Снимка: БГНЕС

Нивото на водата в река Рейн е напът да падне до критично ниски нива отново това лято, докато екстремните горещини изгарят части от Европа, тествайки възможностите на енергийните и транспортните мрежи.

Равнището в Кауб - ключова точка на запад от Франкфурт - сега е на най-ниското ниво за това време на годината от най-малко три десетилетия, показват германски федерални данни. Потенциално ситуацията е по-лоша от миналата година, когато историческа суша сви водните пътища в целия континент и забави превоза на стоки, включително въглища и дизел, жизненоважни за промишлена употреба.

Европа е свидетел на повтарящи се случаи на екстремно време на фона на изменението на климата, което натоварва инфраструктурата, докато регионът се възстановява от кризата с енергийните доставки. Прогнозите са, че топлината ще обхване големи части от Германия и Алпите през уикенда, което ще увеличи търсенето на енергия.

За индустрията ситуацията на Рейн е от решаващо значение. Реката се извива на около 1300 километра от швейцарските Алпи преди да стигне до Северно море близо до Ротердам. Компаниите, включително химическият гигант BASF SE и производителят на стомана Thyssenkrupp AG, разчитат на водния път за транспортиране на суровини за своите заводи.

Ниското ниво на водата миналата година допринесе за недостиг на дизелово гориво в Южна Германия, като баржите не успяваха да транспортират обичайните обеми във вътрешността на страната. Отново се появяват опасения за криза в доставките - австрийската OMV AG спря доставките на дизел от складово съоръжение в Мюнхен, а отделно възникна пожар в комплекса Bayernoil в региона.

Миналия август водният маркер в Кауб падна под 40 сантиметра (15,75 инча), ниво, при което много шлепове сметнаха за неикономично да превозват стоки. Това не е действителната дълбочина на водата, а по-скоро мярка за плавателност.

Докато маркерът в Кауб в момента е 1,13 метра, той намалява стабилно от средата на май. Нивото не е било толкова ниско в началото на юли според данните от 1993 г. насам, съобщава Bloomberg TV Bulgaria.

Баржите, преминаващи през Долен Рейн близо до град Дуисбург, Германия - северно от Кьолн - могат да превозват около 2125 метрични тона, малко по-малко от пълен товар от 2500 тона, каза брокерът Riverlake Barging в доклад от сряда. Тези, които работят само в Горен Рейн, също работят с намален капацитет.

Корабите, пътуващи към Горен Рейн, сега трябва да плават наполовина пълни, каза операторът Interstream Barging във вторник.

Отделно цената за теглене на гориво до Базел в Швейцария се покачи до 59,42 евро за тон. Въпреки че това е малка част от темпа през миналия август - в пика на енергийната криза в Европа - цената е най-високата за периода от годината поне от 2018 г., показват данните, събрани от Bloomberg.

Температурите ще достигнат връх от 35C в неделя във Франкфурт, почти 7C над нормалното, и ще останат по-високи от средните през следващата седмица, според Maxar Technologies Inc. Горещината ще засегне и части от Нидерландия и югозападна Испания. Цените както на природния газ, така и на въглищата се повишиха през последните седмици, тъй като лятното време води до повишено търсене на гориво.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase