Снимка: Pixabay

Макар дизеловите автомобили да губят своята позиция в Европа, в България те все още са най-популярното средство за превоз. Оказва се, че търговците отчитат сериозен ръст на вноса на стари дизелови коли от Западна Европа, съобщава Нова тв.

Всяка трета кола от износа в Италия, попада в родните автокъщи. А причините са ясни - забраните и ограниченията за каране на стари дизелови коли по пътищата на много градове в Западна Европа. Докато търсенето на нови автомобили на дизел в ЕС намалява с 18 % през миналата година, у нас то се запазва. По данни на търговците в Германия  – в автокъщите залежават около 350 000 коли на дизел със стандарт Евро 5 на стойност над 5 млрд. евро. Средно всеки автомобил  престоява около 106 дни.

У нас 1 210 000 са колите на дизел и 1 340 000 - на бензин.

"Дизелът в Италия умира и това не е само италиански проблем, а европейски. От 2018-та много региони тук, в Италия, забраниха достъпа до центъра на градовете за дизелови автомобили. Въпросът е - къде отиват старите дизелови коли – в Близкия Изток, третия свят и Източна Европа, където законите не са толкова строги по отношение на замърсяването”, коментира Джузепе Гамбакорта – автоексперт в Италия. Така той обоснява как дизелите в Италия се превърнаха от най-разпространеното средство за превоз, в най-нежеланото.

А именно от Ботуша идва 80% от вноса на коли втора ръка у нас. Близо 140 000 автомобила, 65 % от тях на дизел са били доставени в България. По-голямата част от тях са стари - над 10-годишни.

"Засега вратата към нас е отворена – няма механизми, по които да се ограничат тези автомобили да дойдат”, каза Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили.

"И това предразполага всичките тези евтини автомобили, които замърсяват въздуха в Германия – да идват към България. Хората гледат да се отърват от тези автомобили и рано или късно ще дойде моментът, в който ще се подаряват такива автомобили, тъй като голяма част от тях няма да могат да напуснат на собствен ход територията на Германия”, коментира и  Румен Дунев.

Според шофьорът Антон Антонов, от значение са и средствата, с които разполага българинът. Той също залага на дизел, заради по-ниския разход и твърди, че е от значение не вида на горивото, а подръжката на автомобила:

"Според мен ако един дизел е поддържан с всичките филтри, катализатори – работи напълно оптимално”, казва Антонов.

Експертите не изключват и българските шофьори да спечелят от европейските забрани. Ако преди половин година автомобил, отговарящ на нормата Евро 6, се е продавал за 28 000 евро, сега цената му в автокъщите в Германия и Италия трудно минава 21 000 евро. "Това, което може да се случи – е някои от тези автомобили, да влязат на относително по-изгодна цена на българския пазар и това да подпомогне на някои от по-старите сегменти автомобили в България”, казва Александър Миланов.

„Ако те дълго време стоят там, проблемът с тяхната техническа поддръжка ще доведе до драстично спадане на цените, което ще е добре дошло за българските търговци. Ако вкараме коли Евро 5 и 6 – България ще си обнови автопарка, а не да го състари”, коментира още Цветелина Цанева.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase