Боков, стихотворението на Далчев си е много хубаво. Дали ти или твоя полу-*** син/дъщеря не са измислили какво да напишат по него е друга тема.
Боков, знаеш ли че този "дъртак, страдащ от манио-депресивна психоза" е на 22 години когато пише "Книгите"(1926г). Освен това, проследявайки биографията му, можем да видим, че той става един от най-авторитетните творци на времето си и без негово одобрение нищо не се публикува. А относно любовта, е, имал си е (по-късно от 1926, когато , пак казвам, е на 22) (май през 39 беше) жена и 4 деца...
Уж си запозната, пък "Песен за човека" не е на Смирненски, а на Вапцаров. Браво на теб, после пак говори за примери и това, че учениците незнаели и неразбирали ;)
Първо-Темата е нарочно, а не случайно избрана. Набляга се в посока изпели отдавна песента си поети. В творбата на поета-сантименталист, не се говори НИЩО, представляващо интерес от страна на изучаващите литература ученици, само празни бръщолевения на дъртак, страдащ от манио-депресивна психоза в напреднал стадий, пъпли с блудкава сантименталност на старик, кахърещ се, че му липсва любов. Разяждан е от мисълта за несполучлив личен избор.
И идея си нямаш тази "грешчица" какъв смут внесе в училището ни. Спорим с квесторите и учителите, те спорят с нас, че МОН така казва. Добре, че за десетина минути се оправи проблемът, че щеше да стане лошо.Иначе матурата беше сравнително лесна. Темата беше благодатна и по-скоро ме затрудниха въпросите по български, отколкото по литература :D Но ще видим как съм се справил. :)
В първоначалният вариант и този на МОМН с отговорите забелязах грешка :) . В стария пише вижте текста на 5 стр а в новият вижте текста на 6 стр
Успех на дъщеря ви! Моят син сподели, че Далчев нито го е зарадвал, нито го е притеснил - избрал е да пише есе и смята, че се е справил добре. Тестът му се е сторил лесен. (Отбелязвам само, че учи в СМГ, а не в някоя езикова гимназия, където повече наблягат на хуманитарните дисциплини). Следващият ни изпит е по английски език, в четвъртък.
Е, днес много писахме и хвалехме и критикувахме, ожалвахме и се радвахме на темата...Децата приключиха, оказа се,/поне от моята зрелостничка - абитуриентка/, че много се е зарадвала на Далчев !По-скоро в някои от другите две части на изпита е имало въпроси, за които може да се поколебае човек кое да определи като вярно.Подценяваме децата си - дано този изпит им донесе много добри оценки !До другата матура !За нас - тя е по френски....
До 225Госпожо/Господине,Смятам назидателния ви тон към 223 за неуместен. Всеки има право на мнение и на собствено тълкуване на нещата. Нали хубавото на литературата е, че докосва душата на всеки - по РАЗЛИЧЕН начин. Реакцията на 223 показва, че творбата не го е оставила равнодушен и го е подтикнала да изрази ПОЗИЦИЯ. Дано да е успял да я защити добре в есето си. Аз не споделям тълкуването му, но мисля, че трябва да сме толерантни към чуждото мнение, дори когато не съвпада с нашето.
До 227Госпожо/Господине,Смятам назидателния ви тон към 225 за неуместен. Всеки има право на мнение и на собствено тълкуване на нещата. Нали хубавото на литературата е, че докосва душата на всеки - по РАЗЛИЧЕН начин. Реакцията на 225 показва, че творбата не го е оставила равнодушен и го е подтикнала да изрази ПОЗИЦИЯ. Дано да е успял да я защити добре в есето си. Аз не споделям тълкуването му, но мисля, че трябва да сме толерантни към чуждото мнение, дори когато не съвпада с нашето.
Това е трябвало да ви научат в училище да мислите и да виждате малко по далече от носа си . Далчев говори за интелектуалната самота , за познанието като окови на човека , за двойствената природа на познанието (опознаването и същевременното очуждаване от света). Ако мислиш за символите и не четеш буквално може и да видиш каква е драмата на лирическия аз - ето затова никога не би видял зазидания балкон от "Балконът" ..
Това за отрицанието на книгите в стихотворението си е ваше тълкуване. Някой друг може да не го възприеме чак толкова буквално. Но при всички случаи, след като пишете есе, можете най-спокойно да представите гледната си точка на несъгласие и възмущение от автора.
Само да ви попитам дали според вас е нормално на матура по български език да се разсъждава върху произведение, в което се поставя проблемът за вредата на книгите и че те ни ограничават??? И аз днес бях на матура и докато пишех се чудех, що да безумие е това?? Що за безумие е да отричаш книгите и да твърдиш, че те ограничават света ти??? Не е ли по- добре да пишем върху истински проблеми за велики герои и събития, вместо за състоянията на Далчев и чувствата му на "жалка ***"????
Определено има нужда от промяна на авторите, които се учат в училище. Не може най-съвременният в учебниците да е от преди 50 г....
Ами аз зимните дюли ги свързвам с броеницата(заради сравнението) и от там за безвремието, монотонността...А може да е, че жълтия цвят е цветът на болестта и по този начин пък да символизират замирането на времето (как беше- "лежат умрели часовете") и пр. :)
Е, как ви се стори? Лично на мен Далчев ми допада, но като цяло ми се стори, че теста има доста гаднички въпроси. Обобщено - наш'та матура си беше по-трудна от миналогодишните...
Преписахме. Не е гордост ама... Пък щом някои мислят, че е лесно да откриеш, какво символизират жълтите зимни дюли ( давам пример със "Стаята") , негов проблем...
Dal4eff, разсмя ме. Благодаря. Чудесна трансформация! В този осъвременен вариант едва ли някой ще има проблем да го разбере.
С „Книгите” на Далчев проверяват знанията по български