Снимка: Reuters

От дълги години огромните круизни кораби, които развалят пейзажа на Венеция, минавайки край Сан Марко, са нежелани от жителите на Венеция и нейните гости, които искат да се насладят на красотата й. След десетилетия на борба за премахването им, огромните лайнери най-накрая получиха забрана от италианското правителство да преминават край историческия център на града, съобщават от Financial Times.

Още по темата

Решението идва след като круизен кораб се сблъска с малка туристическа лодка през юни в канала Джудека. Тогава, петима души бяха ранени. Същия месец друг лайнер едва избегна удара с крайбрежен ресторант, тъй като капитана му изгуби контрол над него, а времето бе лошо.

Тези два случая разгневиха гражданите на Венеция, които за пореден път излязоха да протестират.

В сряда, министърът на транспорта на Италия Данило Тониели обяви, че големите кораби ще бъдат изместени от вече познатия маршрут, а правителството вече търси алтернативни пристанища, които да приемат круизите. Той заяви, че не иска "да вижда повече тези плаващи палати да навлизат в Джудека с всичките скандали и опасност, която носят".

От следващия месец круизите ще акустират на Фусина и Ломбардия, далеч от центъра на града, но все още във лагуната. От следващата година по-голямата част от корабите вече няма да имат право да навлизат и в нея. По думите на Тониели ще бъдат избрани пристанища с помощта на обществено гласуване. Сред разглежданите варианти са Киоджа, в началото на лагуната и Лидо Сан Николо, терминал за фериботи в Адриатическо море.

Протестите срещу круизите започват още през 2006 година, когато стана ясно, че водата, която корабите изместват, вреди не само на крехката Венеция, но и на нейната екосистема. Хората, които заливаха нейните улици пък изгониха местните жители. Близо 1000 души на година напускат домовете си в Лагуната.

Според лобито на собствениците на круизни фирми, повечето туристи остават във Венеция за една вечер, харчат около 170 евро и допринасят за икономиката с 280 милиона евро годишно. Благодарение на тях имало и повече работни места. Но местните власти твърдят друго - хората от близо 500-те кораба, които се отбиват на пристанището годишно, прекарват едва няколко часа в града, харчат малко, но оставят много неразбория след себе си.

 

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase