fallback

Цените на употребяваните автомобили в Централна и Източна Европа са извън контрол. Откакто започна кризата с полупроводниците, цените нараснаха с между 10 и 25% в зависимост от пазара, а след началото на войната в Украйна употребяваните коли станаха по-скъпи и от новите. Това заяви Матас Бузелис, автомобилен експерт и ръководител на отдел „Комуникации“ в компанията за автоданни carVertical, в предаването “В развитие” с водещ Вероника Денизова по Bloomberg TV Bulgaria.

Бузелис посочи, че има недостиг на използвани автомобили на всички пазари в страните от ЦИЕ. Той обясни, че това е отражение на предизвикателствата пред пазара на нови коли, тъй като купувачите вече по-рядко сменят автомобилите си заради необходимостта да се чака за ново превозно средство и неяснотите колко могат да стигнат цените.

“Най-трудната част за автоиндустрията преди войната беше кризата с полупроводници, която прекъсна доставките на нови автомобили и ги направи непредсказуеми. Нещата се влошиха, защото Русия е много богата на материали и заради войната веригите на доставка понесоха удар. Голяма част от новите автомобили станаха още по-непредвидими по отношение на производството”, обясни експертът.

Той посочи, че Русия е важен източник на материали за производството на автомобили, а Украйна е един от основните доставчици на кабели за индустрията.

По негови думи осигуряването на алтернативни източници на суровини е възможно, но това ще бъде дългосрочен проблем, а увеличението в цените на материалите е неизбежно.

Бузелис коментира и как поскъпването на горивата се отразява на автомобилните пазари. “Хората шофират по-малко и харчат по-малко за поддръжка на колите - това е последствие от войната”.

Според експерта осигуряването на прогнози за бъдещето на индустрията през 2022 г. на този етап е невъзможно заради продължаващата голяма несигурност.  “Преди се говореше, че ще се върнем на предпандемичните нива до края на годината, сега може да отнеме и пет години”.

Бузелис смята, че щетите за пазара ще се усещат години след края на войната.

“Все още не е ясно дали след края на войната ще бъдат преразгледани санкциите. Не се знае кога производителите ще могат да получават доставки от Русия и да купуват компоненти от Украйна”, добави той.

Целия разговор вижте във видео материала.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

48

Алекс

преди 2 години

Автомобилните производители станаха много алчни.Доскоро базова "Дачия" беше ок. 14 000лв.Днес е ок.20 000лв. за трицилиндров ,еднолитров,атмосферен мотор.Предпочитам да си поддържам старата кола,вместо да дам 20 000 лв. за еднолитрова прахосмукачка.

47

Веселинъ 7112136860

преди 2 години

Няма по-добри автомобили от Руските. Те са вечни. И го казвам като човек,който мрази ,по принцип,автомобилите.Чуйте моторите на модерните западни автомобили,отлепването на гумите от асфалта...самият западен асфалт вижте.Ад от гнусни звуци.

46

Анонимен

преди 2 години

в швейцария ги гледам по дилършипите стоят, нема опашки, даже дилърчетата ходят от време на време с мокрия *** ги забърсват. верно че за една пластмасова таратайка с емблемка на бмв искат от 30 хилки на горе и няма място вътре да се обърнеш ама статус символче е все пак тря сме пичове и да плащаме сума ти пара за ръждясваща кофа. има достатъчно таралясници в европа за да може всяко семейство да има по две. ако спрат да ги режат за скрап и почнат да ги оправят нови коли няма да се купуват. а

fallback