Снимка: Automedia
fallback

През тази година Citroen чества своята стогодишнина и това е повод да се припомнят най-различни страници от славната история на френската марка. За една от най-мрачните напомня Алесандро Ренесис в DriveTribe.

По време на Втората световна война и колаборационисткото правителство във Виши големите индустриални компании във Франция са принудени да работят за германската армия. Citroen не е изключение - фирмата прави за вермахта транспортни камиони като Т45, пише Automedia.bg.

Но шефът на Citroen Пиер-Жюл Буланже не е склонен да помага на онези, които смята за окупатори на родината му.

Буланже, който е участвал в Първата световна война като авиофотограф и е награден за службата си с Ордена на почетния легион, измисля прост, но гениален план, за да саботира германците.

Под дълбока тайна той нарежда на монтьорите си просто да преместят маркера за маслото малко по-долу на щеката, така че камионите непрекъснато да карат с недостатъчно масло, без германците да могат да го разберат. Това, разбира се, скоро води до блокирали двигатели.

Буланже дори не се преструва, че сътрудници - през целия период на окупацията той категорично отказва да се срещне с Фердинанд Порше, бащата на германската автоиндустрия, и настоява да общува с германци само чрез посредници, никога лично.

След войната са разсекретени списъците на Гестапо с "врагове на Райха", които при евентуално съюзническо нашествие във Франция е трябвало незабавно да бъдат арестувани. Буланже е сред първите имена.

Мениджърът, чиято кариера тръгва от Michelin, има и друг огромен принос към Citroen - той замисля проекта за "много малък автомобил" - tres petit voiture, или TPV - който по-късно се превръща в легендарния 2CV. Буланже остава начело на компанията до смъртта си в катастрофа през 1950.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

50

Анонимен

преди 4 години

Франция е най-великата страна! Франция би нацистите в две световни войни!Франция е люлка на световната цивилизация и майка на съвременнияс свят!Без Франция Германия нямаше да съществува, включително и държави като Италия, Англия, Испания, Белгия, Полша, Югославия, Румъния, САЩ и т.н. Няма държава на планетата, която да не е длъжник на Велика Франция, която промени и премести света!ПОКЛОН пред Съпротивата и вечна памет на тези смели мъже и жени! Vive la Republique! Vive la France!

49

Андре

преди 4 години

И без саботаж двигателите са си блокирали

48

Анонимен

преди 4 години

Реално Япония капитулира преди бомбите. Седмица преди тях японското правителство се събира на тайна време, за да реши дали да се предаде. Понеже САЩ вече са близо до основния остров и скоро ще започне атака и там по въздух, земя и море. Взема се решение да обяви капитулация, но решават да го съобщят след 3 дена, а през това време САЩ вече са закарали първата ядрена глава. Реално това забавяне от 3 дена им коства 2 града, но послужи за урок на цялото човечество, че от там на сетне война НЕ МОЖЕ

fallback