Снимка: БТА

След като в края на февруари представители на хлебния бранш предупредиха, че ще се наложи да коригират цените на продукцията си заради поредното поскъпване на горивата, от тази седмица хлябът в магазините вече се продава с около 10% по-скъпо.

Подобно на хлебопроизводителите и месопреработвателите са поставени пред труден избор за цените, предизвикан от поскъпването на основните суровини, които браншът доставя от Европа. Заради засилен износ на месо от Европейския съюз за Русия и Китай сме свидетели на постъпателно увеличение на цените на суровината, която за три месеца нарасна с близо 17%, съобщи за Investor.bg председателят на браншовата асоциация Кирил Вътев.

Българските месопреработватели отдавна зависят от европейския пазар, тъй като след кризата в животновъдството фермите в страната осигуряват основно доставките на прясно месо в търговската мрежа, като преработвателите получават минимални количества. На този етап фермите осигуряват едва 20% от потребностите на преработвателите от свинско месо и 10% - от говеждо.

Производителите на колбаси са силно притеснени от продължаващото нарастване на европейските цени, породени от ръста и на световните пазари. Държавите от Европейския съюз също не задоволяват вътрешното си потребление на говеждо месо, а на квотен принцип внасят суровината от трети държави, основно от Бразилия.

Заради продължаващото търсене на говеждо и свинско месо от Китай обаче тенденцията на поскъпване на суровината може да продължи, което силно ще затрудни българските производители, голяма част от които вече работят на ръба, поясни още Кирил Вътев.

За разлика от цената на хляба, която се формира основно от разходите за горива и суровина, то при производството на колбаси и месни продукти най-голям дял за определянето на себестойността държи суровината, съставляваща 60-70% от нея, допълни и Костадин Чорбаджийски, собственик на петричкото месопреработвателно предприятие „Мес-ко“.

Преработвателите от месния бранш не се ангажират с прогнози за цената на колбасите, още повече, че подобно на хлебопроизводителите и те са твърде зависими от ниската покупателна способност на българските потребители, които едва ли биха понесли поредно увеличение на цените на хранителните стоки.

Хлебопроизводителите неслучайно дълго време удържаха последното поскъпване на продукцията си, като предпочитаха да намаляват останалите си разходи. След последното поскъпването на горивата от началото на тази година обаче браншът обяви, че вече не разполага с резерви за туширане на нарасналите разходи и покачи цените с 10%.

„За разлика от останалите сектори от хранително-вкусовата промишленост, където суровините имат основен дял при формирането на себестойността, цената на крайния продукт в хлебопроизводството зависи до голяма степен от енергийните разходи“, коментира за Investor.bg Мариана Кукушева, председател на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите в България.

Целият материал и още новини за България четете на Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase