Колебанията в цената на суровия петрол не носят същото изменение върху цените на горивата, защото петролът е само един от компонентите в цената на горивата. Това обясни пред журналисти изпълнителният директор на OMV България Петър Величков.
Той уточни, че суровият петрол действително е основна съставка, но представлява около 50% от цената на горивата. „Остават данъци, такси и акцизи, а при тях няма промяна”, коментира още Величков.
Трябва обаче да се отчетат и други фактори, които също имат важно значение, а именно преработката и запасите от суровина на рафинериите. Бензиностанциите реално са търговци на горива, които купуват от рафинериите.
„Ако има рафинерия, която предлага по-ниска цена, търговците ще продават на по-ниски цени”, уточни Величков в отговор на въпрос дали очаква допълнително намаление на цените на горивата на българския пазар. При по-висока цена на рафинериите обаче търговците не могат да дотират цената на горивата, допълни още той.
Как ще се отрази по-ниската цена на петрола върху българската икономика?
Поевтиняването на петрола обаче се отразява не само на потребителите, но и на бизнеса. Цените на лекия суров петрол и европейския сорт Brent вече достигнаха най-ниското си ниво за последните пет години.
За Георги Минчев, зам.-председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика, това положение е добра новина за икономиката на страната. Пред телевизия Bulgaria on Air той коментира, че енергийните разходи участват във всеки един етап от производството и когато цените на горивата намаляват, се създава ресурс за допълнително потребление.
По-ниската цена на петрола обаче не може да бъде разглеждана еднозначно, предупреди икономистът Калоян Стайков от Института за пазарна икономика (ИПИ) пред Investor.bg. Той посочи, че от една страна, по-евтините горива действително ще стимулират потреблението, защото те са фактор в производството и ще доведат до по-ниски цени.
От друга страна, падащите цени могат да забавят икономическата активност и да доведат до отлагане на инвестиционни проекти от страна на компаниите.
„Има много фактори и никой не може да предвиди с точност кой ще надделее”, посочи още икономистът и допълни, че има и хипотеза, при която увеличеното потребление би могло да компенсира по-ниските цени на продукцията и именно това да даде тласък на нови проекти, а не да отложи реализацията им.
По-ниската цена на суровия петрол ще има и директно отражение и върху износа, но отново в няколко насоки. Тя може да увеличи количествата на износа, но за рафинериите ще донесе загуба, тъй като влияе директно върху крайните цени на всички продукти, които са производни от петрола. А рафинериите имат запаси от петрол, закупен по-рано и на по-висока цена.
„Не бива да забравяме и че успоредно с намаляването на цената на петрола расте стойността на долара”, коментира още Стайков. Той припомни, че като цяло България е ощетена от съотношението долар – евро. Неговата прогноза е, че цената на петрола в следващите месеци ще остане под 70 долара за барел. Средната цена за тази година ще бъде около 90 долара.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase
Коментари Напиши коментар
82
Анонимен
преди 9 годиниНе само не се плащат данъци от рафинерията ами същият тоя Златев строй мега комплекси за десетки милиони,че не си и плаща на подизпълнителите.Колосални печалби се акумулират от този Нефтохим и не е въпроса за акцизите.Има държави с почти двойни акцизи,а цените на горивата им паднаха почти до нашите.Къде са данъчните да му направят обстойна проверка на авоарите на тоя алчен мошеник.Държава имаме ли,а институции....някой ще посмее ли да го направи, питам аз и отговор не искам.
81
Кикс
преди 9 годинидо 91И както Бачкатора цитира правителствените първоизточници ще "...доведе до положителен ефект за бюджета..." :)
80
Анонимен
преди 9 годиниМай добре бензина да е 5лв...по е лесно за сметане