докато не бъде завършена.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

19

Анонимен

преди 1 година

Има обиколен път и може да се види на картата. Говоря за големи разстояния, не за малките градове от района.

18

ОПтимизация

преди 1 година

Сеизмолози подават че има скромен риск от 12 ПО МШК.. Нужни са проучвания допълнителни.. ДА СЕ ОПТИМИЗИРАТ ТРАНСПОРТНИТЕ ПОТОЦИ С Сицилия.. ТАМ има УНИКАЛНИ ВУЛКАНИ. В момента се засича ЗАДИРАНЕ НА ЕВРО АЗИЯ С АФриканската платформа в региона на средиземно море вкл близо до Санторини ..Задиране се засече и с МАла азия след земетресенията от 7 .8 .

17

Знайко

преди 1 година

консул Метел наниза варели и дърво, за да премести 100 бойни слона от Картаген до Рим....предполагам автора или по-точно гугъл-преводача има предвид бъчви, защото по него време варели никой даже не е сънувал. Иначе с моста остров Сицилия ще се превърне в полуостров и ако съм мафиот със сигурност това няма да ми се хареса. Един трудно достъпен остров е една естесвена крепост, особено при лошо време!

fallback