Снимка: Christie's

 Когато "Спасителят на света“ бе обявен за продан от аукционната къща Christie's, светът не можеше да повярва, че се е появило ново платно на гения Леонардо да Винчи. Спекулациите, че картината е фалшификат, започнаха още в първата секунда и не затихнаха дори и днес, когато дори не се знае кой купи творбата и къде е тя.

Още по темата

Според изкуствоведа и експерт по изкуството на Леонардо да Винчи Камерън Бамбах обаче, истината е ясна -  Christie трябва да изпитват вина, че са представили картината като 100% шедьовър на Леонардо.

През 2008 година тя е един от учените, които са повикани в Националната галерия в Лондон, за да изследват картината. Това я прави част от хората, според които "Спасителят на света“ е дело на Леонардо. Ала не е така – след дълго изследване, 1 милион думи и 1500 изображения, Бамбах заключва, че по-голямата част от картината е нарисувана от помощника на Да Винчи Джовани Антонио Болтрафио, а геният е направил само лек ретуш.

"Изненадах се, когато получих имейл от Националната галерия с въпроса, дали искам името ми до онези, които са изследвали картината през 2008 година. Не отговорих, защото не исках да застана редом до хора, които са казали "да“ на това, че "Спасителят на света“ е на Леонардо. Никой не ме е питал аз какво мисля. Ако името ми бъде поставено там, то това значи, че се съгласявам, че платното е на Да Винчи. А аз не се...“, казва Бамбах пред The Guardian.

Майкъл Дили, директор на реставраторската организация ArtWatch във Великобритания, също не е съгласен с твърдението, че "Спасителят на света“ е на Леонардо и определя имейла към Бамбах като „обезпокоителен“.

"Това показва, че Националната галерия все още води кампания за утвърждаването на платното, докато „Лувърът“ трудно намира пари за да финансира своята огромна изложба. Или... бордът на директорите на Националната галерия е притеснен и търси разяснение на естеството на по-раните заключения, защото галерията не би трябвало да показва картина, която е на пазара и която нито една друга галерия не би купила“, твърди той.

Бамбах обосновава мнението си с факта, че с очите си е видял в какво състояние е била картината първоначално и колко лошо е било състоянието й. Според нея, тя е била нарисувана през 1500-та година и е била в колекцията на Чарлз I. Запитана какво мисли за огромната цена от 450 милиона долара, Бамбах е категорична: "Това не беше добра инвестиция“.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase