Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Докато Германия се бори с енергийната криза, която заплашва нейното бъдеще като индустриален лидер, острият недостиг на работници задълбочава проблемите на производителите, които вече се борят да останат конкурентоспособни.

Липсата на квалифицирана работна ръка - предизвикана от застаряващото население и изострена от пандемията - лишава производителите от Airbus SE до BMW AG и BASF SE от кадри, които са им необходими, за да се справят с търсенето. Според неотдавнашни проучвания рекордните 50% от фирмите съкращават производството си поради проблеми с персонала и това струва на икономиката до 85 млрд. долара годишно.

"Все повече компании съкращават дейността си, защото просто няма достатъчно работници", казва Щефан Зауер, експерт по пазара на труда в института Ifo в Мюнхен. "В средносрочен и дългосрочен план този проблем вероятно ще се задълбочи още повече."

Рязкото покачване на цената на труда може да е благодат за работниците, но за най-голямата европейска икономика това е удар по конкурентоспособността, който едва ли може да дойде в по-неподходящ момент.

Германските производители - особено тези с най-висок разход на енергия, като например производителите на химикали, стъкло и керамика - вече са свидетели на изпаряване на маржовете поради нарастващите разходи. Някои от тях трябваше да затворят заводи или да преместят производството си в чужбина.

Недостигът на работна ръка засилва натиска. При голямото търсене на работници и инфлацията, която през миналия месец скочи до 10,9% - най-бързия темп от въвеждането на еврото преди повече от 20 години - германските служители в публичния сектор искат увеличение на заплатите с 10,5%, а металурзите - с 8%.

Бързото увеличение на заплатите може да допринесе за засилване на инфлацията, което ще създаде главоболия за политиците. Тенденцията може да накара Европейската централна банка да предприеме по-строги мерки, дори когато икономическите перспективи се влошават.

Фирмите проявяват творчество. Някои фабрики инсталират допълнително ергономично оборудване, за да могат работниците да работят на физически натоварените поточни линии до 60-годишна възраст. Други предлагат четиридневна работна седмица и бонуси за подписване на договори като например екскурзия със скачане с парашут.

Феликс Хюфнер, икономист в UBS Group AG във Франкфурт, очаква до края на 2023 г. заплатите в Германия да нараснат с 3,5%.

"Високите цени на енергията и недостигът на квалифицирани работници със сигурност са пречка за германската индустрия занапред", казва Хюфнер. "Държави като Франция, които имат по-добри демографски показатели, ще имат по-силен производствен капацитет в бъдеще."

Airbus трябваше да намали плановете си за производство на 720 от най-продаваните си самолети A320 в Хамбург тази година, отчасти поради недостиг на работници, което доведе до спад в цената на акциите му. Компанията, която изпитваше затруднения с намирането на електротехници, механици и персонал за инсталиране на друго оборудване в кабините на самолетите, "масивно засили" набирането на персонал, заяви неин говорител.

Междувременно град Хамбург планира собствена кампания на стойност 400 000 евро, за да се конкурира за работна ръка в Дания и да намали недостига на над 20 000 квалифицирани работници.

Автомобилната индустрия удвоява усилията си за създаване на собствена работна сила. Наскоро BMW включи 75 000 служители в програми за преквалификация за нови производствени технологии с по-висока степен на цифровизация и автоматизация. Гигантът в производството на автомобилни части Continental AG е записал 10 %от работната си сила във вътрешното си техническо училище.

Асоциацията на фирмите за металообработване и електротехника M+E посещава гимназиите с флотилия от двуетажни камиони, за да направи директна презентация на учениците. Ръководителите на компаниите набират потенциални служители на горната палуба, докато учениците експериментират с оборудване като миниатюрни роботи долу.

"Преживяхме коронавирус, сега война, а след това и енергийна криза", каза Андреас Раде, управляващ директор на VDA, най-голямата германска асоциация на производителите на автомобили и доставчиците на автомобилни части. "Но недостигът на работници непрекъснато е един от най-важните проблеми."

Проблемът е още по-силно изразен в по-малките фирми, които формират ключови звена във веригите за доставки на най-големите германски производители. В Саксония фирмата за скелета Gemeinhardt Geruestbau GmbH е измислила нов начин да се конкурира за таланти: безплатен тандемен скок с парашут от 15 000 фута при подписване на договор. През август компанията заведе седем стажанти на летището в Бауцен, за да се насладят на това преживяване.

"Скъпо е, но помага", казва в интервю шефът на компанията Дирк Екхарт, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.

От четирите най-големи европейски икономики Германия е изправена пред най-голям недостиг на кадри, според проучвания на Европейската комисия. Причините за кризата са различни, но най-значимият фактор е демографският.

Тъй като поколението на бейби-бумърите започва да се пенсионира, няма достатъчно млади хора, които да попълнят редиците. Германската агенция по заетостта оценява недостига на 360 000 до 380 000 души годишно, а до края на десетилетието той ще достигне 500 000 души.

Целият анализ вижте тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase