Снимка: архив, Reuters

Папа Франциск започна обиколка из африкански страни с визита в Мозамбик, където ще отслужи меса на един стадион и се очаква да направи изявление с призив към помирение в страната.

Франциск посещава континента за четвърти път, откакто е оглавил Римокатолическата църква през 2013 г. Предшественикът му Бенедикт Шестнайсети пътува два пъти до Африка за осем години на Светия престол.

Кое прави Африка важна за Католическата църква?

За отговор е достатъчна една дума: растежът, пише Лебо Дисеко, Би Би Си, руска редакция.

Католическото население на Африка расте по-бързо, отколкото на всеки друг континент, докато Западна Европа, смятана някога за цитадела на християнството, днес е сред най-светските региони на планетата, посочва в анализ американският център Пю.

Освен това мнозина западноевропейци се смятат за християни, без да ходят редовно на църква.

В Африка, напротив, бурно се множат адептите на всички християнски изповедания. Експертите на Пю прогнозират, че до 2060 г. в тропическа Африка - южно от Сахара, ще живеят четирима от всеки десет християни в света.

Според друг доклад, публикуван от американския Център за приложни изследвания, от 1980 до 2012 г. броят на католиците в света е нараснал с 57 процента - на 1,2 милиарда.

В Европа обаче - с шест на сто, а в Африка - с 283 процента и възлиза вече на 200 милиона души.

"Смятам, че Африка наистина е бъдещето (на Католическата църква)", заявява Николет Манглос-Уебър, доцент от факултета по теология в Бостънския университет.

Болници и училища

Растящият брой католици в Африка отчасти се дължи на факта, че населението на континента се увеличава по-бързо, отколкото на другите.

Но има и други причини.

Едната е, че приобщени към Католическата църква, хората се изживяват като част от социална институция, гарантираща сериозна подкрепа и усещане за сигурност в местните твърде нестабилни условия за живот, казва Манглос-Уебър.

"Църквата строи болници, училища, други социални заведения. Каквито постколониалните правителства в Африка трудно могат да предоставят на хората", добавя експертът.

Според нея ролята на Католическата църква в създаването на такава инфраструктура далеч надхвърля всичко постигнато и от протестантски, и от ислямски сдружения.

Папа Франциск се стреми към по-силно африканско представителство във висшите ешелони на църквата. При все че повечето кардиналски постове все още се заемат от латиноамериканци и европейци, сегашният глава на Римокатолическата църква е назначил десет кардинали от Африка, а предшественикът му - едва шестима.

Папа Франциск е първият върховен понтифик, роден в страна от Глобалния юг - геополитическа категория, обединяваща страните с ниски и средни доходи в Африка, Азия и Латинска Америка.

Аржентинецът Франциск си е изградил реноме на папа - застъпник на бедните и мизерстващите, загрижен за проблеми от рода на неравенството в Африка и климатичните промени.

Францискк е посетил вече пет африкански страни - Кения, Уганда, Централноафриканската република, Египет и Мароко. В рамките на сегашната обиколка той ще се отбие в Мозамбик, Мадагаскар и островната република
Мавриций. Предшественикът му направи визити в три африкански държави.

"Понтификът пожела да се настани в съвсем обикновен хотел и отказа първия, който предложихме на Ватикана - помоли да го запазим за неговите секретари, заместници, епископи и кардинали", заяви пред местни медии един от църковните йерарси в Мозамбик.

По време на посещението си в Кения през 2015 г. папа Франциск се отби в бордеите Кангеми - в покрайнините на столицата Найроби, и се изказа против "новите форми на колониализъм".

Той заяви пред събралите се, че осъжда несправедливостта, заради която те страдат, и нарече бордеите рани, нанесени от елитите в страната.

Кой е папа Франциск

- Светско име: Хорхе Марио Берголио. Роден е на 17 декември 1936 г. в Буенос Айрес
- От 1969 г. членува в Ордена на йезуитите
- Учи и следва в Аржентина, Чили и Германия
- Назначен е за кардинал на Буенос Айрес през 1998 г.
- Смятан е за ортодокс, що се отнася до междуполовите отношения, и поборник за социална справедливост.

Застъпничеството за бедните го прави популярен, но през неговия понтификат свещеници от африкански енории бяха обвинени в сексуални посегателства.

Миналата година Конференцията на католическите епископи от южноафриканските страни призна, че от 2003 г. насам е получила сигнали за 35 инцидента със сексуално насилие на свещеници над деца.

Трима свещеници са низвергнати от сан, един излежава доживотна присъда, съобщиха източници от Конференцията.

Бивш свещеник от Либерия писа до Ватикана, че двама епископи са  насилие над деца.

Секс скандалите тук изглежда се превръщат в единични случаи, не стават толкова редовно - мащабът им със сигурност не е като в Северна Америка, Европа, дори в Южна Америка, отбелязва професор Гарт Ейбрахам, оглавяващ единственото католическо учебно заведение на континента.

Това обаче не означава, че сексуалните посегателства от страна на свещеници не са много разпространени в Африка.

"По-скоро, както подозирам, проблемът остава скрит", казва професор Ейбрахам.

Не е напълно ясно защо - но може би и заради традиционното уважение на африканците към хората с влияние и власт. "За да разкажеш за малтретирането, трябва смелост, невинаги присъща на хора в уязвимо положение", казва Ейбрахам.

Критиците на църквата едва ли ще го подкрепят, но професорът смята, че инцидентите със сексуален тормоз в църквата са отклонение от нормата.

"Има и хиляди почтени мъже и жени, посветили живота си в служба на другите чрез Католическата църква. Това важи по-специално за Африка, където освен духовното обгрижване Католическата църква дава важен и позитивен принос за подобряване на живота на бедните и онеправданите. И често пъти го прави единствено тя", добавя ученият.

Наред с невероятния демографски ръст на континента това обяснява защо бъдещето на Римокатолическата църква наистина е в Африка.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase