110

mao_dze_dun

преди 13 години

Труден си е за анализиране Далчев - за вратата към метафивизното и т.н. :D. Не казвам, че е лош, но е странен. Личи му, че когато си е писал поезиаята не винаги е осмислял напълно това, което иска да каже. Как да го кажа - писал е по инстинкт това, което чувства, но това пък създава голямо неудобство за всеки, който трябва да го анализира. Отделно, че никога не ми е харесвала идеята да "анализираш" нечия творба. Той каквото е имал да казва - го е казал. Другото е под вола теле да търсиш.

109

Ники

преди 13 години

Ако не си учил е без значение какво ще ти се падне и е ясно, че ще ти е трудно ..

108

до 99

преди 13 години

Само едно ще кажа! Учи се, ЗА ДА ПРОВОКИРА МИСЪЛ!

107

Alexander

преди 13 години

E taq tema ne chuh nikoi da q obajda .. sus sigurnost sa v pulen shash vsichki nqma da im e leko :D

106

103

преди 13 години

Нима Вие възпитавате детето си (или ще го възпитавате) след 18-тата му годишнина?

105

петрова

преди 13 години

ако всички пишещи бяха прочели и тестовете за матурата,за да видят,че цялата матура е абсолютно безсмислена и не дава никаква реална представа за интелектуалното равнище на учениците.Това е един абсурд на министерството за да може да отчита деиност,че и без това нищо друго не прави.

104

Manuelle

преди 13 години

99, добре, как раздаваш такива присъди без дори да си чел/а поета? Как реши, че не трябва да се учи без да погледнеш какво е писал? Далчев сам по себе си е явление в българската литература. Няма друг такъв творец. Не можеш да го сравниш с никой друг наш поет, само с европейски такива. Стихотворенията му не са лесни, доста мрачни са, да, на мнозина им е трудно да ги разберат. Както казах по-долу, на учениците и "Песен за човека" им е трудна. И "Под игото". И "Тютюн" на Димов. И тях ли да махаме?

103

Иван

преди 13 години

а някой да има матурата пред себе си

102

до 92

преди 13 години

Ааа и да не забравя . На 18 години характер не може да има никой! "Характерът представлява нещо като структура посредник между вътрешния свят (душата) на личността и външния свят (обществото)."Какъв опит в обществото има ученик? Живота им е затворен между къщи и училище. Не говоря за изпуснатите деца с които са пълни чалготеките. Те са проблем на също така изпуснатите им родители.

101

Верлен

преди 13 години

А Лилиев , Пол Верлен, Бодлер, Емануил Попдимитров - или и те са "***" и "депресари" само защото не ги разбирате ?? "Душата ти един избран пейзаж,където всички в луди бергамаски /Бел:/летят, бушуват маскарад блестящ,но тъжни са под пищните си маски."Пол Верлен

100

Анонимен

преди 13 години

Мисля, че "Книгите" е по-подходящо да бъде предмет на изучаване в психологията, отколкото в литературата и кандидат-студенти по психология да пишат по него. Много е депресиращо

99

Анонимен

преди 13 години

Темата е философска - и това я прави провокативна! Наистина трябва мисъл ! Успех на зрелостниците!

98

до 92

преди 13 години

Пак няма обосновка ,защо точно този автор се учи в училище.Защо точно Атанас Далчев трябва да има "достойното си място в обучението" ?Защото е приятел на Радой Ралин? Защото е бил репресиран? Защото може да се сравнява с класиците ни? Защото дава нещо на хората неговата поезия?Без никога дам съм го чел ,не мисля че нещо ще пропусна.Толкова и няма други автори ,които да намерят място в учебниците по литература? Кой точно определя имената ,които се изучават в училище и се държат изпити ?

