Снимка: БГНЕС
fallback

Продължаващият спор между втория по големина производител на автомобили в Европа и италианското правителство продължава - този път с емблематичния статут на Fiat 500 е на дневен ред.

Одри Хепбърн и Грегъри Пек се разхождаха из Рим с него. Папа Франциск го избра пред бронирана лимузина. Миналата седмица италианският премиер Джорджия Мелони се вози с него на G7 в Пулия.

Сега емблематичният Fiat 500 се използва, за да се заеме позиция.

В последната си видеореклама Stellantis - базирана в Холандия френско-италианска мултинационална компания, която проектира и произвежда автомобили под 14 марки, включително всички модели на Fiat - показа все по-популярния Cinquecento, лишен от всички лога.

"Ако тази кола нямаше лого, ако нямаше име, ако нямаше знаме, ако нямаше нищо, което да казва какво представлява или откъде идва, всеки пак щеше да я разпознае", казва разказвачът във видето. "Може да е само италиански и може да е само Fiat", заключава рекламата.

За мнозина кратката реклама не направи нищо повече от това да подчертае незабавното разпознаване на Fiat 500. В края на краищата, малката, но много практична градска кола – от 50-те години на миналия век и рестартирана през 2007 г. – се превърна в синоним на романтика и la dolce vita.

За други обаче това беше не толкова фин удар срещу правителството в Рим след няколко скорошни решения срещу превозните средства на компанията и предполагаемата им неиталианска принадлежност.

Да печелиш от доброто име на Италия

Stellantis за първи път влоши отношенията си с властите в средата на април, когато обяви нов модел Alfa Romeo – друга историческа италианска марка, която притежава. Той трябваше да бъде наречен "Милано" в чест на втория по големина град в Италия, световноизвестен център на дизайна и мода.

Министерството на предприятията и производството в Италия отговори, като се позова на така наречения "италиански звучащ закон", който забранява на чуждестранни субекти да използват имена, напомнящи за Италия, нейните топоними или нейното трицветно знаме, за да рекламират продукти, произведени другаде.

Законът, иронично наречен legge на италиански, беше въведен през 2019 г., след като националният съюз на малкия и среден бизнес твърди, че тези продукти са причинили значителни щети на икономиката на страната, в размер на 55 милиарда евро годишно .

Някои видяха хода на министъра Адолфо Урсо като нищо повече от евтина тактика - или по-скоро "прекалено прагматична", обикновено запазена за хранителни продукти, както каза журналистката от италианската информационна агенция ANSA Амалия Анготи пред Euronews - за оказване на натиск върху автомобилният производител да произвежда повече превозни средства в страната.

"Италианското правителство иска Stellantis да произведе 1 милион превозни средства в Италия, в противен случай се стреми да привлече други производители на автомобили, включително азиатски", казва Анготи.

И все пак, далеч не е вярно, че италиански марки като Fiat, Alfa Romeo или Lamborghini - друго известно име в производството на автомобили, което сега е в ръцете на Stellantis - нямат връзки с Италия. Ако не друго, те все още вливат значително в бюджета на страната, обяснява тя.

"Над 63% от превозните средства, произведени в италианските фабрики на Stellantis през 2023 г., са били изнесени в чужбина, допринасяйки за италианския търговски баланс", казва Анготи, която от десетилетия докладва за Fiat и италианската автомобилна индустрия.

По-важното е, че нито една фабрика не е преместена в чужбина. Ако не друго, всичко все още е там, където беше в началото - и след това.

Stellantis, част от по-голям холдинг Exor, контролиран от семейството на един от основателите на Fiat, Джовани Аниели, има 12 фабрики и 10 изследователски центъра в Италия и дава работа на 43 000 работници в страната. Само през последните пет години компанията е инвестирала 5 милиарда евро в различни предприятия в цялата страна, посочи тя.

"Така че не е правилно да се каже, че Fiat е продаден", обяснява Анготи, илюстрирайки международния характер на компания, която все още е дълбоко вкоренена в Италия. "В топ мениджмънта има много националности: главният изпълнителен директор е португалец, ръководителят на финансите е американец, а ръководителят на технологиите е хърватин."

"Същото важи и за марките: изпълнителният директор на Jeep е американец, този на Peugeot е англичанин, а шефът на Alfa Romeo е французин", допълва тя.

