Снимка: архив Reuters
fallback

С наближаването на новия летен туристически сезон все по-актуален става въпросът дали и тази година страната ни може да разчита на сектор "Туризъм" като на традиционен двигател на растеж, който може да компенсира изоставането в други сфери, и да издърпа икономиката ни напред.

Вече четвърта поредна година вътрешното потребление и строителството продължават да се свиват, а данните за износа и промишленото производство показват, че вече не можем да разчитаме на тях да играят ролята на двигатели на икономиката.

По всичко личи, че отражението на европейската рецесия вече настъпва и в традиционно силния за България сектор на туризма. Различни статистики сочат, че европейските туристи или са силно намалели, попарени от кризата, или просто не се насочват към България, а към други конкурентни туристически дестинации.

Данните за посещенията на чужди туристи у нас през февруари потвърдиха спад с около 3% на годишна база, след като около година и половина отбелязваха постоянен ръст. По информация на Румен Драганов, председател на Института за анализи и оценки в туризма, през изтеклия зимен сезон чуждите туристи в страната са намалели с около 50 хиляди до 450 хиляди за година.

Тези резултати не оправдаха очакванията на туристическия бизнес за увеличаване на броя на туристите тази зима и оптимистичните нагласи се насочиха към настъпващия летен сезон. За съжаление обаче първите прогнози за посещенията и приходите от туристи през лятото не дават сигнали за позитивни икономически резултати.

Според Десислава Николова от Института за пазарна икономика спадът на чуждите туристи през февруари безспорно е негативен сигнал и едва ли може да обърне тенденцията в благоприятна за сектора посока в края на годината. Все пак според Николова тепърва предстои да бъде потвърдено или отхвърлено дали туризмът навлиза в низходящ тренд, след като излязат данните за следващите месеци.

Туризмът допринася за около 15% от брутната добавена стойност в икономиката ни, което го превръща в сектор с достатъчно голям потенциал, за да дърпа икономиката напред, коментира Николова.

По нейно мнение растеж в туристическия сектор ще доведе до ръст в редица други сфери като търговия на дребно, транспорт и съобщения, култура и развлечения. Все пак обаче, за да се оползотвори потенциалът за ръст в туризма, се нуждаем на първо място от подобряване качеството на услугата на всички нива, категорична е тя.

За експертите е ясно, че тази година износът, който движеше възстановяването на икономиката ни след кризата, най-вероятно няма да бъде двигател на растежа, а в най-добрия случай ще отбележи слаб ръст. А въпросът дали вътрешното търсене би могло да заеме неговата роля на „двигател” на икономиката остава по-скоро с негативен отговор предвид продължаващия ръст на спестяванията в банките, загубата на нови работни места и ръста на безработицата.

На фона на прогнозите, че сектор „Туризъм“ поема надолу, изненадващо стоят афишираните в медиите очаквания на министерството на икономиката, енергетиката и туризма за ръст на туристите с поне 6-8%.

Въпросът, който стои на дневен ред в навечерието на летния сезон обаче, е дали туризмът ще отбележи някакъв ръст през 2012 г. и ако стане така, дали това няма да е крайно недостатъчен, за да компенсира спада в промишленото производство, постоянно свиващото се потребление и ограничаването на износа.

Още новини за България четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

45

gost

преди 12 години

до gtf / 51 /а бе пич ти или си комунист или от атака ,че си толкова *** и не виждащ нишо хубаво което се гради без ваша намеса.туризма е в ръцете на комунисти,бивши ченгета от ДС и престъпници.как може да казваш тогава че герб са виновни.или за тебе няма значение кой е виновен,важното е да кажеш че е ферб.*** на лекар ,явно имаш нужда от лекарства.

44

Анонимен

преди 12 години

Република с банани не се гради, държавна икономика с туризъм ... НЕ СЕ ГРАДИ! Требе и образование, производство - поне лека промишленост, земеделие, нови технологии ...Иначе за едно е права каката: "Все пак обаче, за да се оползотвори потенциалът за ръст в туризма, се нуждаем на първо място от подобряване качеството на услугата на всички нива, категорична е тя" - повечето ми познати на запад от Пловдив, откакто влязохме в ЕС поне веднъж предпочетоха Гърция пред нашто черноморие, сещате се що!

43

Vidkov

преди 12 години

ste prostavash dnes.bg, ama tasi snimka ne e ot BG - nema takav plaj v BG i takova mrasno more.....obache s alma tur, bulgaria air ste stane pak edin hubav turisam....da znaesh kak gi obichat v sveta!!!zyala zima chakat da doide lyatoto i da katznat v BG pak s tyah.

fallback