97

8-ия ден

преди 13 години

Темата за днешната матура не е от лесните.Стихотворението е написано в ранните ггодини на поета творба на младия Далчев, писана през 1926, когато той е бил 22 годишен.Самото посвещение на К.Гълъбов, е предпоставка да се търси по-особения смисъл на тази творба проф. Константин Гълъбов е професор в СУ от 1926 година и е един от основателите на Дружеството на българските есеисти.Далчев е бил в литературния кръг "Стрелец", в който влизат К. Гълъбов...../и др./, както и . Ат. Далчев. Явно посвещението не е случайно.Самият К. Гълъбов е правил литературен портрет на Далчев, където определя творбата на Далчев така : Като пример за изживяна мисъл у Ат. Далчев ще приведа хубавото му стихотворение Книгите... . Ат. Далчев прави опити да се приближи до света и по пътищата на ума и интуицията, вследствие на което в поезията му има не малко елементи, които трябва да бъдат окачествени като научни (или по-точно философски, ако приемаме, че философията е наука) Тези елементи, философски и мистични, са доста много, макар и далеч да не взимат превес над елементите, водещи своя произход из разгледаното сетивно, предимно зрително приближаване до света. Ала следва ли от това, че неговата поезия не е истинска поезия?И още :Ат. Далчев се отличава рязко от всички наши млади поети - неговата поезия има своя физиономия, ще я познаеш тутакси, не ще я смесиш с поезията на други. Лично аз очаквам и по-хубави работи от него, защото той едва сега почва да се развива, дано само изживее успешно вътрешната криза, за която свидетелстват двете му стихотворения Книгите и Нищий духом. В тях има недоволство от изтъкнатия разсъдъчен живот на поета: Пред мен е книгата разтворена / И денем и нощя; / Все сам, аз не познавам хората. / Не зная и света - има и копнеж по *** живот, чужд на праха на библиотеките , неизмъчван от въпросите на мислещия. Това недоволство не иде толкоз от разочарованието вследствие невъзможността да познаем света и по пътя на разсъдъчноста, то не е дадено толкоз в горчивото познание на третата антиномия, колкото е едно чувство на неизживяност: Години да четеш за чуждия / Живот на някой чужд, / А твоя никому ненужен / Да мине глух и пуст! / - До мене ти не стигна никога, / О зов на любовта, / И аз изгубих зарад книгите / Живота и света . Това е тежка криза - и колкото тежка, толкоз и опасна. За всеки, който е вникнал по-дълбоко в предпоставките на Ат. Далчевата поезия, е ясно, че едно пълно откъсване от разсъдъчния живот би значило тръгване по пътища, чужди на младия поет. Той трябва само да се освободи от чувството на неизживяност, да се приближи повече до живота, без да изневери на мислещия човек. Не тръгване в едната или другата посока, а изравняване на противоположните тежнения - това трябва да бъде изходът на кризата. Да бъдеш еднолик е най-лесното: подвиг е да бъдеш двулик и все пак единен. Всяко раздвоение крие в себе си една точка на единение и дълг на волевия човек е да я намери. Тя е точката, която води до по-значително творческо постижение.Цитирайки тези анализи на К.Гълъбов искам да подскажа че стихотворението , което днес е тема на матурата не е еднозначно и изисква философско мислене.За мен темата е над средното ниво.Успех на учениците и аз имам днес ученичка абитуриентка, , която ще видим как се е справила....

96

!!!

преди 13 години

Както казваше класната ми и учителка по литература- в училище не си за да научиш наизуст кой критик какъв анализ е написал и да го преразкажеш - в училище и в час по литература си за да се научиш да мислиш!! Докато искате на децата ви да им е възможно по-лесно, а не обратното -образованието никога няма да се оправи.

95

мм

преди 13 години

Усещам ,че ще има много 2-ки :)

94

Иван

преди 13 години

Здравейте някой да има въпросите от теста или да ги има някъде качени

93

Ева

преди 13 години

Успех на всички,които днес разсъждават /или поне ще се опитат да го направят/ върху творчеството на един невероятен български поет. От сега лично ме е срам от всевъзможните глупости и плитки прости изречения,които ще бъдат избълвани върху белите листа, и които после ще четем в безбройните форуми, осмиващи неграмотността и бедността на днешните зрелостни мозъци.

92

Manuelle

преди 13 години

Мерси за поправката! Защитавам Далчев, защото мненията тук са много едностранчиви. Ботев, Вазов - дооообре, учат се. Но не може само Ботев и Вазов да се учат по литература. Учениците трябва да се опитат да разсъждават и върху текстове, които не са толкова буквални. И тяхното неможене и незнание не бива да бъде насърчавано, само защото родителтие също изпитват затруднения със символистични и индивидуалистични произведения.

91

до няма значение

преди 13 години

Г-жо, класиците не остават на заден план, а напротив - непрекъснато за тях се говори и пише, време е да отворим мозъците си и за нещо различно! Хубаво - Ботев, Вазов, Вапцаров - много ги уважавам, но и другите автори трябва да намерят достойното си място в обучението! А относно примера, който се давало чрез стихотворението - то се учи в 12 клас, когато учениците са на по 18 години и се предполага, че са изградили характер, имогат да тълкуват стихотворението, а не да се влияят и променят от него