Нов ден, Нов закон

Stellantis отговори на исканията на Министерството на производството в Италия, като бързо ребрандира своя субкомпактен SUV — който ще се произвежда в Словакия — като "Junior". Изпълнителният директор на Alfa Romeo, Жан-Филип Леарато, каза пред местната преса, че компанията иска "да насърчи климат на спокойствие и релаксация".

"Все едно да пуснеш два модела за няколко дни, първо Milano и след това Junior", иронизира Леарато. "Ние наистина сме уникалниV"

И все пак въпреки уверенията на Леарато, че поне два модела Alfa Romeo ще бъдат произведени в италианските фабрики през следващите няколко години, италианското правителство отново удари Stellantis.

В средата на май финансовата полиция и митническите власти конфискуваха пратка от 134 електрически микроавтомобила Fiat Topolino – превозни средства, които могат да се управляват от 14-годишни с временно свидетелство – тъй като бяха брандирани с малки стикери с италиански флаг, въпреки че са произведени в Мароко, този път срещу няколко разпоредби на италианското законодателство.

Основната спорна точка, според италианските власти, е правилото за "съществена трансформация", регламент на ЕС, който гласи, че всеки производствен процес, който значително променя крайния продукт, означава, че каквото и да е направено (в този случай малкия Тополино) законно произхожда от страната, която всъщност завива винтовете.

Стикерът на флага на Topolino противоречи на друга поредица от наскоро затегнати закони, произхождащи от старата Мадридска конвенция от 1891 г., която гласи, че дори непрякото погрешно посочване на произхода може да се разглежда като опит за измама на купувача. Със сигурност италианските власти конфискуваха пратка от превозните средства при пристигането й в пристанището на Ливорно.

Fiat отговори, че все още вярва, че италианският трикольор е честна игра, тъй като Topolino е проектиран в Торино и просто се сглобява другаде, но в крайна сметка се съгласи с заповедите на Рим.

Докато напрежението намаля, след като Stellantis обяви, че ще продължи да произвежда Fiat Panda в италианската си фабрика в Помиляно поне до 2030 г. и ще произвежда нов хибрид 500 в Торино, изглежда, че въпросът кой прави типичните италиански автомобили е само най-публичната част на много по-дълбок въпрос: дали италианското правителство наистина играе честно, като принуждава Stellantis да прескочи обръчите?

"Сигурни ли сме в тази политика?"

"Макар че е вярно, че Alfa Romeo Junior не се произвежда в Италия, има много автомобили, особено японски, които използват имена на италиански градове или са свързани с Италия", казма Клаудио Дорди, професор по право в университета "Бокони" в Милано, пред Euronews. "Изглежда, че в този случай италианските власти прилагат различни стандарти към Stellantis в сравнение с други производители на автомобили."

Запитан дали Италия постъпва правилно, като прилага толкова стриктно своите закони, Дорди казва, че не е убеден.

"Дори прилагайки правилото за "съществена трансформация", бихме могли да квалифицираме продукти с доста високо чуждо съдържание – в някои случаи дори повече от 50% – като италиански. Обратно, има продукти, които не могат да се считат за италиански, но включват висока стойност на италианския произход. Защитата само на онези продукти, считани за "италиански", може да има контрапродуктивно въздействие", обясни той.

Тази практика има още по-малко смисъл в глобализирания свят на 21-ви век, където страните - особено тези в ЕС - трябва да държат всички врати отворени за потенциално сътрудничество, ако искат да укрепят своите икономики.

"Като се има предвид, че производствените вериги на почти всички продукти са разпръснати в различни страни, сигурни ли сме, че тази политика ефективно насърчава италианските интереси? Например, в световен мащаб се произвеждат няколко автомобила по италиански дизайн", посочи Дорди. "Не трябва ли Италия да се фокусира повече върху привличането на чуждестранни инвестиции или убеждаването на бивши италиански компании да реинвестират в Италия чрез подобряване на местната бизнес, правна и административна среда?"

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

7

Анонимен

преди 1 седмица

Това не е кола. Това моден аксесоар.

6

Анонимен

преди 1 седмица

Я ГИ ДОКАРАЙТЕ ПРИ НАС КАТО СОФИЙСКИ ПРАЙД ДА РАЗРЕШАТ ДИЛЕМАТА...

5

Анонимен

преди 1 седмица

Жабодрама.

fallback