Снимка: Pixabay
fallback

ЕП прие своята преговорна позиция относно нови мерки за утвърждаване на правото на поправка и за намаляване на въздействието на масовото потребление върху околната среда.
 
Във вторник Парламентът прие позицията си относно засиленото „право на поправка“ за потребителите с 590 гласа „за“, 15 гласа „против“ и 15 гласа „въздържал се“. Предложението има за цел да насърчи по-устойчивото потребление чрез улесняване на ремонта на повредени стоки, намаляване на отпадъците и подпомагане на услугите за поправка.
 
В рамките на законоустановения гаранционен срок, от продавачите ще се изисква да отдават предпочитание на ремонта, ако той е по-евтин или равен като разход на замяната с нова стока, освен ако ремонтът е невъзможен или е неудобен за потребителя. Евродепутатите също така предлагат удължаване на гаранцията с една година след поправката на уреда.
 
Потребителите ще имат право да изискват ремонт на стоки като перални машини, прахосмукачки, смартфони и велосипеди след изтичане на гаранцията. За да направят ремонтите по-привлекателни за потребителите, членовете на ЕП искат производителите да предлагат заместващи устройства за ползване в периода на ремонта. Ако дадена стока не може да бъде поправена, може да се предложи друга, преминала обновяване.
 
 Потребителите често се отказват да поправят даден уред поради високи разходи, затруднен достъп до услуги за ремонт или продуктов дизайн, който възпрепятства ремонта. Съгласно позицията на Парламента независимите сервизи, предприятията, извършващи обновяване на стоки, и крайните потребители ще имат достъп до всички резервни части, до информация за ремонта и до инструменти на разумна цена.
 
Национални онлайн платформи ще помагат на потребителите лесно да намират сервизи (включително кафенета за ремонт) и продавачи на стоки, преминали обновяване, в близост до тях. За да направят ремонтите по-достъпни и привлекателни, членовете на ЕП предлагат потребителите да получават ваучери и други финансови стимули чрез национални фондове за ремонт.
 
 Изхвърлянето на потребителски стоки, които могат да бъдат ремонтирани, оказва огромно въздействие върху околната среда – всяка година в ЕС се генерират 261 млн. тона CO₂–еквивалентни емисии, добиват се 30 млн. тона ресурси и се изхвърлят 35 млн. тона отпадъци. Потребителите, които предпочитат да заменят стока, вместо да я поправят, губят общо приблизително 12 млрд. евро всяка година. Според проучване на Европейската комисия 77% от гражданите на ЕС биха предпочели ремонт пред закупуването на нова стока.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

71

Пипа

преди 5 месеца

И ние имаме ЗИЛ от 50 години и работи та се пука!Тези новите не били харчили ток!Точно повярвах!Иначе много пазели околната среда производителите!Точно те направиха всичко в ***!

70

eдин

преди 5 месеца

Майстор съм на електронна черна техника.Съвременните уреди не са направени за ремонт.Истината е че китайците заляха света с евтини уреди но те са за еднократна употреба.Едно време се е чакало за телевизор или пералня - тя е струвала едногодишна заплата и се е ценяла.Сега пералнята струва половин или едномесечна заплата.Служи 2-4 години.И не са виновни китайците има нашето консуматорско общество.Искаме евтино и веднага.Ами това е цената

69

До Марселчо

преди 5 месеца

Марселчо мама, пак си спал отвит. Че точно преди 9.9.1944 е било това което описваш - къта, вола, калта, свещите, кофите с вода, реката.. Идват лошите и правят инфраструктура, Тец, Вец, Аец, 3000! язовира и тн. Лягай да спиш!

fallback