Снимка: Getty

Когато самолетът ви започне да каца на летището в Скелефтеа в далечния север на Швеция, ще бъдете посрещнати от дървена кула за контрол на въздушното движение, издигаща се от безкрайна гора от бор и смърч. След като се качите на автобуса, задвижван от биогаз в града, ще пътувате покрай дървени жилищни блокове и дървени училища, ще пресичате дървен пътен мост и подминете дървен многоетажен паркинг, преди най-накрая да стигнете до центъра, който сега е дом на една от най-високите нови дървени сгради в света .

"Ние не сме дървените талибани", казва Бо Викстрьом от туристическата агенция на Скелефтеа, докато води група посетители на "дървесно сафари" край сгради на града. "И други материали са позволени."

Но защо да строите от нещо друго, когато сте заобиколени от 480 000 хектара гора?

Ако се чудите как изглежда бъдеще, съобразено с климата, малката субарктична Скелефтеа може да даде част от отговорите. В една поляна в покрайнините на града в момента се строи най-голямата фабрика за батерии в Европа. Следващото поколение батерии за електрически превозни средства не само ще се произвеждат тук, но и ще се рециклират. Електрически хеликоптери скоро ще могат да превозват посетители до гигантската гигафабрика Northvolt, докато електрически самолети на по-големи разстояния се тестват наблизо.

Скелефтеа работи със 100% възобновяема енергия от хидроенергия и вятър и рециклира 120 000 тона електронни отпадъци годишно, като излишната топлина от процеса се подава обратно в отоплителната система на целия град. А сега, издигайки се на 20 етажа над нискоетажния силует, Скелефтеа има подходящ паметник на своите умения за намаляване на въглерода. Културният център Сара и неговият извисяващият се хотел Wood стоят като примери за това, което е възможно да се направи с дървен материал – и съхраняват около 9 000 тона въглерод от атмосферата в процеса.

"Когато видях конкурсното предложение, не мислех, че ще бъде възможно да се строи", казва кметът Лоренц Бурман. "Двадесет етажа изградени от дърво? В Скелефтеа?" Благодарение на три екипа от строителни инженери и експертния опит в областта на сглобяемостта, дървената кула сега стои като план за ново поколение "плисстъргачи".

Технологията зад него е изненадващо проста. Двата основни материала са залепен ламиниран дървен материал (глулам) и кръстосано ламиниран дървен материал (CLT). Първият е направен от слоеве дървен материал, свързани заедно, като зърното върви в същата посока, което му дава по-висока носеща способност от стоманата и бетона, спрямо теглото му. Той е идеален за колони и греди и формира структурните кости на културния център, който е дом на два театъра, музей, художествена галерия и библиотека.

Междувременно CLT е като супер голям шперплат, като всеки слой е залепен под прав ъгъл спрямо следващия. Това го прави здрав във всички посоки, така че е идеален за стени и подови плочи. Асансьорните ядра в двата края на 20-етажната кула са направени от CLT, със сглобяеми хотелски стаи, подредени между тях. И накрая, двуслойната стъклена фасада поддържа стаите изолирани през зимата и прохладни през лятото, тъй като затопленият въздух се задържа между стъклата.

Естеството на "самозавършване" на структурната масивна дървесина, която може просто да бъде оставена оголена, означава, че кулата е била невероятно бърза за изграждане, изключвайки обичайните мокри занаяти, като поставяне на мазилка и декориране. Цяла година е спестена благодарение на използване на дърво, в сравнение със стомана и бетон, като един етаж се завършва на всеки два дни. Броят на доставките с камиони също е намален с около 90%, с практически нулеви отпадъци на място.

Климатът не е единственият бенефициент. Строежът от дърво изглежда има положителен ефект върху строителните работници. Докато нормалната строителна площадка е шумно, токсично място от изпарения и прах, дървесината рисува картина на спокойствие. "Хората, които изграждат тези сгради, никога няма да се върнат към стоманата и бетона", казва Йеспер Акерлунд от изпълнителя Holmen, който анализира подобренията в психичното здраве на своята работна сила след проекта.

Има обаче един недостатък, поне от гледна точка на хотела: "Необработените дървени стени абсорбират петна като червено вино много по-бързо от боядисана стена", казва Сара Йохансон от хотелската група Elite, "така че трябва да сме готови за почистване много по-бързо!"

С всички тези открити дървени стени, тавани и подове, мястото се чувства като гигантска сауна - с аромат, който да съответства. Но погледнете внимателно и ще видите, че не е всичко от дърво. Големи стоманени плочи са закрепени с болтове през гигантските стени от шперплат на петия етаж, разкривайки наличието на голяма стоманена ферма – използвана за пренасяне на тежестта на кулата към стените на културния център, което прави възможно пространството без колони по-долу. Бетон се използва и на горните два етажа, за да не се люлее кулата твърде много от вятъра.

"Искахме сградата да бъде четлива", казва Оскар Норелиус от White Arkitekter - най-голямата архитектурна практика в Скандинавия, с дългогодишен опит в строителството от дърво, "за да могат хората да видят как върви заедно".

Съответно, тънки стоманени пръти образуват котешка люлка от подпори в фермите над основното открито ниво на културния център, нанизани между буци дървени блокове. Основната аудитория, с места за 1200, е tour de force на дървения материал, с огромни греди от ламарина, пресичащи тавана, и фасетирани дървени клинове, действащи като акустични дифузори около стените. "В цялото място има мекота", казва Франсеска Куартей, директор на регионалния театър Вестерботен. "Това просто те кара да се чувстваш щастлив."

Също така хотелът е дървен, но пожаробезопасен. CLT се запалва много бавно. Той е проектиран с допълнителен 4 см жертвен слой от всяка страна, който би се овъглил в случай на пожар, защитавайки структурата за 120 минути. Повърхностите също са обработени с антипирен, а комплексът е захранван от батерии, а не от обичайния дизелов двигател.

В съответствие с модерната (и общинска) енергийна мрежа на града, сградата използва изкуствен интелект за наблюдение на потреблението на енергия и прогнозиране на нуждите от отопление, както и за комуникация с околните сгради. Излишната енергия, произведена от слънчевите панели на сградата, може да бъде изпратена до близкия туристически център, например, или да се съхранява в батерии в мазето. Ако културният център се нуждае от повече топлина, излишъкът от съседна сграда, която се охлажда, може да бъде прехвърлен. "Много сгради вече имат мозък", казва Патрик Сундберг от Skellefteå Kraft, градската енергийна компания. "Но ние добавихме уши. Ще слуша и учи през цялото време."

Това дървено чудо може да изглежда като еднократна новост, трофей за представяне на местната дърводобивна индустрия, осъществимо само поради местоположението. Но архитектите искат да подчертаят, че същият процес може да бъде възпроизведен навсякъде, на много стотици мили от гора. "В момента проучваме колко далеч бихме могли да транспортираме тази сграда, без да отменим спестяването на въглерод", казва Робърт Шмитц от White Arkitekter. "Смятаме, че вероятно може да обиколи света два пъти и все пак да бъде въглеродно неутрална."

Остават много бариери по пътя: лобистката сила на производителите на бетон, застрахователната индустрия, която не се противопоставя на иновациите, ретроградните строителни разпоредби и строителната култура, която не желае да се променя. Но като единственият наистина устойчив строителен материал – с предимства в скоростта, здравето и благосъстоянието извън спестяването на въглерод – бъдещето е в дървото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase