Снимка: БГНЕС
fallback

България е страната, която най-бързо увеличава автомобилния си парк в Европа, сочи изследване на Европейската агенция за околна среда, представено в Брюксел. Въпреки това  под една трета от българите имат собствен автомобил, докато в ЕС съотношението е 2:1.

272-ма от хиляда българи имат лични автомобили. В зората на прехода са броят е бил 152 на хиляда.  По-назад от нас по този показател са само румънците и словаците.

Като цяло европеецът предпочита леката си кола като средство за придвижване. Две трети от европейските граждани разчитат на автомобилите си, около една четвърт използват автобуси, а едва 5% - ж.п транспорт.

Най-много на влак се возят унгарците и белгийците, а автобусите са предпочитаното превозно средство на българи и естонци. Без колата си не мърдат литовците – 91 на сто. Автомобилът е основно транспортно средства за 89% от исландците и 88% от британците и норвежците.

Най-слабо разпространен е този начин на придвижване в Турция, където едва половината от хората използват леките си коли. В това отношение им приличат най-много унгарците – 62%.

Проучването на агенцията признава, че удобството на автомобила намалява ефекта на новите по-екологични технологии, вложени в него, тъй като хората просто карат повече новите си коли.

„Получава се същото, както когато излезе нов модел телевизор или хладилник. Хората си купуват по-голям размер, защото знаят, че е по-екологичен”, обясни директорът на базираната в Копенхаген агенция Жаклин Макглейд.

Експертите отчитат възстановяване на транспортния трафик, който беше намалял в разгара на кризата.

От 1997 г. насам броят на хората, които използват самолети за придвижване се е удвоил, но пътуванията с автомобил продължават да са основният вид транспорт в ЕС.

72% от всички пропътувани километри са по шосетата на Европа. В същото време използването на влакове и корабоплаването по реки и канали е намаляло.

Експертите на агенцията предупреждават, че засилването на пътния трафик в ЕС ще увеличи замърсяването на околната среда, тъй като автомобилният превоз е най-големият източник на азотни оксиди и вторият по честота замърсител с прахови частици.

В момента 19,3% от всички парникови газове в ЕС се произвеждат от транспорта. Проучването твърди, че броят на хората, изложени на вредни нива на шум, особено нощем, ще се увеличи, което ще застраши здравето на населението, особено в градските райони.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

42

456

преди 14 години

Правилното заглавие е: увличава се броя на подвижните кочези в България.

41

88888

преди 14 години

.... та този дето си ходи пеша, не може да си и представи, че в София се пътува по час-два сутрин, за да отидеш на работа и още толкова вечер, за да се върнеш, защото 20 години кметове и общинари крадоха като за последно и положението е трагично. Примерно през 1991 година от Младост 4 до Орлов мост се стигаше автобус за 20-25 минути, сега с автобус до метрото и после с метрото се стига за повече време.

40

88888

преди 14 години

Анонимен 43 - нещо не разбрах. Какво общо има напиасното от теб, че в Холандия карат велосипеди и че "в "богата" България всички сме зад волана", с написаното от мен, което означава, че изоставаме в пъти от средното ниво в Европа? Нещата са много взаимосвързани - примерно, там където има добър обществен транспорт, не се налага масово да се пътува с личните коли. После един човек не живеещ в София, изобщо не може да си представи за какво става въпрос - този човек обикновено си ходи пеша .....

fallback