Японски фенове на марката. Снимка: Reuters

Цифрите казват всичко: за 849 долара Apple продава своя топ модел на новия iPhone 5. Ако се приспаднат производствените разходи от 238 долара, остава брутен марж на печалбата от 72 на сто. Фантастична стойност.

IT гигантът Hewlett-Packard постига само около 23%. Пазарните изследователи от ISuppli са взели последния смартфон от Apple под лупата. Резултатът: това наистина е най-скъпата продукция в последните три години. Но въпреки това iPhone е наистина машина за пари за Apple.

Педантично ISuppli изброява разходите по компоненти. Най-скъпият от тях е дисплеят заедно със сензорния екран (тъчскрийн). Apple използва за новото устройство за първи път така наречената клетъчната технология. Тук допирната повърхност е вградена в стъклен слой. Единствената причина, заради която новият iPhone е по-тънък от своя предшественик. Модулът струва 44 долара, този на iPhone 4S - 37 долара.

С 37 долара към сметката допринася и новото радио звено. Новият iPhone за първи път поддържа новия и бърз мобилен стандарт LTE и извън границите на САЩ, но само в честотния обхват от 1800 MHz, който се използва в Германия от Deutsche Telekom. Това например не можеше да прави iPad. Ето защо Apple вгражда сега съответния чип от Qualcomm. 

Така под чертата при най-скъпото устройство с памет от 65 гигабайта се получават разходи за материали от 230 долара. Към това трябва да добавим и монтажа, разходите за който според iSuppli възлизат на осем долара. При най-евтиния модел с 16 гигабайта разходите за материали са 199 долара, сглобяването също е осем долара. Цифрите показват, че Apple си добавя особено голяма надценка при най-добрите си модели. Такова ценообразуване остава неизчерпаем източник на критика, тъй като продажните цени на топмоделите не са оправдани от съответните по-високи разходи за материали.

Но Apple запазва пълно мълчание по това обвинение. И изброените от iSuppli разходи компанията от Купертино не иска да коментира. Единствено главният финансов директор Питър Опенхаймер неотдавна оспори в рамките на инвеститорска конференция данните на пазарните изследователи, но пропусна да спомене своите собствени, пише германският Handelsblatt. Освен това изчисленията на iSuppli не включват разходите за научноизследователска и развойна дейност, както и за маркетинг. Но това се посочва изрично от експертите на пазарния изследовател.

Огромните маржове на печалба са толкова впечатляващи, тъй като Apple по-добре от всички други производители на смартфони успява да запази високи цените над обичайния жизнен цикъл на мобилните телефони. Това се доказва и от статистическите данни за изследователката компания Strategy Analytics. Според тях пазарната цена на iPhone в първите 18 месеца след старта почти не пада. От друга страна цената на смартфоните на Nokia пада само един месец след старта на продажбите, при HTC - след три месеца. Високите цени обаче не пречат на купувачите да се нахвърлят на новия смартфон.

Втората част на материала и галерия с чакащите пред магазините фенове вижте в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase