Снимка: Creative Commons

 Българският пазар е бил единственият в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), който е отчел понижени продажби на дребно по време на коледния сезон през 2011 г.

На фона на спада у нас регионът на ЦИЕ е бил водещ в ръста при търговията по празниците. Докато средният ръст на продажбите в Европа е бил едва 0,1 на годишна база, нивата са доста различни в отделните страни, според доклад на CBRE.

Еврозоната е отчела понижение от 1,6%, а продажбите в Русия са се повишили с 9,5% през декември. Още по-силен е ръстът за последните две седмици – 16,1%. Ръстът в Русия е бил подкрепен от възникващата средна класа и все по-голямата наличност на кредитиране, въпреки че големите търговци все още не приемат картови плащания.

Полша, Чехия и Румъния също отчитат силни сезони.

С цел да повишат потреблението на търговците в множество локации бе позволено те да работят с удължено работно време. В Хелзинки те дори имаха възможност да работят в някои от почивните дни, за да привлекат чуждестранни (главно руски) купувачи, което се оказа голям успех, сочат данни на компанията. В Италия, като част от програмата „Да спасим Италия“, бе въведено либерализирано работно време. В Мадрид също се подготвят подобни разпоредби.

Подобни мерки се очаква да повишат търговията, въпреки че те вероятно ще имат ефект върху бизнеса на търговските центрове, за сметка на по-малките локации на търговските улици.

На местата, където работното време бе удължено, вече бе регистриран значително по-висок интерес от страна на международните търговци.

От друга страна, въпреки успеха във Финландия, малко вероятно е промените да имат значителен положителен ефект върху икономиките на изпадналите в затруднение Испания и Италия.

Резюме на доклада и още новини за България четете на Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase