Снимка: sxc.hu

От всичките си сетива ние най-често разчитаме на зрението и слуха и най-малко на тактилността – усещането за допир. Но какви ползи можем да получим от несексуалния допир? Дори и най-лекото докосване по горната част на ръката има голям ефект върху отношението на другия човек към нас и ситуацията. Вижте как:

1. Докосване за пари. Есперименти на учените Круско и Уетзел показват, че хората са склонни да дават по-голям бакшиш на сервитъорка, която леко ги е докоснала по ръката или рамото.

2. Докосване за помощ. В един есперимент на Guegen непознати хора били помолени да вдигнат неща, които човек е изпуснал на земята. В първия случай молбата била само на думи, а във втория случай – придружена с докосване по ръката. Процентът на хората, които спрели и помогнали се увеличил от 63% на 90% след включването на докосването.

3. Докосване за отстъпчивост на събеседника ви. В проучване на Уилис и Хам (1980) участниците били помолени да подпишат петиция. В случая, когато нямало докосване 55% се съгласили, а когато и допирът бил включен – 81%.

4. Повторно докосване за още по-голяма отстъпчивост. Експериметите показват, че хората, които били докосвани два пъти били още по-склонни да се съобразят с желанието на събеседника си. Най-силен бил ефектът на допира, когато мъже били докосвани от жени. Въобще не се учудваме!

5. Докосване за борба. В някои култури докосването е социално неприемливо поведение. Експеримент проведен в Полша показал, че ако мъж докосне друг мъж дори и леко по ръката, реакцията на случайните минувачи, които станали обект на изследването, били силно негативни. Това било обяснено с по-високо ниво на хомофобия в тази страна. Жените, от друга страна, демонстрирали положителна реакция на докосването.

6. Докосване при продажба на кола. За разлика от Полша, Франция е държава, в която докосването между мъже е приемливо. В проучване на френски учени продавачи на коли в пазар за автомобили втора употреба трябвало да показват моделите на купувачите като в единия случай, ги докосвали леко за една секунда, а в другия –не. След това купувачите трябвало да попълнят въпросник за нивото на обслужване и се оказало, че тези, които са били докосвани, смятат продавачите за искрени, приятелски настроени, мили и честни. Можем да си представим резултата от това проучване в Полша!

Останалото прочетете в Tialoto.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase