Снимка: БГНЕС

За онези, които са пътували със средиземноморски круиз, това е една от най-запомнящите се забележителности: градът Венеция се открива пред кораба - вековните сгради и камбанариите изглеждат миниатюрни, давайки на зрителите гледка птичи поглед.

Още по темата

Но за мнозина на брега круизните кораби във Венеция са символизирали ексцесиите на съвременния туризъм - типът, който може да отприщи хиляди посетители в град, който не е в състояние да се справи с тях. Тези туристи често искат само да разгледат забележителностите за няколко часа, но не харчат пари в местната икономика.

Години наред кампаниите за изтласкване на круизните кораби извън лагуната придобиват все по-голяма сила, като местните жители твърдят, че масивните плавателни съдове разрушават морското дъно, като на практика превръщат лагуната в издънка на Адриатическо море. А сега, най-накрая италианското правителство се съгласи с тях, като прие указ за забрана на круизни кораби и други големи кораби от лагуната.

В изявление, публикувано до Ройтерс, правителството заяви, че иска да "съчетае потребностите за защита на художественото, културното и екологичното наследство на Венеция и нейната лагуна с тези, свързани с круизна дейност и стоков трафик."

Дарио Франческини, министър на културата на Италия, написа в Twitter, че това е "правилното решение и това, което се чака от години". Той добави, че ЮНЕСКО многократно е призовавал за това в миналото. "Всеки, който е посетил Венеция през последните години, е шокиран да види тези кораби, дълги стотици метри и високи като жилищни сгради, да минават през такива крехки места", каза той след гласуването.

Ново пристанище в Адриатическо море

Сега правителството ще проведе обществени консултации относно възможността за изграждане на терминали извън лагуната. Това означава, че предишните планове за маршрутизиране на кораби до пристанищата Маргера и Фузина - и двете на континента, но във венецианската лагуна - няма да бъдат възможни.

Преди това властите се бяха съгласили да пренасочат големи кораби далеч от басейна на Сан Марко и канала Джудека - където корабите са само на метри от центъра на града - но да ги пратят в Маргера. Това обаче не беше достатъчно за участниците в кампанията, които казват, че самото присъствие на големи кораби в лагуната разрушава околната среда.

Големите наводнения през последните години се дължат отчасти на глобалното затопляне, но отчасти и на ерозията на лагуната.

А през последните седмици, напрежението между противниците и защитниците на круизните кораби нараства. Над 4000 местни жители работят на пристанището и са сред венецианците, загубили поминъка си по време на пандемията COVID-19. Но други, подкрепени от ЮНЕСКО, казват, че екологичните щети, причинени от круизните кораби - и свръхтуризмът, за който те допринасят - трябва да имат по-голяма тежест.

Само през миналия месец групата за натиск No Grandi Navi беше глобена с 20 000 евро за блокиране на изхода на три круизни кораба от пристанището през 2017 г. Сумата бе събрана чрез краундфъндинг, в който участва и актриса Ема Томпсън, която има дом във Венеция.

Синция Зинконе, извънреден комисар на Autorità di Sistema Portuale del Mare Adriatico Settentrionale, която управлява пристанището на Венеция, заяви в изявление пред CNN, че ще гарантира "сътрудничество" при търсене на нови решения, но предупреди, че всички предложения "трябва да се спазват критерии за безопасност, екологична съвместимост и защита на същността на пристанището във Венеция в круизния сектор."

Миналия месец пристанището вече беше отворено за търгове за проектиране на нов круизен терминал в Маргера, след като през декември правителствен комитет постанови, че големи кораби трябва да се пристават там, но по-малките могат да продължат да използват сегашното градско пристанище.

"Столица на устойчивостта"

Повечето венецианци се надяваха именно на този развой на събитията. Валерия Дюфлот, основател на социалното предприятие Venezia Autentica, го нарече "положителна новина", но добави, че "това не трябва да бъде екологично измиване, а реална стъпка в правилната посока".

Тя призовава градската и пристанищната власт да забранят изкопаването на нови канали в лагуната и да създадат инфраструктура, която да позволи на корабите да се свързват към електрическа енергия, когато са скачени, вместо да поддържат двигателите си работещи. Дюфлот иска и  круизните компании да допринесат финансово за новото пристанище и да бъде въведена "совалкова система с ниско въздействие" за търгове, отвеждащи пътниците в лагуната.

"Венеция твърди, че иска да се превърне в столица на устойчивостта", добавя тя. "Регулирането на круизната индустрия е решаваща стъпка за това. Като едно от основните пристанища на Средиземно море, Венеция има силата да движи играта. Молим града да бъде смел и да дава пример."

Не за първи път властите се опитват да забранят круизни кораби.

Ход на италианското правителство през 2019 г. за пренасочване на големи кораби се провали, когато правителството падна малко след това.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase