Снимка: БГНЕС
fallback

Ход за ограничаване на корабните оператори, които са помогнали на Русия да търгува с петрол въпреки западните санкции, може да доведе до конфронтация в морето между Запада и Русия и екологична катастрофа, предупреди експерт по геополитически риск

Като част от санкциите, за да навреди на способността на Русия да финансира започнатата от нея война в Украйна, Г-7, Европейският съюз и Австралия наложиха горна граница от 60 долара за барел морски руски суров петрол от декември 2022 г. и за петролни продукти от февруари тази година .

Докато този ход първоначално предизвика рязък спад в постъпленията от петролни данъци и означаваше, че Русия е изправена пред бюджетен дефицит всеки месец до юли, Москва се бореше да намери нови, предимно азиатски пазари за своите енергийни продукти, заобикаляйки санкциите със "сенчест флот" от кораби . В отговор ЕС може скоро да възложи на Дания проверка на танкери, превозващи износ от източната част на Балтийско море и преминаващи през датските проливи, съобщи Financial Times, цитирайки неназовани източници, участващи в дискусиите.

Конвенцията на ООН по морско право, уреждаща морския трафик, включва клаузи, които позволяват на държавите да задържат плавателни съдове, ако има доказателства, че те представляват голяма заплаха от щети по крайбрежието.

Маркус Корхонен, старши сътрудник, водещ геополитически риск, в консултантската компания за глобално разузнаване, S-RM, каза пред Newsweek, че руският флот се състои от типично по-стари кораби, които не отговарят на изискванията за международно призната застраховка и представляват "значителен риск за околната среда".

Перспективата Дания да инспектира и блокира тези кораби без западна застраховка, за да затегне режима на санкции срещу Русия и да намали опасността от петролен разлив, представлява друг проблем.

"Като се има предвид важността на приходите от износ на енергия за Русия, в случай че руските петролни танкери бъдат систематично възпрепятствани да плават през Балтийско море, Русия ще трябва да реагира", каза той. "Съществува също забележително безпокойство, че корабът няма да успее да спре, когато бъде призован да го направи от датския флот. Това има потенциала да доведе или до пряка конфронтация, или до опасни морски маневри от петролни танкери в тясно и плитко море, екологичните последици от които могат да бъдат ужасни“, добави Корхонен.

Възстановяване на приходите от петрол в Русия

Ограничаването на руския енергиен износ е проблем за Запада, който иска да накаже Москва за пълномащабното нахлуване на Владимир Путин в Украйна. През октомври Министерството на финансите на САЩ уведоми компаниите за управление на кораби в 30 страни с искане за информация за около 100 плавателни съда, за които подозира, че нарушават санкциите, съобщи Ройтерс, цитирайки неназован източник от Министерството на финансите.

Русия наблюдава "почти пълно възстановяване на обема на износа" на петрол, след като първоначално беше силно засегната от петролната тапа, каза Крис Уифър, главен изпълнителен директор на стратегическите консултанти Macro-Advisory Ltd, пред Newsweek. Той твърди, че през октомври Русия е транспортирала 3,5 милиона барела на ден суров петрол с танкери и допълнителни 1,2 милиона барела на ден по тръбопровода Източен Сибир.

Той каза, че Русия също се е облагодетелствала от покачването на барел суров петрол сорт Брент от около 70 долара през юли до 95 долара в края на септември, което ѝ позволява да намали отстъпката, която е предлагала преди това в момент, когато девалвира своята валута, рублата, спрямо щатския долар. .

"Реалистично погледнато, единственият начин, по който ограничението на цените може да работи, е ако купувачите го налага"“, каза Уифър. Но той отбелязва, че руското законодателство сега забранява подобни продажби и "няма доказателства, че настоящите купувачи дори обмислят подобен ход. Защо биха, когато могат да купуват петрол по-евтино от западните колеги и да спечелят икономическо конкурентно предимство?"

Той каза, че това, което Г-7 и ЕС са имали предвид с петролната горна граница, е старата структура на пазара на танкери, при която по-голямата част от руския петрол се транспортира от няколко много големи оператори на танкери с големи флоти, които биха били лесни за наблюдение и налагане.

"Вместо това, това, което се появи, е силно разпръсната собственост на флота с гъвкавостта да изчезва и да се появява отново с ново име по-бързо, отколкото Г-7 и ЕС могат да ги хванат“, каза той.

Въпреки това,  Уифър каза, че горната граница на цената е увеличила транспортните разходи и въпреки че отстъпката при продажбите е значително по-малка, отколкото беше през по-голямата част от първата половина на годината, "това все още е отстъпка".

"Това означава, че руският бюджет – и руските производители на петрол получават по-малко пари за износа, отколкото биха искалиuld иначе без санкции", добави той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

49

ПЕШЕВ

преди 5 месеца

Научих един много готин виц. Защо рашистите не изнасят колелета? Защото не се добиват от земята ...

48

Анонимен

преди 5 месеца

Запада ще плаща, като няма достъп до руски ресурси и като враг номер 1 на Русия в следващите няколко десетилетия. Честито!

47

Анонимен

преди 5 месеца

До АнонимеН: Бих искал да те коригирам: твоят свят са САЩ, държавите от Западна Европа и англоговорящите държави. БРИКС обединява държавите от Африка, голяма част от Азия (в него членуват Китай и Индия, които са с население 2,7 млрд. души) и държавите от Южна Америка. За кой свят говориш?

fallback