fallback

Българските автомобилисти минаха през най-различни страхове през годините. При соца редовно се крадяха чистачки - дребна, но досадна поразия, възпята дори от Тодор Колев. После се прехвърлихме на кражбите на гуми и на източването на бензина. След това - на касетофоните. Но в наши дни тези дребни посегателства са на заден план, изместени от ново и все по-често: кражбата на катализатора.

За последната година и половина тези престъпления почти са се утроили в някои западни държави, където полицията води по-прецизна статистика. У нас подобни данни няма, най-вече защото едва ли и един от сто потърпевши вярва достатъчно в ползата от органите на реда, за да подаде оплакване. Но няма съмнение, че кражбите на катализатори преживяват истински бум. Нека видим защо е така, кои автомобили са най-застрашени, и накрая да предложим един прост, но сравнително ефективен начин да опазите катализатора си от крадците.

Какво е катализаторът?

По-правилно е да се нарича каталитичен конвертор. Това е устройство, добавено към изпускателната система, за да превръща най-отровните отделяни вещества от двигателя в по-безвредни компоненти. В конвертора протичат три типа химични реакции. Едната цели да неутрализира отровния въглеродния оксид, като го свърже с кислорода и го превърне в безвреден (поне за организма) въглероден диоксид.

При другата отделяните при горенето на бензина въглеводороди се оксидират и също се превръщат във въглероден диоксид и вода.

При третата реакция азотните оксиди се разпадат на азот, въглероден диоксид и вода. Нея обаче я има само при конверторите на бензиновите двигатели, не и при дизелите.

Как работи?

Вътрешността на катализатора е грапава и разделена на кутийки и тунелчета, така че да има максимална контактна повърхност с отработилите газове. Върху повърхността се нанася тънък слой от същинските катализатори на химичните реакции - платина, паладий и родий. За протичането на реакциите е нужна и температура между 420 и 600 градуса по Целзий, затова катализаторът се монтира близо до двигателя.

Защо се крадат?

За нещастие и трите катализатора на реакциите са благородни метали с доста високи цени, а през последните години те още повече се повишиха.

Паладият в момента струва над 2500 долара за трой унция - доста по-скъпо от златото. Платината е около 1200 долара. Но те са направо евтини в сравнение с родия (на снимката), който в началото на миналата година струваше 6000 долара за унция, а сега е 24 500 долара. Родият, под номер 45 в периодичната таблица, е изключително рядък благороден метал, устойчив на корозия и с много висока температура на топене (1964 градуса по Целзий).

Колко болезнено е да ти го откраднат?

Доста. Подмяната на катализатора, в зависимост от производителя му и от модела на колата, може да струва между 350 и 2000 лева. Затова много хора просто махват с ръка, заваряват едно парче тръба на мястото на отрязаното и си карат без катализатор. Донякъде иронично, това даже намалява парниковите емисии на автомобила - макар че драстично увеличава емисиите на отровни за организма вещества.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

30

1-n

преди 3 години

А ушев си бърка в носаПрстое, забрана за изкупуванеЕПМ

29

1

преди 3 години

Махаш си ДПФ-а, но с новите изисквания при прегледите плащаш по-висок данък. Поне аз така го разбирам.Отделно замърсяваш повече, но на тези с махнатите ДПФи явно това не им е проблем.

28

McConst

преди 3 години

Цените на катализаторите сега са наистина големи. Цените могат да бъдат изчислени от няколко каталога.ecotradegroup -азиатски, но работят и в Европаfso.hu -унгарскиcatalyst.by -беларуски, от Unidragmet BSUkatalizatorychrzanow.pl -полски

fallback