Най-добрият съвет за каране при заледен или заснежен път е да си преставиш, че между крака ти и *** има сурово яйце. Каквото и да правиш, пипаш леко и плавно ***, за да не се счупи яйцето.
Хубава статия, но твърде обща. За тези, които искат да са подготвени за такава ситуация - един курс в Jekov Rally School би било прекрасно решвние. Успех! 😉
"Основната грешка, която допускаме в момент на паника, е да махнем крака от газта, докато колата е още в движение."Съвета важи само за коли с ръчни скорости, при автоматик е напълно обратно!
3.Наи-простото(свързано с точка 2.) е като намерим широко празно място(полигон),когато е навалял сняг,замръзнал лед.И да практикуваме,и най-вече да не се страхуваме и отчайваме че ще поизпуснем колата няколко пъти,а със спокойствие да разгледаме грешките си и да се поправим от тях,но това се прави и с някаква доза желание.
Най-добрия начин да се научим как да шофиране в такива условия не е като:1.шофираме от април до октомври,както казаха някои хора.2.стоим си у дома докато не изсъхне асвалта.3.слушаме някакви псевдо специалисти,дето дават различни акъли и объркват хората.А като:1.Подготвим автомобила си правилно за зимата.2.И най-вече се престрашим да започнем да шофиране в такива условия,няма да се научим да шофираме в такива условия с приказки,а с практика и самоконтрол над емоциите си.
Руснаците си имат две упражнения точно за тази работа ,осморка и триъгълник, но в русия имат подходящи полигони, дори могат да се правят върху заледени езера, което е много добра практика за контрол на колата , в България е трудно да се намерят условия за такива упражнения на сняг и лед ,а за практика върху заледено езеро забравете. Така че трябва да разчитате повече на теоретичната подготовка отколкото на практическата, така че не подценявайте теорията.
Има няколко основни правила при шофиране на лед/сняг. Без резки движения на волан, газ и спирачка. Каране на по-висока предавка с по-малко газ за да използваме двигателя като спирачка/аз лично на лед почти никога не ползвам спирачка, а ако я ползвам то е почти незабележимо,само за корекция/.Абсолютно задължително движение със съобразена скорост, дори една идея по-ниска. Да се има предвид, че при завой предното предаване дърпа колата по посока на движението, а задното към външната част на завоя.
Наскоро една такава забуксува на едно завишение, сериозно завишение и започна да се връща като шейна, когато попитах шофьора, защо не влючи задна и да даде газ на задна в момента в който се усети че няма да изкара на горе, той ми отговори че не се сетил за това , извинявам се но когато караш такава кола добре е първо да имаш заучени реакции при определени сценарии а не степърва да ги измисляш.А и никой не е толкова умен да измисля за секунди това,просто трябва предварително да си готов.
продължение,и за това искаме да спрем махсимално бързо,ако обаче се опитваме да спрем задницата отива в препятствието,леко ускорение може да ни позволи да обиколим препятствието и след това да търсим начин да спираме.Говоря за коли с предно предаване. за 4 по 4 е малко по сложно поради въртящия момент на гумите, но не е проблем естевено това е високопроходима кола а не скоростна кола важно е водача да знае това, съобразеното с това шофиране се овладява.
волана трябва да се завърти по посока на пътя ,т.е. гумите трябва да следват посоката на пътя а не да се опитвате да компенсирате завъртането на колата,така в момента в който колата намери сцепление с пътя няма да попаднете в резониране на колата.Аз мисля че това е най голямата грешка която се допуска.Идеята не да спрете колата а да намерите правилната траектория,когато колата няма спирачен път.Проблема естествено е че има някакво препясвие, примерно на пътя което ни стрясва,
Най-кофти е, че ако сте тествали на полигон знаете, че при скорост от над 25км в ч. е почти невъзможно да се разминете без сериозен удар или излизане от пътя особенно ако сте с голям и тежък джип.... 4х4 помага за тръгване, но на лед голямата маса или 4х4 не помагат грам.
Влизам бавно в завой с видимост, връщам предавка надолу, газта рЕзко се напомпва и колата тръгва настрани с вратите, смело към дерето/шубраците/стълб/дърво... в този момент връщам газта и колата се кротва и си продължавам към крайната точка.
Спасението на хлъзгава настилка е шофиране на ниска предавка с ниска скрост! В завой никога не се бие спирачка нито се шофира с много газ. Подържа се ровномерна скорост без подаване на газ и без спирачка. Ако автомобила поднесе не пипайте спирачката тя ще ви вкара в мантинелата или извън пътя. Отпускайте плавно газта и превключете на по ниска предавка и не пускайте амбриажа отведнъж а плавно. Най важното е да запазите самообладание в противен случай реакцията ви ще е неадекватна!
Налага се и да се кара и през зимата и в сняг и лед....но не за кеф а по работа или спешни неща. А който кара само от април до октомври си е летен шофьор...между другото в Алпите има сняг и лед някой път и до май и септември завладява пак сняг! 3 .4 месеца е по хубавото време...
Ей много знаячи много разбирачи....давайте газ колкото можете...и колата ще се върти особенно по завоите....карам кола в района на Алпите и съм имал ситуация занасяне в завой...отнемане на газта.минаване на по малка скорост и плавен завой без рязки двежения....и колата си поема по пътя...разбира се карам със Съобразена скорост...а диваци ме заобикалят и ...продължават да се пързалят....
Единственият проверен и сигурен начин - шофирайте от АПРИЛ до ОКТОМВРИ........... Това е ! ! !
Газ или спирачка: Как да шофираме при заледен път?