Снимки: Toyota, Lexus, Volkswagen
fallback

Наскоро Toyota отбеляза продажбата на милионния си хибрид на пазара в Европа, който явно става все по-перспективен за автомобили с алтернативно задвижване. Допълнителните мерки за снижаване на нивата на вредни емисии също работят в полза на тази тенденция. Така изниква и въпросът „Идва ли края на дизела и неговата замяна с хибридни автомобили?”

Продажбата на 1 млн. хибрида ясно показва, че ръстът на пазара на тези машини в Европа ще продължи. По данни на Международната агенция по енергетика (IEA) от началото на 2015 г. хибридите в САЩ са се увеличили с 450 000 бройки и вече достигат 4 млн. За Стария континент цифрата е около милион, но пък продажбите за периода са близо 350 000.

Самите компании също реагират на подобни тенденции. В Lexus, например, решиха да не разработват дизелови модели за Европа. Шефът на марката за континента - Алан Юхтовен, признава, че все по-строгите мерки за екологии правят дизелови коли прекалено скъпи и сложни. А статистиката показва, че 98% от продажбите на Lexus в Европа са именно на хибридни модели.

Статистиката на Асоциацията на европейските автопроизводители сочи, че за първите 9 месеца на годината продажбите на електромобили са се увеличили с 62,2%, а на хибридите с 34,7%. В същото време дизелите заемат 40% от общите продажби на континента, докато делът на автомобилите с алтернативни източници на гориво е едва 5%.

Сериозна „помощ” обаче хибридите вероятно ще получат от скандала с манипулираните данни на дизеловите двигатели, произведени от Volkswagen. Първите резултати от него се виждат и колкото и да е невероятно, от тях е на път да спечели отново германския концерн. Пример за това е нарасналият в пъти интерес към електрическия e-Golf.

Като цяло обаче „Дизелгейт” няма как да не се отрази на продажбата на модели с такива мотори в Европа. В САЩ това вече е факт, но там дизелите никога не са били популярни. На Стария континент обаче започнаха масирани проверки на производителите, като сред заподозрените са няколко производителя.

Европейската организация Emissions Analytics тества 150 модела с двигатели, отговарящи на стандарта Euro-5 и 60 с Euro-6. Изпитанията са максимално доближени до тези в реални условния и показаха, че едва 5 от автомобилите се вместват в установените норми на азотен окис (NOx). При някои модели със задвижване 4х4 превишаването на нивата е 15 пъти, а при един – дори 20.

Що се отнася до стандарта Euro-6, той изисква нивата на азотен оксид при дизелите да се намалят до 80 г/км. За да се покрият тези норми, производителите трябва да използват сложни системи и технологии. Това оскъпява самите мотори, а нещата ще станат още по-сложи през 2017 г. когато влиза нов стандарт – Euro-6c. Освен това вече ще се използва и нов метод на тестване на моторите, който ще изключи възможността за използване на мошенически софтуер.

През 2013 г. делът на дизеловите мотори спада от 45,5% до 42,1%. Година по-късно са загубени още 1,2%. Не особено успешна се оказва и разработката на хибриди с дизелови мотори, която е твърде скъпа. Вариантът бензинов мотор с електродвигател е далеч по-евтин и по-лесен, а при него нивата на вредни емисии си остават непроменени.

Всичко това показва, че хибридите лека-полека изместват дизелите. Европейските власти също също забелязват случващото се и в много държави вече се обмисля увеличаване на данъка на дизеловите автомобили. В същото време за хибридите и електромобилите се предлагат различни субсидии при покупка. А също така възможност за безплатно зареждане или достъп до центровете в големите градове. Там, където дизелите вече не са желани.

Още статии за автомобили четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

17

Анонимен

преди 8 години

дизелът е за трактори булдозери кораби. скоро никой в белия свят няма да кара такива ***.тесла гугъл епъл японски компании инвестират в електро и водородни двигатели.до 5-10 години ще превъзхождат двигателите с вътрешно горене

16

Васо

преди 8 години

Какво и защо става с автомобилите по света не ни е еня. Нам трябва автомобил n-та употреба за около 3000лв. Да си го караме без проблем 3г и после за скраб.

15

а3

преди 8 години

В подкрепа 11 ще кажа, че и акумулаторите струват много пари, много.

fallback