Снимка: БГНЕС

Гражданска инициатива, призоваваща за забрана на използването на лични автомобили в центъра на Берлин, ще създаде най-голямата градска зона без автомобили в света.

Предизборната група Berlin Autofrei е направила първата стъпка в процес, известен като "народния референдум", подавайки петиция с над 50 000 подписа, призоваваща за забрана, обхващаща площта от 88 кв. км.

Хората, които зависят от колите си за доставки за бизнеса си или поради нарушена подвижност, биха били допускани в зоната, както и службите на спешна помощ. На всички останали би било разрешено до 12 пътувания с коли под наем годишно - в случай, че трябва да се преместят, например.

Но необходимо ли е забраняването на автомобили и какво не е наред с електрическите превозни средства?

"Ще трябва около половината от колите да станат електрически през следващата година, за да постигнем собствените цели на федералното правителство за емисиите от транспорта", казва Ник Кастнер от кампанията. "Това очевидно няма да се случи - в момента само 1,3% от превозните средства в Германия са електрически. Така че единственото решение е да намалим количеството шофиране, а не само да променим начина, по който шофираме."

Мануел Виман, говорител на инициативата, заяви, че колите, които също замърсяват и заради износването на гумите, "заемат твърде много общо пространство и излишно застрашават човешкия живот, независимо дали са електрически или дизелови".

Доклад от 2014 г., поръчан от регионалния парламент на Берлин, установи, че 58% от пространството за трафик е заето за автомобили, въпреки че само една трета от пътуванията по улиците на Берлин (и само 17% в рамките на пръстена S-Bahn) са били направени с кола. Само 3% са заделени за велосипеди, които представляват 15% от пътуванията (18% в рамките на пръстена).

Паркираните автомобили заемат 17 кв. км. Общо почти 20 пъти повече място е отделено за автомобили, отколкото за велосипеди в един от най-известните европейски градове, подходящи за велосипеди. Три четвърти от смъртните случаи по пътищата са пешеходци или колоездачи.

Нина Нобле, един от основателите на инициативата, казва: "Става въпрос както за непосредственото ни обкръжение, така и за околната среда като цяло. Става въпрос за това как всички искаме да живеем, да дишаме и да играем заедно. Искаме хората да могат да спят с отворени прозорци, а децата да могат да играят отново на улицата. А бабите и дядовците трябва да могат да карат велосипедите си безопасно и да имат много пейки, за да си поемат въздух. "

Въпреки че исторически кампаниите за борба с автомобилите в Европа са имали много ограничен успех, берлинската Autofrei може да се окаже различна. Кампанията използва специална форма на пряка демокрация, заложена в германската конституция. Референдум на друга организация доведе до неотдавнашното знаково гласуване за отчуждаване на хиляди къщи от най-големите наемодатели в Берлин.

На първия етап от процес от три части групата трябва да събере подписите на 20 000 граждани в полза на предложената промяна в закона в даден срок. Във втория етап трябва да бъдат събрани 170 000 подписа. Ако правителството откаже да приложи закона след тези два етапа, въпросът се поставя на обществено гласуване.

След като събраха 50 333 подписа на първия етап, участниците в кампанията се чувстват уверени.

"Федералното министерство на околната среда направи проучване наскоро и 91% от хората казаха, че биха били по-щастливи без кола. Нещо повече, само една трета от отделните берлинчани действително имат кола “, казва Кейстнер.

Но той призна, че "това не означава, че хората автоматично ще бъдат за. Ако все пак се стигне до окончателно гласуване, ще става въпрос за мотивиране на базата, както при всички други тесни избори."

Предишна инициатива за референдум, призоваваща за нов закон за мобилност, никога не трябваше да се гласува публично, тъй като правителството прие предложения закон след втория етап от процеса. Има вероятност да направи същото с Autofrei, тъй като Зелените ще играят значителна роля в следващата управляваща коалиция, след като техният дял на гласовете се увеличи до 18,9% в Берлин на изборите през септември.

За момента берлинската Autofrei все още има да извърви дълъг път. Но ако някога е имало шанс за радикална трансформация на пътното пространство, тогава кога, ако не сега? - И къде - казва Виман, - ако не в Берлин?

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase