Снимка: БТА
fallback

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков съобщи вчера, че една от мерките, които ръководеното от него министерство ще предложи във връзка с високите напоследък цени на течните горива (бензин и дизел), е регулиране и на тези цени от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР).

Не стана ясно засега дали предложението е за евентуално поставяне на „тавани“ на цените на производител, на търговци на едро, на търговци на дребно или и на трите вида цени.

Оказа се обаче, че запитаните от Investor.bg представители на бизнеса и анализатори не подкрепят такава идея.

Лъчезар Богданов – Industry Watch

Няма никакво основание според мен за регулиране от страна на държавата на цените на горивата у нас.

По принцип, европейската политика в тази област предвижда известни държавни регулации в областите, където съществуват т.нар. естествени монополи, като целта е именно да не се изкривява пазарната конюнктура.

Имам предвид, че в областта на електроснабдяването, водоснабдяването, телекомуникациите има определена инфраструктура. И държавата с намесата си гарантира, че до нея ще имат достъп и други пазарни участници (не само собствениците), а от друга страна – че собствениците на тази инфраструктура поради това, че са монополисти, няма да държат прекалено високи цените на дадената стока или услуга.

Ще конкретизирам с примери - за водоснабдяването на даден град не е необходимо да се строят няколко язовира от различни фирми (ако един е достатъчен), нито да се изграждат паралелни водопроводни мрежи до потребителите.

Същото се отнася и за електроенергийната мрежа, стигаща от даден производител на електричество до потребителите. А както знаем, цените на роуминга в ЕС също се регулират на европейско ниво.

При течните горива обаче въпросът стои по съвсем друг начин. Всеки (който има финансова възможност) би могъл да си купи цистерна за превоз на гориво и (или) бензиностанция, т.е. на този пазар има много участници и голяма конкуренция и няма логика държавата да се намесва.

А и смятам, че към момента ситуацията с цените на горивата у нас не е екстремна. Ще напомня, че на годишна база други също основни стоки, включително пшеницата, са поскъпнали повече от горивата. Освен това поскъпването на горивата е в световен мащаб.

Божидар Данев – изпълнителен председател на Българска стопанска камара (БСК)

Идеята за непазарно регулиране на цените на горивата у нас от държавен орган според мен е напълно неуместна.

Виждаме какви са резултатите от дейността на ДКЕВР при регулиране на цените на електронергията, като един от тях е липса на стимули в трите електроразпределителни дружества да влагат инвестиции в подобряване и разширяване на електроенергийната мрежа.

Мисля, че държавата би могла да насочи усилия при упражняване на по-строг контрол за спазване на вече съществуващите правила при търговията с горива.

А както виждаме, напоследък цените на горивата и на основните храни като цяло се вдигат не само у нас, а по цял свят. Голямо е поскъпването и на цените на някои метали, включително на златото.

Смятам, че ако държавата иска да направи нещо за понижаване на цените на горивата, то това е да облекчи вноса им от чужбина. Така конкуренцията на този пазар у нас ще се повиши още.

Друга мярка, също пазарна, е държавата да обяви обществена поръчка за избор на фирма, която да внесе от чужбина за определен период от време дадени обеми горива. Целта е те да бъдат продавани у нас с ограничена надценка. В този случай кандидати да направят внос на горива по държавната поръчка ще има само ако съответните фирми знаят, че биха могли да закупят от региона горива на по-ниски цени на едро от вътрешните.

Андрей Пръмов – финансист

Мярката за регулиране от страна на държавата в лицето на ДКЕВР на цените на течните горива според мен е напълно неприложима на практика. Мисля, че не е необходимо дори да се обсъжда.

Подобни мерки ми напомнят едни отминали времена. Не е работа на държавата да се намесва в процеса на ценообразуването на едни или други стоки, било то това да са и горивата.

Да не говорим, че ако за момент допуснем, че се въведе държавно регулиране на цените на пазара на течни горива, то това не само че няма да реши въпроса с цените им, а може да доведе до спекула и недостиг на горива на пазара.

Ако все пак държавата иска да направи нещо относно цените на горивата, то към момента това може да е упражняване на по-строг контрол при търговията на едро, за спазване на съществуващите законови правила и норми за отчетност при търговията с горива.

Още икономически новини и анализи четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

29

rumen221

преди 13 години

Приятели,Питате защо Майка България е така разтерзана, а отговора е простЗа такава България се договориха червените и сините комунисти на кръглата маса, след като продадоха Майка България на СЩ и Тюркия, срещу обещанието: - Няма да ви съдим и каквото си откраднете ваше си еВ съвременните индустриални общества се наложиха два пътя за развитие...:- Първия е десният - Американския или "Либерализма", в основата на който е заложена Анархията или Бездържавието. Дивата алчност, при която - По-силния винаги е по-прав и е характерен и с най-зловещия му символ Кризите..., на каквато сме свидетели и днес Държавата овладяна от монополите (както и при Комунизма) е крайната цел на Либерализма или това са бляновете за: Света като едно голямо село (Без, обаче, да казват в това село кой ще е кмета, попа, даскала и полицая, кой ще оре на нивата и кой ще проси)От бушуващата днес поредна Американска финансова криза, вече знаем, че това е Път за никъде!!!- Втория път за развитие е левият - Европейския или Демокрацията Общество, което се управлява от или в името на мнозинството граждани, а това ще рече, не в полза на най-богатите, а напротив, те се товарят данъчно от обществото поради това, че печелят от него и се въвеждат регулации на алчността им- Днес дори в САЩ го направиха, като прогресивни данъчни тавки, посегнаха дори на своята Светая светих, на Свещенната американска крава банковата си системаБългария ли??? Ние не следваме пътя нито на Либерализъм, нито на Демокрация! - От 20 години, та до днес, властва Мафията в различните и политико-криминални проявления, легализирани като партии и дори Корпоративния данък, пенсионните, здравните и социалните задължения да са 0%, икономиката ще продължава да загива и пак няма да дойде нито един инвеститор, защото:- Никой Нормален човек не желае да го грабят мутри или ***.., та дори и да са облечени с лъскави костюми и държавна власт, да говорят с английски акцент, но да са завизими от Тато де тути капи!

28

от новините

преди 13 години

Депутатите си гласуваха увеличение лимита на гориво за личните автомобили. Тия кавали, дето сме си ги избрали срам нямат... В БГ с минимална заплата от 188 лв /чисто/, човек може да зареди 75 л. бензин при цена 2,5 лв/литър. В Германия близо тон, в Гърция - 600 л, в Америка - 1,5 тон.

27

Анонимен

преди 13 години

И КАПИТАЛИЗЪМА не е за ***.....просто трябва да си приемем съдбата, "като няма прокопсия...."

fallback