Снимка: БГНЕС

Влаковете ще се движат по-бързо по ключови маршрути в Европа, а цените на билетите и разходите на доставчиците могат да бъдат намалени съгласно плана на Брюксел за стимулиране на неуспешните усилия за превръщане на железопътния транспорт в Европа в предпочитания начин за придвижване.

Новото изискване за скорост, за да се гарантира, че влаковете по основната железопътна мрежа могат да се движат със 160 km/h или по-бързо, ще бъде въведено до 2040 г., предложи Европейската комисия.

Трансграничните пътувания, включително с нощни влакове, ще бъдат насърчени чрез понижаване на цените на билетите и евентуално чрез намаляване на таксите за достъп до коловозите, с които се сблъскват железопътните компании.

Заместник-председателят на комисията Франс Тимерманс, който представи предложенията 27-те държави-членки на блока, каза, че изпълнителната власт на ЕС също ще разгледа възможността за въвеждане на освобождаване от ДДС за железопътните билети.

"Ще ускорим времето за пътуване и ще улесним изграждането на конкурентна железопътна мрежа в цяла Европа. През следващата година ще започне работа с 15 пилотни проекта за подобряване на железопътните услуги на дълги разстояния в основните влакови коридори – билетите за влак трябва да бъдат по-лесни за намиране, резервиране и закупуване на атрактивни цени. В този контекст ще разгледаме и освобождаването от ДДС за международни железопътни билети", каза Тимерманс.

Комисията отдавна говори за революционизиране на европейските железопътни пътувания. ЕС си постави за цел да удвои високоскоростния железопътен трафик до 2030 г. и да го утрои до 2050 г. в опит да намали въглеродните емисии от транспорта с 90% през следващите три десетилетия. Според експерти обаче трансграничните маршрути остават скъпи и ненужно бавни.

Европейската инвестиционна банка ще предостави 8,7 милиарда евро на компаниите за закупуване на нови вагони и свързано с тях оборудване.

Предложенията са част от по-широко преразглеждане на насоките на блока за развитие на трансевропейската транспортна мрежа, която има за цел да свърже 424 града и да направи пътуването по пътищата, водните и железопътните пътища в региона по-устойчиви. Градските райони също ще трябва да изготвят по-строги планове за подобряване на транспорта в рамките на градските граници.

Очаква се ЕС да пропусне целта си да разполага с 31 000 км високоскоростна железопътна линия в експлоатация през следващите осем години. Националните правителства, а не комисията, вземат решения за високоскоростни железопътни проекти и въпреки че Европейската централна банка (ЕЦБ) предостави значителни нива на заеми, Брюксел трудно успява да насърчи инвестициите в трансгранични пътувания.

Високите такси за достъп до коловозите и възходът на нискотарифните полети отдавна се посочват като причини за спада на нощните влакове в Европа.

Понастоящем само 7% от трансграничния пътнически трафик се извършва по железопътен транспорт, а трансграничните нощни услуги са намалели с две трети през последните 20 години.

Железопътните пътници в ЕС, които искат да пътуват през границите, често трябва да пазаруват в уебсайтове на множество държави и компании, за да резервират пътуванията си – нещо, което блокът иска да хармонизира със законодателно предложение следващата година.

Целият анализ четете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase