Снимка: БГНЕС

Бизнесът е оживен в един от най-добрите центрове за зареждане на електрически превозни средства в Лондон, собственост на BP Plc, в западното предградие Хамърсмит. Ако прекарате известно време тук, наблюдавайки как електрическите превозни средства на Tesla Inc. и конкурентите идват и си отиват, може би ще си тръгнете убедени, че дните на бензина в Европа са преброени.

Ако обаче се извърнете надясно, това впечатление ще изчезне като дим: Една конвенционална бензиностанция продава още по-бързо изкопаеми горива за конвенционални автомобили.

Може би бензинът няма бъдеще - но настоящето му е доста стабилно. Вината за това е в объркания свят на автомобилите и петрола в Европа, където старите и новите тенденции се сблъскват по напрегнат и неинтуитивен начин.

Помислете за разходите за гориво. В Обединеното кралство търсенето на бензин за периода януари-юни тази година е било най-силното от 2015 г. насам, според изчисления на Bloomberg, базирани на правителствени данни. Във Франция търсенето достигна 20-годишен връх през лятото. В Испания то се е повишило до най-високото си ниво от повече от десетилетие. А в източноевропейските държави като Полша то е най-силното в историята.

Как е възможна тази тенденция в Европа, когато продажбите на електрически превозни средства също се увеличават рязко? И дали тя отразява лебедова песен или преминаване към по-силно за дълго потребление на гориво?

За да се отговори на тези въпроси, трябва да се проучат дебрите на автомобилния и петролния пазар в региона, които са се променили до неузнаваемост от 2015 г. насам, както и начинът, по който потребителите управляват тези автомобили.

За известно време търсенето на бензин в Европа намаляваше година след година, като петролните мениджъри предполагаха, че потреблението ще спада някъде между 1 и 2 % годишно, което се дължеше на два фактора: по-ефективни двигатели и възход на дизеловите автомобили, особено в Германия и Франция. Тази тенденция се промени преди около 10 години. Първо, потреблението на бензин се стабилизира, а след това започна да се покачва. Въз основа на предварителните данни изглежда, че това лято потреблението на бензин в Европейския съюз се задържа на 10-годишен връх.

Промяната - от спад през плато до ръст - има много общо с един от най-големите бизнес скандали в последно време.

През 2015 г. Volkswagen AG, германският автомобилен производител, който е синоним на дизеловите автомобили, призна, че двигателите му замърсяват повече, отколкото компанията някога е оповестявала. Скандалът, наречен "Дизелгейт", попари апетита на европейците към по-евтиното, но по-замърсяващо гориво. За много хора на континента бензинът стана предпочитан, което повиши търсенето.

В същото време европейците запазват автомобилите си много по-дълго, отколкото в миналото, което намалява въздействието на по-новите, по-икономични модели върху общото потребление. Цената е една от причините: Новите автомобили са скъпи, а семействата се съобразяват с бюджета си. Друга причина е предлагането, тъй като поради недостига на чипове новите модели са по-малко. След това се прибавя и фактът, че днес автомобилите са по-добре конструирани и поради това остаряват по-устойчиво, отколкото преди едно или две десетилетия. И накрая, потребителите се страхуват да не изберат правилния вид автомобил, тъй като технологията на батериите бързо напредва, и предпочитат да отложат покупките си колкото се може по-дълго. Резултатът от всички тези тенденции заедно е по-стар автомобилен парк: През 2006 г. средният европейски автомобил е бил на 8,4 години, а днес е на повече от 12.

По европейските пътища се движат и повече автомобили. През последното десетилетие броят им е нараснал с близо 40 милиона, като през 2022 г. ще достигне почти 250 милиона. Въпреки че електромобилите заемат все по-голям дял от новите регистрации, общото увеличение означава, че абсолютният брой на автомобилите с бензинови двигатели се запазва.

Целият анализ - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase