Снимка: БГНЕС

Грешка на един от ръководителите на полети едва не е завършила с голяма трагедия. Самолет на United Airlines е щял да бъде блъснат от Airbus на easyJet, секунди преди да прекрати кацането си в Париж, разкрива официален доклад.

Потенциално бедствие е било предотвратено едва когато пилотите на easyJet Airbus A320 са видели United Boeing 787 да се спуска към пистата им. Машината е била на около 90 метра, а самолетът на нискобюджетната компания тъкмо се отправял към същата писта, за да излети, според Бюрото за проучване и анализ (BEA), клонът за разследване на въздушни произшествия.

Инцидентът на 20 юли миналата година започва, когато контролерът от кулата съобщава на United Flight 57, който превозва 73 души от Нюарк, Ню Джърси, че може да кацне на писта 09 на летище Шарл де Гол. Самолетът вече е бил ниско при подхода към успоредната на изток писта 09 вляво, но пилотите предполагат, че им е било наредено да "отстъпят" отдясно.

Вторият пилот, който е родом от Обединеното кралство, отговоря с молба за потвърждение с английски израз, който не е приет от контролера. "Разбрано свободно е за кацане на 09 вдясно, отстрани на 9 вдясно", казва пилотът. Това беше искане за потвърждение, но администраторът не реагира. Пилотът на Boeing-а изкбючва автопилота и насочва самолета ръчно към паралелния подход. Маневрата, наречена "правене на щик" на френски, понякога се използва на оживени летища.

Контролерът, без да знае, че е направил грешка, изпраща самолета на easyJet към същата писта за излитане. Пилотите виждат Boeing-а, но предполагат, че той все още се стреми към паралелната писта на 250 ярда, където се провеждат повечето кацания. Едва когато вече са на пистата, осъзннават опасността. Boeing-ът е на по-малко от една миля, спускайки се на 300 фута към тях, летейки с около 160 мили в час.

Копилотът на полета easyJet казва по радиото: "Трафик, кацнете на 09 вдясн"“ и казва на Boeing-а: "Обиколи 09 вдясно! Заобиколи!"

Големият самолет, на който е пълен само на една четвърт от целия си капацитет заради пандемията, увеличава мощността, за да прекрати кацането. Неговите пилоти току-що също са забелязали самолета easyJet Airbus. Boeing-ът е на 80 фута от земята, само на 250 метра от края на пистата, преди да започне отново да се изкачва.

Администраторът е казал на разследващите, че "е направила грешката, защото е била фокусирана върху ПИК 09 точно с Boeing 787 на Air France, който току-що е кацнал там", се казва в доклада. "Тя обясни, че контрольорите редовно правят подобни приплъзвания на езика".

Администраторът обвини липсата на скорошна практика заради забавянето на въздушния транспорт при коронавирусната криза.

Докладът също така обвинява пилотите от Обединеното кралство, че не използват по-ясен език. Те е трябвало да поискат от администратора да "потвърди" инструкцията си. Те отбелязаха обаче, че не съществува международен стандарт за фразата и че "разбирам" се използва често от американските пилоти.

Нефренски пилоти от години се оплакват от потенциалните опасности, причинени от използването на френски и английски на летищата в Париж. Френските самолети използват френски, оставяйки повечето други пилоти на тъмно относно това какви инструкции им се дават. Повечето други страни изискват само английският да се използва на големите летища. Веднъж пилотите на Air France заплашиха да стачкуват, когато от тях се изискваше да комуникират само на английски.

Точно преди да премине на английски, за да даде грешна инструкция, контролерът беше използвал френски, за да позволи на Boeing на Air France да кацне на дясната писта.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase