Снимка: БГНЕС
Трамваите - старинната форма на транспорт от началото на 20-ти век отново е модерна благодарение на натиска за декарбонизация, пише БГНЕС.
 
Жълтите трамваите са емблематични символи на португалската столица и стават част от транспорта в началото на 20-ти век, който сега придобива ново значение, тъй като Европейският съюз насърчава електротранспорта в опит да постигне целта си за климатична неутралност до 2050 г.
 
Много държави от ЕС, включително Португалия, превръщат декарбонизирания градски транспорт в централен стълб на своите планове за разходване на фондовете за възстановяване от пандемията, които сега са изпратени за одобрение до Европейската комисия.
 
"Укрепваме система, създадена преди повече от 150 години, за да обслужва жителите, разпръснати из седемте хълма на Лисабон, която сега има добавената стойност да бъде основен декарбонизиран транспорт за нашия град", каза служител в кметството Мигел Гаспар.
 
Редица европейски градове изградиха сложни трамвайни системи през първата половина на миналия век, но по-късно голяма част от тези мрежи в Западна Европа бяха унищожени заради удобството на автобусите и личните автомобили.
 
"Лисабон е изключение от тази тенденция само благодарение на уникалната си география", каза Гаспар. "Имаше опити да се заменят трамваите с автобуси, но те не успяваха да се изкачат по стръмните хълмове на нашия град или да обиколят тесните ни улички".
 
Трамвайната система оцелява, но финансирането й е лошо и някои линии са затворени през 80-те и 90-те.
 
Градът пое от централната власт контрола върху градския транспорт през 2017 г. и оттогава работи за възстановяване на трамвайната мрежа, използвана от около 48 000 пътуващи на ден до предишния й блясък.
 
Миналата седмица кметът на Лисабон Фернандо Медина обяви, че ще бъдат похарчени 43 милиона евро за закупуване на 15 нови трамвая.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase