Любо. Снимка: Булфото

Не е лесно да създадеш звезда, но още по-трудно е да съхраниш таланта. Особено в среда, в която шоу бизнеса извървява своя тромав път. Доколко човекът на изкуството трябва да е социално ангажиран към случващото се наоколо, поговорихме с Любо, който е и един от членовете на журито в стартиращия втори сезон на X Factor.

Кое е по-трудно - да се създаде или да се поддържа една звезда?

И двете. Всяко е различна стъпка от процеса. Да създадеш звезда е трудно, защото, за да се разпознае в пространството, има труд, който трябва да се вложи от продуцентска страна. Но за да се поддържа звездата, вече е необходимо тя да има характера да учи и да отстоява във времето. Често дебютите са по-лесната част. По-трудно е да останеш 10, 15 или 30 години в бизнеса, защото той е много различен и гъвкав. Като изкуството – това, което е било модерно през Ренесанса, сега е класика. Всичко е динамично, особено когато става въпрос за нова музика и навлизане в технологии, които се използват спрямо музиката. Значение за промяната има и от медиите, които правят по-динамичен този процес. Едно време се е ставало известен през радиото и винилните плочи, а сега са достатъчни няколко часа през интернет.

Като гледате бъдещите звезди, сещате ли се за първите стъпки, които вие сте правил в музиката и също така какво е различното оттогава?

Ние нямахме шанса да има такива формати, които да излъчват бързо това, което правим. Но това, което ни доближава до днешното време, е еднаквото огънче, което виждаш в хората - желанието да правят музика. При нас се случи плавно процесът на популярност. Нямаше друг начин с наличието на само две телевизии и няколко радиа. Сега тяхната численост е многобройна, но и интернет прави почти невъзможно сравнението между нашия път и този на настоящите млади музиканти.

Казахте колко е важно посланието на даден изпълнител. Трябва ли човекът на изкуството да е социално ангажиран?

Няма как да не е, защото се показва пред хиляди хора, които идват на концертите му. Ако нямаш някаква ценностна система, която се подразбира от изкуството ти, то публиката ще те изхвърли от полезрението ти.

Как вие реагирате на случващото се у нас в момента?

Нито протестирам, нито подкрепям сегашното управление. Имам доста пацифистко отношение към нещата и света въобще - от човешките политически и социални строеве. Разчитам на вярата си, която се препокрива най-вече с християнските идеали. Така не правя разлика между голямата и малката кражба. Тук мога да цитирам една важна за мен песен на Майкъл Джексън, в която се казва, че ако искаш да започнеш промяната, започни я от човека в огледалото. Сега разбираш, че проблемът не е политико-социален, а на основата на размити човешки ценности. Ако хората от едната и от другата страна на барикадите започнат да работят с човека в огледалото, мисля, че всичко ще бъде наред.

Имахте ли колебания да станете част от журито на X Factor?

Беше приятно, че ме канят, но имаше и известен размисъл дали да участвам. Не, че съм мислил дълго. Тестването бе свързано с позицията на съдиите, които отнасят и доста негатив от участници или от зрители. В очите на публиката повечето хора на сцената изглеждат талантливи, но това не е точно така. И ние сме подложени на този риск да бъдем осъдени за нашите решения. Но това не ме притеснява чак толкова, че да не се съглася да стана част от журито.

Какво трябва да притежава един X Factor?

Освен да има глас като даденост, той трябва да го е и развил, да може да пее. Оттам нататък трябва да има доста мисъл в главата си и да знае как да използва този глас, който му е даден. Доста често изключително талантливи и надарени хора нямат идеята какво да направят със себе си. А това е едно от качествата, които са нужни на една звезда. Също така е важно човек да не се отказва лесно от мечтите си, а това зависи от неговия характер. Много неща ще се изпречат с идеята да спрат някого по пътя му и е важно този някой да не се откаже. Срещат се демотивиращи ситуации като битовизмите или неблагоприятната обстановка в страната, в която няма така развит шоу бизнес.

Освен моженето да пееш и характера, трябва да има и какво да кажеш на хората. Не може самоцелно да извършваш пеене или някакво изкуство, без да докосваш хората отсреща. С това имам предвид публиката да може да се идентифицира с изпълнителя и с истината, която той показва. Ако няма истина в него, която да се експресира, той пак не е за там. Може да има характер да оцелява, да притежава амбиция, да е добър певец, но да няма истина в него, да му липсва харизма.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase