Снимка: Булфото

Системата ол инклузив набра изключително висока популярност в България, макар и да е леко изкривена спрямо световния стандарт.

У нас се предлагат различни разновидности на ол инклузив – drink, light, superior и други, което повече напомня едновремешното настаняване на полупансион и само на места – пълен пансион.

Какъв всъщност е ефектът върху икономиката от системата ол инклузив? Оказва се, че не е съвсем положителен.

Според изследване на доц. д-р Таня Парушева от катедра „Икономика на туризма“ на Университета за национално и световно стопанство (УНСС) големите туроператори толерират големите затворени комплекси и изолират другите туристически предприятия.

Ол инклузив хотелите печелят с 81% повече на една стая в сравнение с другите туристически предприятия, посочва тя.

Според доклад на Туристическата организация на САЩ "ол инклузив хотелите привличат по-голяма печалба, но тяхното влияние върху икономиката е с долар печалба по-малко от другите възможности за настаняване".

Така за туристическите страни ол инклузив курортите могат да станат дори неизчерпаем източник на загуби. Изчисления и дебат по въпроса в България няма.

Ол инклузив в България – провалена система

Още в разгара на миналия летен сезон The Wall Street Journal написа: „Въпреки че от десетилетия е предпочитана лятна дестинация за ученици и младежи, както и за туристи с ограничен бюджет, България продължава да не може да предложи по-високо качество на обслужване на гостите“.

В материала се посочва, че хората в туристическата индустрия са силно зависими от мегакурортите, които привличат с ол инклузив. Много от гостите обаче никога повече не се завръщат заради лошите инфраструктура и обслужване.

Ол инклузив в България е провалена система, смята директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.

Причината за провала се крие именно в изкривяванията на системата ол инклузив и предлагането на различни „пакети“, които се доближават по-скоро до идеята за полупансион.

Освен това, за да се предложи по-ниска цена, често се стига до занижаване на качеството на предлаганите храни и напитки, посочи Драганов.

Румен Драганов коментира, че ол инклузив се смята за непрестижна система за обслужване в уважаваните хотели и те избягват да предлагат подобна „лоша хигиена на храната“ и „хранене „на леген“.

Сравнението между предлаганата услуга у нас и в Гърция и Турция можете да прочетете в Investor.bg.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase