До размислиЗа да анализираш,първо трябва да си го прочел.Второ-ако познаваш добре характерните особености за периода,в който е написана творбата също би се справил на сравнително добро ниво.Бялото като символ на духовно пречистване и на непорочност, на надежда. Какво толкова сложно има?Толкова хубава тема. Не е важно количеството, а качеството.Можеш да напишеш и 5 реда, но да са със стойност, а можеш да изпишеш и 10 страници пълни с глупости.
Да анализираш патетични настроения не е добро начало за един човек на прага на живота. С тази тема проверяващите си подсигуриха най малко работа. Мързеливи даскали и това си му е ! Да бяха им дали Гарванът на Едгар Алън По. Някой психично болен пак се е изявил. ***!
Никога не съм обичала литературните анализи.Всеки път трябваше да наизустявам мненията на литературни критици, написани на безумно високо, слижно и неразбираемо ниво...Сега, това стихотворение трябваше да го прочета няколко пъти докато го разбера, а уж съм умна...И колко страници анализ трябва да изпишат децата по този текст? 10-15? Горките деца...
До АнонименАбсолютно подкрепям Вашето мнение.Дори е крайно врема да отпаднат предварителните изпити.Ако човек е учил, ще се справи и като се яви на един изпит през юли.Какво е това безобразие от февруари да ходят на изпити, че и най-високата оценка им се признава/интересно ми е в колко университета извън България има сесии всеки месец/.Какъв стимул да имат.
До АнонименПърво, далеч съм от "даскалче по литература". Второ, не смятам, че изучаването на литература трябва да бъде задължително,но е - това е положението. И трето, говорех за училищната математика,която няма нищо общо с креативност.Нито я развива, нито я изисква, защото програмата е направена достъпна за всички и целта е придобиване на базови знания. Затова и човек с ежедневното,problem-solving съзнание,не би намерил смисъл в понятието "математическа красота",както не намира в литературата
65 казал: "Ти ли ще ми кажеш кое е незащитимо и кое обратно? Мисълта пак се подрежда с математика."Ами това, което казах в предишните си постове беше, че граматиката, поезията и дори прозата се подчиняват на едни и същи принципи като математиката. И няма как да е друго след като всички те изхождат от един и същ източник - човешкият ум.А той е униваресален-работи по един и същ начин във всички клонове на познанието. дадох и примерът с математическата лингвистика.Какво повече?
Сега прочетох коментара на 65 и мога да кажа, че това не се случва само в у-ще и то по литература. Всеки, който е учил в последните години в ХТМУ може да потвърди, че най-абсурдната катедра е по висша математика. Случвало се е колежки да си правят подобен експеримент- предават еднакви решения на задачите, едната си взима изпита, а другата не. Навсякъде, където в оценяването е намесен човешкият фактор може да те прецакат много яко.
Интересно е и друго. Хората, които защитават върховенството на математиката, хулят литературата. "Скапана литература", "пиянски брътвежи" и др. Аз, както и повечето, които обичаме литературата НЕ хулим математиката! Дори напротив - отдаваме и заслуженото като една изключително важна и фундаментална наука. Само този факт е достатъчен, за да направим извода, че някои хора са сериозно травмирани от неспособността си да прочетат повече от 4 страници текст:)
65, ти си лъжец:) Предал си една и съща тема на титулярен учител и после на заместващ, но фантазно. Кой е този заместващ учител, който преподава материал вече преподаден от предишния учител. Хайде като послъгвате в името на това да защитите позиция, да го правите малко по-реалистично:))
До XenosЛичи си, че си даскалче по литература. Да ми се правиш на интересен със засукани думички. Обаче повърностното мислене те издава най-много. То е типично за даскалите по БЕЛ."не е нищо повече от заучаване на формули и готови решения."Недей да говориш неща които не са верни. Казваш това, защото най-вероятно на теб не ти е вървяла математиката (и заради което си станал даскал по скапан предмет) и си наизустявал задачите (както правят слабите ученици), вместо да мислят и РЕШАВАТ.
Форматът на изпита не е най-добрият възможен, но като се има предвид нивото на самите ученици, не е толкова за оплакване. Пък създаването на приличен аргументативен текст е умение, което не изисква невероятно голям интелектуален капацитет, следователно е постижимо за всички.А училищната математика не е нищо повече от заучаване на формули и готови решения. Липсва разбиране на концепциите в дълбочина, затова и се губи единността на познанието и връзката между всички науки.
"не съм надарена с неземен талант (в момента съм инженер, никога не съм имала амбиции да се занимавам с писане) и въпреки това изкарах 5,50"Точно заради това си инженер. Тези, които се явяваха по няколко пъти и тези с 3-ките, сега са учители по литература и поставят различни оценки на еднакви писмени работи.
Няма по-голяма пародия от тези матури! Спомням си, когато аз се явявах изобщо не бях чела произведението, което се падна, не съм надарена с неземен талант (в момента съм инженер, никога не съм имала амбиции да се занимавам с писане) и въпреки това изкарах 5,50! Критериите за оценяване са толкова ниски, че чак не си струват споровете ви тук.
До до 71Само няма да ми говориш за степния Хесе! Нито за Томас Ман! Германците си мислят, че Шопенхауер e поет!!! Казвам го от личен опит с немци! Обаче това не пречи на Германия да е ментор на Европа във всяко отношение, нали? И какво от това, че 1/3 от САЩ са с немски корени? Не говорят немски и живеят по-добре от нас тук, където ни учат в кой край на тавата е мека баницата и как да минем метър, да учим малко и некачествено, но да философстваме, че сме най-добрите на света.
...и тогава ще цъфнем и ще вържем, Раят ще слезе на земята, всеки ще знае наизуст по 2000 стихотворения и поне 200 романа...Не става въпрос за личността или ценността на творчеството на Яворов-става дума за формата на преподаване и изпитване, включително т.нар. МАТУРА
Стига бе-тук някои се опитват да ни убедят, че учениците трябва да се упражняват в литературна критика. За какво? Може да пигаш ученик дали едно произведение му харесва, и защо, но не и да го караш да пише на безумни теми от рода на "Храмът на любовта".Това си е чиста форма на литературна критика, и спрете да се опитвате да ни убеждавате, че така трябва да бъде....Тогава да върнем граматическите училища от Средновековието- по 12 часа Латински на ден, и после по 12 часа Латинска литература.....
Моля *** да не ми трие мнението!Искам само да кажа... *** за скапания ви шофинизъм, селски нацизъм, расизъм и псевдонационализъм! *** за всички вас, които говорите за Симеон, за Черниризец, Паисий и т.н. докато в същото време сте слънчогледи, които си подаряват всичко. Дреме ми за скапания език и книжовност, докато има хора, които предпочитат да съсипват нацията като я превръщат в овча маса, търсеща лесното, "разпъваща локуми", философтваща, вместо да работи!
Оплаквате се, чувствате се ощетени и непрестанно мрънкате колко корумпирано е всичко. С цялата си наглост плюете хора, които вероятно са били на доста по-високо интелектуално ниво от вас самите. И всичкото това безочие поднасяте във формата на коментари, които са написани с нивото на грамотност на дете в предучилищна възраст. Преди да продължите да злословите, най-вече срещу младите ни хора, първо погледнете себе си и се засрамете!
"Ще бъдеш в бяло"... на матурата