Снимка: Булфото
fallback

Въпреки финансовата криза, затруднения пазар на имоти и пониженото потребление, 2010 г. ще бъде запомнена като годината на търговските центрове в България. Рядко някоя страна става свидетел на такъв ръст на новите търговски площи в рамките на една година, сочи нов доклад, предоставен на Investor.bg.

Най-голяма част от новите площи бяха отворени в София, където пазарът е най-голям и потребителите разполагат с по-високи доходи, даващи значително предимство на столицата в сравнение с регионалните градове.

В столицата бяха отворени и първите модерни търговски центрове през 2006 г., като след няколко години на липса на нови схеми през 2010 г. бяха отворени още няколко мола.

В момента в процес на изграждане са още четири търговски центъра, а други три са на по-ранен етап от развитие.

В момента София представлява 30% от общия обем от търговски площи в страната.

Безпрецедентна заетост

Търговските центрове Serdika Centre и The Mall бяха отворени миналата година с почти пълна заетост и доведоха на българския пазар нови марки като GAP, Zara и Peek & Cloppenburg.

Исторически нивата на заетост в софийските молове са много високи, като всички молове, завършени преди 2008 г., достигнаха ниво от над 95% - до голяма степен безпрецедентно за един развиващ се пазар, се казва в доклада на консултантската компания King Sturge.

Дори и останалите 5% бяха бързо отдадени под наем за кратък период след отваряне.

Първите молове като ЦУМ, Mall of Sofia и City Centre Sofia (CCS) се радваха на силен интерес от страна на потребителите. След отварянето на новите молове обаче, по-старите схеми, може би с изключение на Mall of Sofia, отчетоха спад на посещаемостта.

CCS е облагодетелстван от добрата си локация, като в скоро време му предстои освежаване, а нова вълна от отдаване под наем може да доведе до по-добър микс от наематели.

От друга страна ЦУМ продължава да се затруднява в конкуренцията с новите молове и в момента страда от висок процент свободни площи.

Нови молове – по-ниски наеми

От моловете в процес на изграждане, Bulgaria Mall е един от тези с първокласна локация - на бул. „България“ до някои от най-престижните и богати райони в София, и се характеризира с лесен достъп до и от градския център.

Сред ключовите наематели, които вече са подписали, са Carrefour, GAP и Техномаркет.

Sofia Ring Mall е разположен в близост до изграждащия се хипермаркет IKEA на Околовръстния път и се очаква да се възползва от големия поток от клиенти, които IKEA ще привлича.

По отношение на наемите, историческите нива от над 28 евро на кв. м са вече в миналото, смятат от компанията.

Развитието на нови молове притисна наемодателите, което доведе до предоставянето на наемни стимули във всички центрове.

В момента средните наеми са между 20 евро на кв. м за новите молове и 26 евро за старите, където нивата бяха понижени.

От King Sturge не очакват още понижения в наемите, като 2011 ще бъде годината, в която съществуващите молове ще трябва да свикнат да съществуват един с друг, преди да дойде следващото поколение молове през 2012 и 2013 г.
 

Още икономически анализи

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

18

КИРО

преди 13 години

чета тука- МОЛОВЕТЕ засилвали конкуренцията и водели до нови работни места,ХАХХАХАХХАА.......АЛОООООООООООО слез на земята......Всички водещи икономически държави -сащ, китай, япония ИМАТ ПРОИЗВОДСТВО..ИНОВАЦИИ И ТЕХНОЛОГИИ....производството носи приходи и печалба.....А МОЛЦИТЕ като тебе се чудят къде да си ПАРИЧКИТЕ за парцалки

17

дуда

преди 13 години

До 10Ами за съжаление се навъдиха все по прости хора, които робуват на марката с идеята, че е качествена стоката. Да ама не, тук у нас не е така - цената не определя качеството. Била съм свидетел на жела, която буквално мизерства, само и само да си купи чифт италиански ботуши. Попитах я, какво й пречи да си купи български, тя просто ми каза "Аи тези са по-добри от българските"...Ей такива жени ходят по моловете, точат лиги пред скъпите стоки, докато не съберат някой лев, да се обзаведат. Зле...

16

митака

преди 13 години

Какъв ръст какви глупости се внушават на хората бе,всеки трезво мислещ човек и реалист вижда какво точно се случва.До края на тази година 50% от тези магазини ще са празни.Пример двата мола в кв.Младост дават се магазини под наем за 70 лв на месец.

fallback