Снимка: архив, Reuters
fallback

Много собственици на автомобили манипулират данните за пробега на автомобила, преди да го обявят за продажба – дори и в Германия, пише Дойче веле.

Технически това е лесно изпълнимо, но е незаконно.

В интернет се продават като "уреди за диагностика" или за "настройка на тахометри". Струват около стотина евро. Но е по-правилно да ги наричаме уреди за манипулиране на данни.

Бизнесът процъфтява

Пред вестник "Зюддойче цайтунг" Райнхард Колке от германския автомобилен клуб ADAC разказва как се извършва манипулацията: уредът се включва с кабел към букса до волана и след няколко натискания на бутони пробегът на колата е намален, от примерно 200 хил. километра на само 98 хиляди. Цялата операция отнема само няколко секунди. "Една от най-предпочитаните стойности е малко под сто хиляди километра", казва Колке.

Ще рече, че ако искате да вземете малко повечко пари за стария си автомобил, трябва да се погрижите той да не е на повече от, примерно, 98 хиляди километра - нищо че в действителност има навъртени двеста хиляди или дори повече километри. И понеже цялата операция по връщането на километража е толкова проста, бизнесът процъфтява.

В Германия има дори мобилни групи, с които можете да се наговорите да ви извършат "услугата" срещу 50 евро - нощно време, на някой паркинг край магистрала. Други пък предпочитат манипулацията да бъде извършена в някой сервиз.

От това печелят всички по веригата: собственикът на колата за продажба, търговците на коли втора употреба, както и тези, които извършват самата "услуга".

Има обаче и губещ: следващият собственик на автомобила. Ако той има късмет, може да му се размине само с платената по-висока цена. Но последиците могат да са и много по-сериозни. Какъвто е случаят с едно старо БМВ на 200 хиляди километра, чийто километраж обаче показвал при покупката 130 хиляди. След още 50 хил. километра, навъртени от новия собственик на возилото, двигателят блокирал, понеже не е бил спазен предписаният от производителя график за инспекция и ремонт.

1/3 от старите коли са манипулирани

Експертите смятат, че около една трета от всички употребявани коли имат реално навъртени много повече километри, отколкото показва километражът. Това вдига цената на колата средно с 3 хиляди евро. Щетите от това се изчисляват на около 6 милиарда евро годишно.

Специално в Германия пробегът на автомобила фигурира и в документите от извършените технически прегледи (TÜV). Но по закон продавачът е длъжен да представи само последния такъв документ, а манипулирането на километража може да е било извършено преди последния технически преглед. "По този начин без голямо усилие могат да се спечелят немалко пари", казва Колке.

На експерта от ADAC му се струва странно това, че превъртането на километража е забранено в Германия, но пък техническите уреди, с които се извършва този вид манипулация, се продават свободно. Затова той предлага властите да започнат да се интересуват повече от офертите в мрежата.

Много подозрително е и това, че някои от търговците днес са в интернет, а утре вече ги няма. Забраната за превъртане на километрите в Германия влезе в сила през август 2005 година. Но тя лесно може да бъде заобиколена - в съседна Холандия, например, действието не е криминализирано.

Какво е решението на проблема?

Дъщерната компания на Бертелсман - "Арвато" - има идея как да се противодейства на явлението. От фирмата са разработили специална база данни, в която да се нанасят оригиналните километри на всички автомобили. Но проектът не може да тръгне, тъй като липсва политическа подкрепа. Едно от предположенията защо производителите на автомобили и политиците не са заинтересувани от проекта е, че те се опасяват да не лъснат измамите, вършени дотук с манипулирането на километражите. А след аферата "Дизелгейт" политиката просто не желае още един голям скандал в бранша.

Друго решение предлагат от автомобилния клуб ADAC - специален чип може да предпазва електронно колите от манипулирането на данните за пробега. За това обаче е нужно да бъдат спечелени производителите на автомобили, които да започнат да вграждат въпросните устройства. Един HSM-чип струва едно евро, което за производители като Мерцедес или БМВ би означавало допълнителен годишен разход от около два милиона евро.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

35

Васо

преди 7 години

Доказателството е очевадно във всеки сайт за продажба на автомобили втора ръка. Не може автомобил над 15г да е преминал само 160000 км в Германия, Австрия, Италия или Франция. Поне още 100000 са превъртяни в обратна посока.

34

Анонимен

преди 7 години

До Киро КюмюряДвижат се, ама мръсния въздух го дишаме всички, не само собствениците на трошляци. Отделно, че няколко пъти се случва вече някой такъв таралясник да издъхне на светофара и да не може да тръгне.Съответно става задръстване, другите се чудят от къде да го заобикалят и т.н....

33

Анонимен

преди 7 години

нали се сещате че ако си купите кола на 100 000 км реални няма да ви струва 4-5 хиляди лева а ще е в евро дори и повече , който не е ходил да си купи кола от чужбина и хал хабер си няма ама тука ще излее една кофа с помия

fallback