Снимка: Reuters
fallback

Бъдещето, в което почти всеки автомобил, който видим на улицата, е електрически, не е толкова далеч, колкото си мислим.

Но това може да се окаже проблем, особено за хората, живеещи край Солните езера в Аржентина, където се добива голяма част от ценния литий, нужен за батериите, които зареждат електрическите ни автомобили.

Процесът, който не е особено чист, има нужда и от огромно количество вода. Ресурс, който е кът в пустинята в Аржентина. Именно поради този факт, много от местните се обявяват против това големи компании да добиват литий от родината им.

"Знаем, че компаниите искат да идват тук и да добиват литий. Но знаем и че това изисква милиони и милиони литри вода. Какво ще се случи с животите ни, с животните ни, с нашите внуци?“, пита Вероника Чавез пред BBC.

Експертите също са съгласни с нея. Според тях процесът изисква много повече вода, отколкото има в региона.
През 2018 г. мината в Солните езера в Аржентина са произвели 14 хил. тона литий. За целта са използвани 420 милиона литра чиста вода – колкото 168 олимпийски басейни.

А броят на електрическите автомобили расте - до 2030 година ще има около 125 милиона електрически коли в целия свят.

Ала директорите на мината не са съгласни. Според тях проблем няма.

"Мисля, че хората не трябва да се притесняват, ако искат да си купят електрически коли с литий от Аржентина.  Ние следим всичко изключително добре и работим тясно с всички сектори на правителството. Контролираме всичко, което се случва на терена, за да сме сигурни, че няма да предизвикаме проблем в околната среда или с чистата вода“, казва директорът на мината в Аржентина Мигел Солер.

Според учените, литият не е единствения проблем за околната среда, на който трябва да обърнем внимание.

"Трябва да погледнем цялостната картинка. Не трябва да се концентрираме само върху колите и батериите, но трябва и да се замислим от къде идва електричеството, което зарежда автомобилите ни. Дали е от възобновяеми източници или твърди горива?“, казва Виктория Флексер, професор по елктро-химия.

С лития има и още един проблем – той е рядък и скоро може да се изчерпа напълно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

28

Анонимен

преди 4 години

Замърсяването е само едната страна на проблема. Мисля, че много от коментиращите автомобилната тема или не са наясно, или не вярват, че нефтът и природният газ наистина ще свършат още преди края на този век, при сегашните темпове. А темповете на използване на тези ресурси май се увеличават. Как ще го има автомобилния транспорт тогава, ако не е електрически?

27

Анонимен

преди 4 години

До Анонимен 26"Решението е намаляване на населението с около 70%"Ти би ли си съгласил да си в тези 70%? Има ли причина да не си?

26

Анонимен

преди 4 години

е-колите не са решение изобщо защото като се сметне замърсяването на околната спеда от производството за батериите им, замъсяването е по-голямо от това на бензинов автомобил за 10 години. Първо проучете, после пишете глупости.

fallback