Ще ти дам само един пример. Едно от тези 5-6 истински научни открития е постижение на покойния акад. Наджаков. На базата на това откритие е създаден ксероксът, но от ксероксите правят грандиозни печалби други хора, защото нашите "умници" не са патентовали откритието така, както е необходимо това да се направи и България не печели нищо. Днес млади българи реализират постижения по света, а тук са били натикани в миша дупка, затова емигрират. Като пример напиши в Гугъл името Владимир Кефалов.
Преди 1990 г. в Киноцентъра са били на заплата около 2000 човека. Отделно са отпускани пари за създаването на всеки конкретен филм. Самата поддръжка на огромния ни Киноцентър също е струвала луди пари. Прави сметка какво ни е коствало създаването на няколкото горе-долу стойностни филма, които родното ни киноизкуство успя да роди в годините на соца.Това прахосничество е съпоставимо само с издръжката на БАН, където до 1990 г. работят около 12000 човека, но имаме само 5-6 истински научни открития
До Не че нещо - Ако знаеш какво представляват над 80% от кадрите на БАН, чийто общ брой е над 6000 човека, родните ни кинаджии ще ти се сторят гении.
Тоя има ли представа какво са един милион лева? Как се изкарват един милион лева! 100 години работа на някой, който през живота си няма да гледа български филм или постановка. Пет поколения трябва да работят за му изкарат парите за филма. И за чий? Зрители - 12 човека. Защото е топличко /хладничко/ в киносалона. А деца чакат животоспасяващи операции. Но ние храним безполезна гмеж.
Опера-Русе. Дългове вече над 30 милиона лева. Раздаваха безплатни покани за спектаклите им. БЕЗПЛАТНИ! Аз лично видях препълнени кошчета с поканите им. А българинът обича безплатните неща. Е, смятайте какъв продукт създават, че даже безплатно никой не влиза. Как пък в ЛаСкала билетите започват от 200 евро и са разпродадени месеци предварително? Не ви искаме вашата халтура! Култура си купуваме от чужбина. Спрете да ни изнудвате за още и още пари! Просто не ставате.
Значи държавата да им дава пари, по възможност много, но после в никакъв случай да не пита за за какво са похарчени, защото изкуството не може да се премери. Бряяях, тия култур трегери, големи тарикати ще дойдат. Така и баба знае да усвоява едни пари на държавата. Май наистина е време държавата да тропне по масата и да отреже разни подобни нищоправци в културата, БАН и в знайни и незнайни агенции и агенцийки. Аман от свикали на социализъм пиявици.
Изкуство се прави с пари,но... нивото е много ниско. Колкото до билетите не е съвсем така. Не всеки,дори да иска, може да си позволи цените. Освен това се бълват много кадри. Кому са нужни не се знае.Повторения от години на едни и същи неща от едни и същи хора вече омръзнаха. Културата изчезна с чалгата, а изкуството се саморазруши от мисли за световен успех с много пари. За културата трябва възпитание, за изкуството- душа и талант. Та именно това липсва и хората го усещат.
До 12 - ей изтръпляк, кажи с какво един т.н творец артист е по-ценен за държавата от един автомонтьор та да заслужава данъкоплатеца да го дондури цял живот? Значи всички ние задължително трябва да плащаме данък артист, заедно с данък шапкари и данък държавен служител. Както казва един култов герой - Абе от дек на дек бе?
Ако утре направя филм, който се продава много добре, или напиша книга, която се превърне в бестселър, защо да плащам данъци? Може ли някой да ми каже с какво държавата ще е допринесла за написването на тази книга или правенето на този филм, че да й плащам каквото и да било?
Абе, селяни, вие като ги давате тези примери, четете ли се изобщо? Ако бил майстор на автомобили... Ама произвеждаш ли ги тези автомобили, правиш ли им дизайна, търсиш ли финансиране за нови модели? НЕ! Не може някакъв занаятчия да се сравнява с ТВОРЕЦ! Занаятчията е техническа поддръжка, нищо повече.
Ако аз съм майстор по автомобилите и не съм добър в тази дейност т.е хората не ме търсят, бих ли могъл да кандидатствам за държавна издръжка с мотива, че професията ми е важна и хората не могат без автомонтьори!? За един прЕател питам. Щом актьорите могат, защо и ние монтьорите да не можем!
И това им е много. От къде накъде, държавата ще стимулира с пари на данъкоплатеца разни субекти, които се пишат културни дейци, и чиято цел е да имитират дейност, за да гепнат тия пари. Разбирам да се дадат пари за поддръжка на музеи и един два държавни театри, но всички артисти да са на държавен щат, айде нема нужда. Това го няма никъде по света - държавата да издържа някакви творци. Ако никой не те гледа и слуша, явно е време да смениш професията.
Защо да не може да бъде пазарна? Защо всички данъкоплатци да плащаме един милион за направата на филм, който никой няма да гледа? А ако го изгледат примерно сто хиляди души, по 15 лева билет, става милион и половина и значи ще е пазарен. А ако не го изгледат поне сто хиляди души, тогава как ще ни спаси този филм от това да се бием с тояги по улиците и как ще създаде атмосфера на култура?
Проф. Халачев: У нас изкуството не може да бъде пазарно